Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

چه مواردی در افزایش عمر مفید خودرو نقش دارند؟

عمر مفید خودرو برای بسیاری از افراد و صاحبان خودرو یک سوال و ابهام بزرگ است که همیشه برای افزایش آن تلاش می‌کنند و به دنبال راه‌هایی هستند تا بتوانند با به کارگیری آنها، استفاده بیشتری از اتومبیل خود داشته باشند ولی واقعا عمر مفید خودرو چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟ آیا تعریف مشخص و اصول تعریف شده‌ای برای آن وجود دارد؟

البته تعریف عمر مفید خودرو در کشورهای مختلف، متفاوت است و طبیعی است در کشورهای پیشرفته و صاحب صنعت شاید این مقدار به دلیل دسترسی ساده به خودروهای نو کمتر بوده و در بسیاری از کشورها همانند ایران به دلیل عدم توانایی در خرید خودروهای جدید و عدم اسقاط خودروهای زیر 30 سال در کشورمان، عملا تعریف عمر مفید برای اتومبیل بسیار متفاوت است.

جالب است بدانید که طبق یک تحقیقات میدانی انجام شده در آمریکا، متوسط عمر مفید خودرو در آمریکا چیزی در حدود 9 سال بوده است و وانت‌ها نیز نهایتا در حدود 7 سال برای صاحبانشان کار می‌کنند و سپس راهی مراکز اسقاط می‌شوند!  البته جالب است بدانید که این اعداد بدین معنی است که به طور مثال تا 9 سال، کیفیت خودروهای تولیدی همانند روز اولشان بودند و هیچ مشکلی در آنها وجود نداشته است! بدیهی است این اعداد در کشورهای دیگر کمتر بوده و نشان دهنده کیفیت پایین‌تر محصولات موجود در آن کشورهاست.

البته در ماجرای محاسبه عمر مفید اتومبیل باید دوام قطعات را در نظر گرفت و البته پیش بینی این موضوع به سادگی انجام نمی‌گیرد و حتی بعضا دیده می‌شود به دلایل مختلف، قطعات نو دچار مشکل شده و خراب می‌شوند. این نکته را باید در نظر داشته باشید که اگر از یک خودروساز معتبر اقدام به خرید نمایید و به درستی از آن مراقبت نمایید می‌توانید به استفاده چند هزاران کیلومتری از آن امیدوار باشید و سفرهای بسیار زیادی را با آن تجربه نمایید.

یکی دیگر از نکات جالب پیرامون قطعات خودرو و خریداری آنها مواردی است که روی بسته آنها نوشته می‌شود که قطعا در هنگام خرید آنها به این نکات توجه کرده‌اید ولی یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در این بسته‌ها نمی‌شود و به آن اشاره‌ای نمی‌شود، عمر مفید آن‌هاست که در صورت وجود، کمک زیادی به خریداران آنها خواهد کرد و ما را برای محاسبه عمر مفید خودرو نیز یاری می‌نماید.

البته بدیهی است که وقتی از قطعات با کیفیت و عمر بالا صحبت می‌کنیم مواردی را که مصرفی هستند و برای کهنه شدن و فرسوده شدن ساخته می‌شوند، از این لیست حذف می‌نماییم. مواردی از جمله لنت ترمز، روغن موتور و …. که البته گران نیستند و به راحتی قابل تعویض بوده و عملا در عمر مفید خودرو تاثیر خاصی نیز ندارند. البته در مقابل قطعاتی از خودرو هستند که (برخلاف کشور ما) به قدری گران هستند که هزینه تعمیر یا تعویض آن نسبت به خرید خودروی نو به صرفه نبوده و مالک خودرو ترجیح می‌دهد به جای هزینه کرد تعویض، اقدام به خرید جدید نماید.

به طور مثال در صورتی که موتور خودروی لوکسی دچار مشکل شود که نیاز به تعمیر اساسی یا تعویض داشته باشد، قطعا هزینه آن بسیار بالا بوده و مالک خودرو در کشورهای خارجی ترجیح می‌دهد به جای هزینه کرد تعمیراتی، یک خودروی نو خریداری نماید.

بدیهی است که تشخیص طول عمر موتور خودرو یک امر بسیار سخت است ولی قطعا دانستن معیارها و ویژگی‌هایی که در طول عمر این قطعه مهم در خودرو موثر هستند، به افزایش آن کمک کرده و رفتار شما را برای استفاده از خودرو بهبود می‌دهد. برای افزایش طول عمر موتور خودرو به توصیه‌هایی که شرکت سازنده خودرو به شما داشته است، توجه کنید و مو به مو به آنها عمل نمایید.

از دیگر موارد موثر در افزایش طول عمر مفید خودرو نحوه رانندگی شماست که شاید از هر مورد دیگری مهم‌تر باشد. در صورتیکه خودروی شما همیشه تحت فشار باشد و کارهای غیرطبیعی مانند یدک کشیدن، رانندگی با دور موتور بالا، رانندگی نمایشی و …. را انجام دهید قطعا باید بدانید که با دست خود، عمر مفید اتومبیل خود را کاهش داده‌اید.

اگر فکر می‌کنید که از جمله افرادی هستید که یک رانندگی ایمن و استاندارد با خودرویتان دارید باید به مرحله بعدی این آموزش بروید که همان رسیدگی به موقع و درست به خودرو است که مکمل ویژه همه اقداماتی است که قبل از این انجام داده‌اید.

همیشه سعی کنید مایعات خودرو را چک کرده و در صورت لزوم نسبت به تامین آن اقدام کنید و قطعات مصرفی را نیز به موقع تعویض کنید و اجازه ندهید تا اتومبیلتان بدون در اختیار داشتن مواد مصرفی لازم کار کند. به طور مثال شاید با روغن موتور کثیف، خودروی شما کار کند ولی قطعا بعد از مدتی باید منتظر فاجعه‌ای باشید که هزینه چند ده برابری را به شما تحمیل خواهد کرد.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.