مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

هر آن‌چیزی که از بنزین سوپر اکتان بالا باید بدانید و استفاده کنید!

شاید این مقاله برای بسیاری از مالکان خودرو در کشورهای بزرگ چیزی شبیه به شوخی باشد ولی قطعا برای بسیاری از مالکان خودروهای داخلی و خارجی در کشورمان که از بنزین ارزان قیمت استفاده می‌کنیم یک مقاله بسیار کاربردی محسوب می‌شود که برای بسیاری از افراد سوال بزرگی است که آیا خودروی ما واقعا به بنزین سوپر اکتان بالا نیاز دارد؟

استفاده از مصرف سوخت ارزان قیمت برای بسیاری از صاحبان خودرو وسوسه کننده بوده و بعضا دیده می‌شود برای پس‌انداز کردن اندک فاصله بین قیمت بنزین معمولی و بنزین سوپر اکتان بالا به پر کردن باک خودرویشان با بنزین معمولی رو می‌آوردند و نه تنها باعث می‌شوند که چند ده یا صد میلیون تومان هزینه‌ای که برای خرید یک خودرو با تکنولوژی خوب کرده‌اند، از بین برود بلکه حتی در بعضی از خودروها ضررهای سنگینی نیز به ثروت خود وارد نمایند.

باک بنزینالبته برای بسیاری از رانندگان عادی و معمولی عدم آگاهی به تفاوت‌های بین بنزین معمولی و بنزین سوپر اکتان بالا اشکالی ندارد و قطعا به همین دلیل است که می‌بینیم صف بنزین معمولی معمولا بیش از صف بنزین سوپر اکتان بالا بوده و حتی بعضا دیده می‌شود که با خالی بودن نازل بنزین سوپر مردم در صف بنزین معمولی هستند و در صف این بنزین نیز خودروهای نسبتا گران قیمتی هم دیده می‌شود.

البته در مقابل بعضی از افراد تصور می‌کنند که بنزین سوپر اکتان بالا لزوما به معنای بهتر بودن نسبت به بنزین معمولی و با مفید بودن آن برای موتور است ولی باید بدانید که جواب این تفکر برای “همه” خودروها خیر است و حتی برای بعضی از خودروها نیز هیچ فرقی نداشته و برای بسیاری از خودروهای قدیمی شاید حتی مضر هم باشد!

بنزین سوپر اکتان بالادر مورد تفاوت بنزین معمولی و سوپر نیز باید بدانید که اکتان بنزین معمولی چیزی در حدود 87 تا 89 بوده و این عدد در بنزین سوپر چیزی در حدود 91 تا 93 است و همان‌طور که می‌بینید تفاوت تنها در چند عدد است و برخلاف تصور عامه که فکر می‌کنند که یک تفاوت آن‌چنانی در این موضوع وجود دارد، یک عقیده غلط است.

شاید تفاوت اصلی بین بنزین معمولی و بنزین سوپر اکتان بالا را در پدیده ضربه دانست که در مورد بنزین سوپر این اتفاق کمی دیرتر رخ داده و پس از وارد شدن هر چه بیشتر به محیط موتور این اتفاق رخ می‌دهد. در سرتاسر دنیا و اکثر کشورهای بزرگ جهان ایستگاه‌های سوخت گیری دارای سه نوع بنزین هستند که نوع اول بنزین معمولی بوده و نوع بنزین پلاس یا همان متوسط و بنزین نوع سوم بنزین سوپر اکتان بالا است که طبیعتا نسبت به دو بنزین قبلی هزینه بالاتری دارد.

بعد از روشن شدن چراغ اخطار بنزین چقدر می‌توان رانندگی کرد؟بدیهی است که خودروهای ارزان قیمت با هدف کاهش هزینه‌ها و کاهش مصرف سوخت طراحی می‌شوند و لزوما نیازی به بنزین با اکتان بالا نیستند ولی در خودروهای اسپرت وحتی لوکس این موضوع متفاوت بوده و طراح و خودروساز با این دید نسبت به طراحی اقدام می‌کند که هدف صرفا افزایش کارایی و قدرت موتور است و به همین دلیل معمولا از سیلندر بسیار بالا با شکل V استفاده می‌شود تا جاییکه قدرت موتور به حد اعلی خود برسد.

جالب است بدانید که بسیاری از خودروهای لوکس و اسپرت با مقدار اکتان مشخصی ساخته می‌شوند و عملا با اکتان پایین کارایی خوبی ندارند و حتی به عمر مفید آنها ضربه زده می‌شود و مالک خودرو در صورت عدم استفاده از بنزین سوپر اکتان بالا باید منتظر اتفاقات و ضررهایی باشد که اصولا با یک رعایت ساده و کنار گذاشتن خساست ساده، امکان از بین بردن آن خطر بود.

بنزین معمولی و سوپرالبته باید گفت که در خودروهای لوکس جدید به این موضوع توجه شده است که از یک سیستم ضد ضربه استفاده شود تا در صورت ریخته شدن بنزین اشتباه نیز به قطعات موتور آسیب جدی وارد نشده و به اصطلاح عامیانه تحمل خودرو برای کار با بنزین معمولی بالا برود که صرفا این اتفاق برای مدت کوتاهی خواهد بود. حتی می‌توان گفت سازنده این قابلیت را برای جلوگیری از آسیب دیدگی خودرو در اندک موارد اتفاقی طراحی کرده و اصلا قصدی برای طراحی سیستمی برای استفاده از بنزین معمولی نداشته است!

کارت سوختنکته مهم‌تر اینکه در خودروهای لوکس و اسپرت که بنزین با اکتان بالا شرط شده است، در صورت استفاده مداوم از بنزین معمولی گارانتی خودرو شما نیز باطل می‌شود و قطعا موافقید که ضرر چند میلیون تومانی حاصل از این اتفاق ارزش خساست چند هزار تومانی را نداشته و جدا از صدمات سنگینی که به موتور این خودروها وارد می‌شود، گارانتی ارزشمندی را از دست می‌دهید که قطعا به جیب شما فشار زیادی وارد می‌کند.

همیشه کارشناسان فعال بازار خودرو به این موضوع تاکید دارند که برای مصرف بنزین نه به پول در جیب و نه به گرانی خودرو توجه کنید و تنها چیزی که در انتخاب سوخت موردنیاز مهم است، توصیه ایست که از سوی سازنده خودرو به شما شده است و در صورت تاکید بر استفاده بنزین با اکتان بالا، به هیچ وجه به سمت و سوی بنزین معمولی نروید.

بنزین سوپر اکتان بالاآیا در خودروهای معمولی هم از بنزین سوپر اکتان بالا استفاده کنیم؟

اما یک سوال مهم در مورد خودروهای معمولی این است که آیا در خودروهای معمولی که طبیعتا می‌بایست از بنزین معمولی برای آنها استفاده کرد، آیا امکان استفاده از بنزین سوپر اکتان بالا وجود دارد و آیا ضرر و زیانی نیز برای این اتفاق وجود دارد؟

طبق بررسی‌های انجام شده و صحبت‌های کارشناسان خودرو باید گفت که تابحال سند محکمی از مزیت استفاده از بنزین سوپر اکتان بالا برای خودروهای معمولی نشان داده نشده است. طبق بررسی‌های انجام شده هزینه اضافی بنزین سوپر تقریبا در هیچ جای کارکرد موتور آن جبران نمی‌شود و به قول معروف منفعتی برای این هزینه کرد اضافی در خودروهای معمولی وجود ندارد.

بی کیفیت‌ترین و با کیفیت‌ترین خودروهای سال 97 خودروهای داخلیطبق تحقیقات صورت گرفته در این زمینه توسط کارشناسان بین المللی لزوما تفاوت خاصی در مصرف سوخت موتورهای معمولی بین بنزین ساده و بنزین سوپر وجود ندارد ولی یک تفاوت بزرگ بین این دو سوخت وجود دارد که در مصرف بنزین سوپر اکتان بالا اشتعال بهتری صورت می‌گیرد و قدرت موتور افزایش پیدا می‌کند و شما کارایی بهتری از موتور خود دریافت می‌کنید.

البته افزایش قدرت موتور در خودروهای معمولی موجود در بازار خودرو ایران آن‌چنان ملموس نیست چرا که افزودنی‌های موجود در بنزین سوپر مواردی هستند که از طرف موتور می‌بایست تکنولوژی‌های لازم برای استفاده از آنها تدارک دیده شده باشد که قطعا در بسیاری از خودروهای ارزان قیمت داخل کشور این موضوع به کلی وجود ندارد ولی دوباره تکرار می‌کنیم که تفاوت اندکی در افزایش قدرت موتور در استفاده از بنزین سوپر اکتان بالا وجود دارد.

همچنین افزودنی‌های موجود در بنزین سوپر اکتان بالا باعث تمیز شدن رسوبات کربن در انژکتور نیز می‌شود که قطعا استفاده خوبی از این سوخت برای خودروهای ارزان قیمت محسوب می‌شود. به طور کلی باید بگوییم که استفاده از بنزین سوپر صرفا در مواردی توصیه می‌شود که سازنده برای استفاده نسبت به آن تاکید داشته است و اگر از خودرویی استفاده می‌کنید که تفاوتی در سوخت مصرفی آن ذکر نشده است، هزینه اضافی برای سوخت گران‌تر صرف نکنید.

 

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. این مقاله که به درد ما ایرانی ها نمیخوره چون سه ساله بنزین سوپر وجود ندارد شایدم توی تهران موجود باشد چون اونجا بله پایتخته اما ما اینجا توی اهواز دریق از یه قطره بنزین سوپر من جدیدا جنسیس کوپه خریداری کردم و مدام والف میزنه دلیلشم نوع بنزین موجود در کشوره خوب حداقل جمعه ها که تهرانی ها مسافرت تشریف دارند چند لیتری بنزین سوپر بفرستید واسه شهرهای دیگه ببینیم چه شکلیه ؟ مایعه؟ توی باک جا میشه؟اصلا اهوازی ها امکان داره از نزدیک ببیننش؟

  2. سلام دورد 3سوال داشتم که بزرگواری کنید و پاسخ دهید:
    1-چرا در شهر قم که کنار پایتخت است بنزین سوپر نایاب است؟آیا تولید نمیشود یا مسئله چیز دیگری است؟
    2-خودرو تیبا دقیقا کدام نوع بنزین را میطلبد؟
    3-در انتها مقاله فرمودید {{همچنین افزودنی‌های موجود در بنزین سوپر اکتان بالا باعث تمیز شدن رسوبات کربن در انژکتور نیز می‌شود }}این زدن بنزین با اکتان بالا برای ماشین های معمولی در چه تایمی و در چه مواقعی توصیه میکنید؟

    1. با سلام
      جناب افضلی بزرگوار
      1- این رو باید از مسئولین مربوطه بپرسید و ما در جریان نیستیم.
      2- تیبا هما بنزین معمولی باید باشه.
      3- هر 1-2 هزار کیلومتری کارکرد یکبار باک رو با سوپر پر کنید کافیه. اگه مشکل ریپ زدن و … دارید شست و شوی انژکتور پیشنهاد میشه.

      1. سلام و درود خدمت جناب اقای ذاکری عزیز و گرانقدر و کلیه دست اندر کاران و زحمت کشان وبسایت چرخان .
        من کمتر از 2 ماه است که با چرخان آشنا شدم ولی در این مدت کم نگاه عدالتخواهانه و حق طلبانه چرخان را دیدم رسالت واقعی خبرنگاری را در اعضا تحریریه شما یافتم،چه بسیار هفته نامه ها و روزنامه های به اصطلاح تخصصی خودرو بوده اند که به خاطر پول کاغذشان مطالب سرتاسر کذب و یا خلاف واقع در رابطه با صنعت {مونتاژ} خودور ایران و محصولات وارداتی بیان کردند تا یک عده به ظاهر بخش خصوصی{عشق کروات} که بعدن معلوم میشود به کجا وصل هستن به یک لفت و لیسی برسند.
        پی نوشت :من به یک مورد هولناکی در قم برخورد کردم که اگر امکانش هست در غالب یک پرونده در رابطه با آن بپردازید!!!!!!!!!!! «متاسفانه مشاهده شده در نمایندگی های داخلی و خارجی هنگام تعمیرات تحت عنوان {کارت طلائیی یا گارانتی یا هر عنوان دیگری } لوازم و افتر مارکت های در حد نو را باز میکنن و به جای آن قطعات فرسوده و معیوب را اسمبل میکنند!!!!!!!!!من با یک از مسئولین نمایندگی های خودرویی صحبت میکردم و این مسئله را برایش توضیح دادم ، این شخص با تایید صحبت های من این کار را یک امر متداول در نمایندگی های ایرانی و خارجی میدانست و شروع این کار را با روی کار آمدن اولین خودروی ملی بیان میکرد!!!! حتی ابراز میداشت وقتی نمایندگی های رسمی محصولات ژاپنی و آلمانی و ایتالیایی در ایران وجود ندارد و یک عده با شیادی و لابی گری چنین بنگاه تجاری برای خود باز کردن چرا ما نمایندگی های خودروهای ایرانی و چینی و کره ای باید خودمان را از این سود هنگفت باز داریم!!!!!!!!!!!!»
        به یاد همه شهدا که با صورت زمین خوردن تا ما بایستیم تا من و امثال من به خونشان و راهشان خیانت کنیم
        دوستدارتان سید نادر افضلی از قم

        1. با سلام جناب افضلی بزرگوار.
          در مورد اظهار لطفتون که امیدواریم بتونیم بیش از این امکان جبران محبت داشته باشیم و لایق این تعریف باشیم.
          در مورد دوم اینکه متاسفانه این موضوع رو در مورد بسیاری از شهرها به صورت موردی شنیده ایم و عملا می بایست نهادهای نظارت دولتی و بعد از اون صاحبان برند وارد بشن و از ما کاری بر نمیاد چون قطعا اثبات این موارد نیازمند ابزارهای قانونی است که رسانه به اونها دسترسی ندارد. ولی حتما از طریق مسئولین شرکتهای داخلی و خارجی سعی می کنیم پیگیر موضوع باشیم و راهکارهای احتمالی رو تقدیم شما عزیز همراه چرخان بکنیم.
          با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا