مکمل بنزین
گوناگونخبر

نگاهی به کامیون نظامی رنو شرپا 10؛ ریزنقشِ فرانسوی

باز هم رنو و باز هم یک خودروی نظامی! تصاویری که می‌بینید، مربوط به یکی از  کامیون‌های سنگین و نظامی کمپانی رنو، به نام شرپا 10 است. این کامیون نظامی به منظور رساندن تدارکات لازم به نیروهای خط‌مقدم و… طراحی و توسعه داده شده است. این اولین نسل از کامیون‌های نظامی شرپا نیست و باید آن را اساسا نسخه بزرگتری از کامیون نظامی شرپا 5 بدانیم.

شرپا 10 به لطف پیشرفت کمپانی رنو؛ یک کامیون جالب و در نوع خود بی‌نظیر است. رنو برای طراحی و ساخت شرپا 10 از جدیدترین تکنولوژی‌های خود کمک گرفته و نظامیانِ درگیر در میادین نبرد را یاری خواهد کرد. این کامیون نظامی 10.5 تا 12 تن بار را حمل می‌کند. به این ترتیب شرپا 10 برای حمل نیروها، محموله‌های نظامی و… بسیار مناسب است.

کابین شرپا 10 براساس نیاز نیروهای نظامی؛ در دو نوع کوچک و بزرگ عرضه شده است. به این ترتیب کابین شرپا 10 توان حمل 2 یا 5 سرنشین را دارد. تمام نسخه‌های شرپا 10 معمولی بوده و هیچ‌کدام از آنها از کابین زرهی برخوردار نیستند؛ اما با این وجود کمپانی رنو در صورت نیاز نیروهای نظامی، توان عرضه نسخه زرهی شرپا 10 را دارد.

برای ساخت شرپا 10 از شاسی کامیون تجاری رنو Kerax استفاده شده است. پیشرانه شرپا 10 یک موتور دیزلی توربوشارژ از نوع DXi7 بوده و توان آن 320 اسب‌بخار است. این ریز نقش فرانسوی به مسائل زیست محیطی هم اهمیت داده و دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 می‌باشد.

حمل‌ونقل شرپا 10 بسیار آسان بوده و با استفاده از یک هواپیمای C-130 Hercules به راحتی می‌توان آن را جابجا کرد. همچنین باید به وجود امکاناتی مانند؛ تهویه مطبوع، cold start(در دمای منفی 32 درجه سانتی‌گراد)، تغییر فشار باد لاستیک‌ها، لاستیک‌های مسطح، توان نصب مسلسل‌های 5.56، 7.62، و 12.7 میلی‌متری، عبور از شیب‌های 60 درصدی، افزایش ارتفاع از 0.5 تا 1.20 متر و… اشاره کرد.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا