مکمل بنزین
گوناگونخبر

تویوتا لندکروزر شش چرخ؛ دست پخت میلیاردرهای عرب!

وانت تویوتا لندکروزر، یکی از محبوب‎ترین وانت‌های جهان بوده و تعداد قابل توجهی از انواع و اقسام آن به تولید رسیده است. در واقع نام لندکروزر نشانِ دوام، اطمینان و عملکردِ جاده‌ای مناسب بوده و به همین دلیل، استقبال از این خودروی ژاپنی بسیار زیاد است. اما باید توجه داشت که لندکروزر یک خودروی نظامی نیست؛ ولی اکنون به شکلی گسترده توسط ارتش‌های جهان، شبه نظامیان، سازمان‌های دولتی و غیر دولتی و نیروهای تروریستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این بین برخی از کمپانی‌های مطرح جهان مانند Multidrive Technology استرالیا به سراغ لندکروزر رفته‌ و با دریافت مبلغ قابل توجهی از طرف کشورهای عربی، لندکروزر شش چرخ را معرفی کرده‌اند. بنابراین خیلی راحت و با پرداخت مبلغی فراوان؛ لندکروزر در مدل‌های 78 و 79 با شاسی جدید و 3 محور ساخته شد! خودروی مذکور فقط کاربرد نظامی دارد؛ ولی اعراب میلیاردر توان سفارش آن را به عنوان یک خودروی شخصی و معمولی خواهند داشت.

همان گونه که اشاره شد؛ لندکروزر سفارشی شرکت Multidrive Technology، شش چرخ داشته و ظرفیت حمل‌بار آن بهبود یافته است. همچنین به دلیل تغییراتی که برروی شاسی آن صوت گرفته ؛ نسبت به نسخه چهار چرخ خود، بهترین عملکرد را دارد.

البته شاید از نظر شما شش چرخ بودن لندکروزر خیلی جذاب و مفید نباشد؛ ولی باید دانست که شرکت Multidrive Technology از دهه 1980 میلادی کار خود را با تبدیل یک Land Rover 110 معمولی، به یک غول شش چرخ آغاز کرد و در سال 2012  به سراغ  یک مرسدس‌بنز کلاس G  رفته است! بنابراین باید خیال شما از بابت کیفیت و عملکرد بی‌نقص لندکروزر شش چرخ راحت باشد!

نسخه معمولی لندکروزر شش چرخ، در نسخه‌های دو و چهار درب عرضه شده و تفاوت وزنی آنها بسیار کم است. اما نسخه‌ای به نام Australian Patrol Vehicles توسط Multidrive Technology استرالیا ساخته شده است که کمی نسبت به مدل معمولی لندکروزر متفاوت است!

این نسخه برای نیروهای ویژه طراحی شده و 2.500 کیلوگرم بار را حمل خواهد کرد. اما بار اصلی لندکروزر مذکور اسلحه و مهمات نیست! بلکه این خودرو آب و مواد غذایی را حمل کرده و سرنشینان آن می‌توانند به راحتی تا 21 روز بدون دردسر زندگی کنند. لندکروزر مخصوصِ استرالیایی‌ها آشپرخانه داشته و به جای آنکه در محفظه‌های آن ادویه و… قرار گرفته باشد؛ انواع مهمات، اسلحه، ابزار و قطعات جنگی قرار گرفته است. همچنین باید توجه داشت که لندکروزر نیروهای ویژه استرالیا توان مجهز شدن به یک مسلسل 12.7 میلی‌متری و یا یک نارنجک‌انداز 40 میلی‌متری را دارد.

پیشرانه لندکروزر مذکور با مدل‌های معمولی آن کاملا متفاوت بوده و استرالیایی‌ها از دو موتور متفاوت به عنوان پیشرانه لندکروزر استفاده کرده‌اند. پیشرانه اول یک موتور 4 لیتری بنزینی با توان 398 اسب‌بخار بوده و پیشرانه دوم یک موتور دیزلی توربو شارژ 4.5 لیتری با قدرت 202 اسب‌بخار است. این خودرو برای انتقال قدرت پیشرانه‌های مذکور از یک گیربکس دستی 5 سرعته و یا 6 سرعته اتوماتیک استفاده می‌کند.

خودروی مذکور در سطوح بیابانی و… عملکردی قابل قبول داشته و با توجه به محبوبیت جهانی لندکروزر؛ برای تامین قطعات آن هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا