مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌ها

با تی‍پ‌های مختلف رهام (ROHAM) آشنا شوید

سدان تازه سایپا سر و صدای زیادی در ایران به‌پا کرده است چرا که برای اولین‌بار خودرویی که توان رقابت با برندهای چینی را داشته باشد به‌صورت تولید ملی آماده عرضه شده است. اگر چه نمی‌توان سدان سایپا را ۱۰۰ درصد ایرانی دانست اما رهام نسبت به سایر خودروهای ملی، بسیار بهتر و اصولی‌تر طراحی و ساخته شده است. این پرنده آزاد، می‌تواند حرف‌های زیادی در بین سدان‌های ارزان بازار داشته باشد و حریف سرسختی برای چینی‌ها خواهد بود.

در دنیا مرسوم است که خودروها را با چند تیپ از تجهیزات و قوای محرکه عرضه می‌کنند و بنظر می‌رسد به‌دنبال همین روند سایپا رهام را در چند تیپ تجهیزاتی عرضه خواهد کرد. بزرگترین خودروساز ایرانی قصد دارد سدان زیبای خود را با تیپهای Base1، Standard، Base2، Mid، Lux، Super Lux عرضه کند. مدل پایه ۱ ، کم آپشن‌ترین و مدل سوپر لوکس، پر آپشن‌ترین رهام‌های سایپا را تشکیل خواهند دارد.

در بخش مشخصات کلی این خودروها در وزن و سایز لاستیک بیشترین تفاوت را دارند که لاستیک‌های ۱۶ اینچی، علاوه بر تاثیرگذار بودن بر شرایط رانندگی، زیبایی را نیز به همراه خواهند داشت. در جدول زیر مشخصات کلی تیپ‌های مختلف رهام را می‌توانید ببینید.

تيپ Base1 Standard Base2 Mid Lux Super Lux
  ابعاد و وزن
نوع كلاس خودرو سدان
تعداد دربهای خودرو ۴
ظرفيت سرنشين ۵
طول(mm) ۴۴۶۰
عرض(بدون در نظر گرفتن آيينه ها)(mm) ۱۷۶۸
ارتفاع(mm) ۱۵۰۱
فاصله دو محور عقب و جلو(mm) ۲۶۵۰
وزن(kg) ۱۲۶۰ ۱۳۰۰ ۱۳۲۰ ۱۳۳۰
ظرفيت صندوق عقب (ليتر) ۴۲۰
رينگ ۱۵ اينچ ۱۶ اينچ
تاير ۱۸۵/۶۵ R۱۵ ۲۰۵/۵۰ R۱۶

تیپ‌های مختلف رهام از یک مدل پیشرانه بهره می‌برند. در قلب این خودروها از موتور ۱۶۵۰ سی‌سی با ۱۱۳ اسب‌بخار قدرت استفاده شده اما در بحث گیربکس به دو گروه دنده دستی و اتومات تقسیم می‌شوند. بعلت نزدیک بودن مشخصات این خودروها با برلیانس سری ۳۰۰، احتمال می‌رود که شرایط رانندگی آنها نیز بسیار شبیه به هم باشند بنابراین می‌توان انتظار داشت رهام با گیربکس اتومات نیز عملکرد مناسبی داشته باشد. جدول مشخصات فنی رهام بر اساس تیپ‌های مختلف نیز به شرح زیر است:

تيپ Base1 Standard Base2 Mid Lux Super Lux
نوع موتور BM۱۶
حجم موتور cc ۱۶۵۰ – ۱۶ سوپاپ با تكنولوژي VVT
حداكثر قدرت hp ۱۱۳
حداكثر گشتاور Nm ۱۵۴
حداكثر سرعت (km/hr) ۱۹۰ ۱۸۵
نوع گيربكس دستي اتوماتيك
ظرفيت باك (ليتر) ۴۷
استاندارد آلايندگي يورو۵
سيستم تعليق جلو مك فرسون
سيستم تعليق عقب سيستم تعليق عقب با ميله پيچشي + ترمزهاي ديسكي جلو و عقب

رهام با امکانات تقریبا مناسبی عرضه شده که مشابه آن در سایر خودروهای ملی وجود نداشته و می‌توان آپشن‌های آن را با محصولات چینی مقایسه کرد. مدل پایه این خودرو با ۲ کیسه هوا ایمنی عرضه خواهد شد و از لحاظ سطح تجهیزات، امکانات حداقلی را خواهد داشت. هنوز جزئیات هر تیپ از خودروهای رهام از لحاظ تجهیزات مشخص نشده اما مدل پایه امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل  (ABS)، توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD) را خواهد داشت. بنابراین شما هر چه آپشن بیشتری درخواست کنید، یک تیپ خودرو مناسب شما وجود دارد. می‌توان رقیب اصلی مدل BASE1 رهام را دنا و برلیانس H230 با گیربکس دستی دانست.

مدل فول آپشن از ۶ ایربگ، سیستم مدیریت تعادل (ECS)، سان روف، صندلی چرمی، نمایشگر لمسی ۷ یا ۱۰ اینچ (بسته به تیپ خودرو)، سیستم پایش فشار باد لاستیک، کروز کنترل، فرمان برقی با سختی حساس به سرعت، کلیدهای کنترل روی فرمان، تهویه مطبوع خودکار، صندلی با قابلیت تنظیم ارتفاع، آینه‌های جانبی فلزی همراه باز و بسته شدن اتوماتیک، سنسور پارک عقب، ورود و خروج بدون نیاز به کلید، استارت دکمه‌ای و رینگ‌های اسپرت آلومینیومی بهره خواهد برد و سایر تیپ‌ها از لحاظ تجهیزات بین مدل پایه و سوپر لوکس تقسیم می‌شوند.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. به نظر من صحیح نیست در مورد خوورویی که معلوم نیست کی بیاد اینقدر مطلب بزارین. من سال 80 یک خودرو 206 ثبت نام کردم اون زمان عکس رانا و دنا روی دیوار بود. من حدس میزدم دنا همون سمند تغیر یافته باشه تا زمانی که دنا واقعا وارد بازار شد چند سال گذشت. بعدها متوجه شدم گمان اونروزم هم خیلی بیراه نبوده. رهام ممکنه چند سالی ورودش به بازار طول بکشه. اون زمان با تورم فعلی ایران قیمتهای خیلی فضایی تری داشته باشه و آخرم معلوم بشه موتورش مثلا مال فلان خودرو است و گیربکسش مال یه ماشین دیگه و خلاصه مثل تیبا شترگاو پلنگیه برا خودش

  2. با سلام. به نظر می رسد شاسی و بدنه رهام از برلیانس h230 , و موتور و گیربکس از برلیانس h300 به عاریت گرفته شده است. در کل طراحی خوبی دارد. طراحی داخل نیز کمی شبیه سیتروئن c4 است!

  3. چرا اسم يك شخص روي اين خودرو گذاشته شده بهتر هست سايپا روي اسم گذاري ها بيشتر دقت كند رهام اسم پسر من هست

  4. رهام اسم خودرو است.
    ولی در پشت خودرو اسگ رهام نوشته نمیشه
    و فقط با اسم r1 وارد میشه.
    و در تیپ های بعدی r2 و بالاتر

  5. سلام
    اونایی که به اسم رهام اعتراض کردند میگن اسم شخصه
    توجه داشته باشند که خیلی خودرو های اروپایی اسم شخص هست مونث
    و خیلی از خودرو های آمریکایی و یا کره اسم مکان هستند مثل اسم صحرا
    لامصب موضوع گیر نیاوردی ایراد بزاری به اسم ماشین ایراد میگیرید؟؟؟

    1. آریو پفی دیگه چیه؟
      نکنه سایپا از بیکینگ پودر و تخم مرغ برای ساخت رهام استفاده میکنه؟
      بابا پایه و بیس ماشین کلا متفاوته، ماشاالله به این نظرات کارشناسی! من رهام رو فعلا دوست دارم و می پسندمش ( تا وقتی که امتحانش رو تو بازار پس بده

  6. درود دوستان رهام به معنی پرنده آزاد و رها هست که منظور همون شاهین هست چراغ های جلو از چشمان شاهین الهام گرفته شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا