مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

هر آنچیزی که در مورد پاور باکس (Power Box) و کاربرد آن در خودرو باید بدانید

بسیاری از صاحبان خودروهای اسپرت و بروز که اغلب جوانان هستند برای افزایش قدرت خودروی خود از موارد بسیار مختلفی استفاده می‌کنند که قبل از این در چرخان، پیرامون آن نوشتیم و اطلاعات زیادی را منتشر کردیم ولی یکی از مواردی که معمولا بعضا به اشتباه و بعضا درست، از آن برای افزایش قدرت استفاده می‌شود به تیونینگ باکس یا در اصطلاح علمی‌تر پاور باکس (Power Box) نام دارد که در ادامه به بررسی جزئیات بیشتری از مورد در خودروهای مسابقه‌ای می‌پردازیم.

همان‌طور که در توضیحات بالا ذکر کردیم پاورباکس یا تیونینگ باکس در تیم‌های مسابقات اتومبیل‌رانی استفاده می‌شود تا قدرت خودرو بیش از پیش شده و سرعت بالاتر و شتاب بیشتری را در اختیار داشته باشند. پاورباکس در خودروهای مسابقه‌ای باعث افزایش توان خروجی موتور می‌شود و یکی از دلایل تفاوت موجود در بین خودروهای همسان مسابقه‌ای و معمولی است.

قهرمان فرمول 1 جهان نیکو رزبرگ پشت فرمان مرسدس-AMG دبلیو 07

پاور باکس (Power Box) جایگاه مخصوصی در خودرو دارد و به کامپیوتر خودرو یا همان ECU متصل می‌شود و بهینه‌سازی نیروی خروجی موتور از جمله ویژگی‌هایی است که توسط این قطعه به خودرو اضافه می‌شود. پاور باکس یا در اصطلاح بسیاری از رانندگان حرفه‌ای تیونینگ باکس (Tuning Box)  در حقیقت به اینگونه عمل می‌کند که پارامترهای اندازه گیری کامپیوتر خودرو را جابجا کرده و باعث افزایش راندمان و بهره‌وری خودرو می‌شود.

عملکرد کامپیوتر خودرو به این گونه است که با اندازه گیری پارامترهای مختلف موجود در خودرو و تطبیق آن با استانداردهای تنظیم شده توسط شرکت سازنده، توان خروجی موتور را معین و منظم می‌کند. این تنظیم توان خروجی موتور بر اساس یک سری موارد خاص است که اگر بتوانید این تنظیمات را تغییر دهید و استانداردهای تعیین شده را جابجا نمائید، قطعا توان خروجی موتور را نیز تغییر داده‌اید. دقیقا اتفاقی که توسط پاور باکس می‌افتد به همین شکل است.

این قطعه معمولا توسط تیم‌های حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گرد و اکیدا توصیه می‌شود به استفاده از پاور باکس در خودروهای معمولی و برای افراد معمولی خودداری شود.

پاور باکس ( Power Box )

پاور باکس از چه طریقی توان خروجی موتور را افزایش می‌دهد؟

کامپیوتر خودرو دارای سنسورهای مختلفی است که دستورات متنوعی را به موتور خودرو داده و این دستوران توان خروجی موتور را که معمولا در کاتالوگ‌های شرکت‌های خودروساز اعلام شده است، در اختیار راننده می‌گذارد. یکی از سنسورهای مهم موجود در ECU سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP است

با نصب پاورباکس می‌توان پارامترهای ECU را نسبت به سنسور مذکور تغییر داده و هوای داخل شده به این سنسور افزایش پیدا کرده و این فشار باعث می‌شود که قدرت موتور بیش از پیش شود که این اتفاق با احتراق‌هایی که در داخل موتور صورت می‌گیرد، عمل مذکور رخ داده و هر چقدر مقدار فشار سنسور افزایش پیدا کند، احتراق بیشتر شده و قدرت موتور نیز ارتقا پیدا می‌کند.

از دیگر سنسورهایی که معمولا توسط پاور باکس دچار تغییر شده که پس از سنسور فشار مانیفولد مهم‌ترین مساله ایست که توسط تیم‌های حرفه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد. حسگر اکسیژن یا لاندا دیگر موردی است که پاورباکس اقدام به تغییر پرامترهای آن می‌کند که باعث افزایش مقدار سوختی می‌شود که به داخل سیلندرها وارد شده و در یک پروسه‌ای باعث افزایش قدرت و توان خروجی موتور می‌شود.

پاور باکس ( Power Box )

پیشرانه خودروها به این‌گونه عمل می‌کنند که با سوخت‌رسانی که در آن انجام می‌شود، احتراق‌هایی را انجام داده و با این احتراق‌ها، قدرت موتور تعیین شده و تامین می‌گردد ولی با تغییراتی که پاور باکس در سنسور حسگر اکسیژن خودرو انجام می‌دهد، باعث می‌شود سوخت‌رسانی بیشتری به پیشرانه صورت بگیرد و سوخت بیشتر باعث احتراق بیشتر و این بیشتر شدن احتراق در موتور باعث افزایش قدرت آن می‌شود و شتاب خودرو را نیز افزایش می‌دهد.

پاور باکس ( Power Box )

البته تغییراتی که پاور باکس در سنسورهای کامپیوتر خودرو انجام می‌دهد صرفا مربوط به این دو سنسور گفته شده محدود نمی‌شود و تغییرات دیگری نیز توسط تیم‌های حرفه‌ای مسابقات اتومبیل‌رانی در آن اعمال می‌شود. جالب است اگر بدانید که این قطعه می‌تواند تمامی سنسورهای موجود را دچار تغییر کرده و تمام ورودی و خروجی‌های موتور و کامپیوتر خودرو را تغییر دهد.

پاور باکس ( Power Box )

از دیگر نکات قابل ذکر در مورد این قطعه کنترلی است که توسط تیم‌های حرفه‌ای روی آن انجام می‌شود. بسیاری از تیم‌های حرفه‌ای به صورت فوری و از طریق تلفن همراه‌های هوشمند و در لحظه تغییرات مد نظر خود را روی کامپیوتر خودرو اعمال می‌کنند که همین قابلیت باعث شده است در مسابقات اتومبیل‌رانی از جذابی بسیار بالایی برخوردار باشد.

نکته آخر قابل ذکر در مورد تیونینگ باکس یا پاور باکس این است که به هیچ وجه از این قابلیت‌ها برای خودروهای درون شهری نباید استفاده کرد و قطعا مضرات فراوانی برای این خودروها خواهد داشت. اگر برای دلایل موجه قصد استفاده از تغییرات سنسوری پاورباکس داشتید، حتما از طریق کارشناسان و متخصصین این کار اقدام کنید تا متحمل ضررهای دیگر و گزاف نشوید.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا