مکمل بنزین
گوناگونخبر

از کراس‌اوور لکسوس UX به صورت رسمی رونمایی شد

در نمایشگاه خودرو ژنو کراس‌اوور لکسوس UX معرفی شد. این خودرو در حقیقت یک کراس‌اوور لوکس محسوب می‌شود که البته در رده محصولات پایین‌رده این برند ژاپنی قرار می‌گیرد. این خودرو ابعاد کوچک‌تری نسبت به لکسوس RX داشته و در ماه دسامبر سال جاری برای فروش در اختیار رانندگان قرار می‌گیرد.

جلوپنجره این خودرو مشابه تمامی تولیدات جدید این شرکت طراحی شده است که البته با توجه به ابعاد خودرو، اندازه کوچک‌تری نسبت به خودروهای دیگر لکسوس دارد. در طراحی این خودرو به مباحث آیرودینامیک توجه زیادی شده است.

در کابین این خودرو مهندسان سعی کرده‌اند داشبورد را به صورت یک تکه طراحی کنند. در حال حاضر لکسوس در رابطه با سیستم سرگرمی و همچنین نرم افزار مورد استفاده در آن اطلاعاتی را منتشر نکرده است.

کراس‌اوور لکسوس UX از پلتفرم یکسانی با تویوتا C-HR بهره می‌برد، البته موتور مورد استفاده در آن قدرت بیشتری را تولید می‌کند. لکسوس نسخه‌ای از این دستگاه را با موتور هیبریدی نیز روانه بازار خواهد کرد. در حالی‌که فاصله سپر جلو و عقب این خودرو برابر با 177 اینچ (4.5 متر) است برای این کلاس خودرویی بزرگ محسوب می‌شود.

در این رده محصولات، کراس‌اوور لکسوس UX رقبای مانند بی‌ام‌و X1 و مرسدس بنز کلاس GLA را در مقابل خود می‌بیند که به ترتیب 2 و 3 اینچ از نماینده لکسوس طول کمتری دارند. اگرچه لکسوس UX ابعاد بزرگتری نسبت به دو خودرو دیگر دارد ولی نسبت به رقبای آلمانی خود قدرت بیشتری را در اختیار راننده قرار نمی‌دهد.

در مدل UX 200 از موتور 4 سیلندر خطی با حجم 2.0 لیتر استفاده شده است که قدرتی برابر با 168 اسب بخار تولید می‌کند. لکسوس برای این محصول خود گیربکس خودکار CVT درنظر گرفته است تا مصرف سوخت را کاهش دهد. در این نسخه قدرت موتور به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

در نسخه هیبریدی این خودرو با نام UX 250h از موتور بنزینی 4 سیلندر به همراه یک موتور برقی با باتری نیکل– هیدرید فلز استفاده شده که با هم قدرتی برابر با 176 اسب بخار تولید می‌کنند. این مدل از سیستم چهار چرخ متحرک بهره می‌برد.

علاوه‌بر این دو نسخه لکسوس مدل UX F Sport را نیز روانه بازار می‌کند که از یک کیت مخصوص و رینگ‌های آلیاژی 18 اینچی بهره می‌برد.

کراس‌اوور لکسوس UX 250h اولین خودرو این شرکت محسوب می‌شود که براساس رفتار راننده می‌تواند زمان توقف ماشین را پیش‌بینی کند. برای مثال اگر راننده به طور معمول به یک تقاطع نزدیک می‌شود، سیستم هیبریدی UX به تدریج یاد می‌گیرد با نحوه ترمزگیری علاوه‌بر توقف سریع‌تر خودرو، باتری نیکل– هیدرید فلز این دستگاه را نیز شارژ کند.

در حال حاضر قیمت کراس‌اوور لکسوس UX توسط شرکت سازنده آن مشخص نشده است ولی با این وجود انتظار می‌رود قیمت آن کمتر از 44 هزار دلار درنظر گرفته شده برای لکسوس RX 350 باشد.

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا