مکمل بنزین
تحلیلیخبرداخلی

فیات و فولکس‌واگن به ایران می‌آیند

حدود دو هفته پیش همان طور که می‌دانید قراردادی با شرکت فرانسوی پژو به امضاء رسید و قرار است که به همین زودی‌ها خودروهای این کمپانی فرانسوی در ایران به تولید برسند. اما بیشتر فعالان و کارشناسان صنعت خودرو و عاشقان اتومبیل، به این انتخاب ایران خودرو، خرده گرفته و معتقد بودند که شرکت‌های بهتری هم برای شراکت وجود داشته است و انتخاب این کمپانی فرانسوی یک اشتباه بزرگ محسوب می‌شود. اما دیگر کار از کار گذشته و این قرارداد به امضاء طرفین رسیده است.

با این وجود خبری خوشحال کننده از حضور دو کمپانی قدرتمند در ایران به گوش رسیده است. این دو کمپانی اسم و رسم دار، فوکس‌واگن آلمان و فیات ایتالیا هستند، که بنابر شنیده های پیشین،قبل از اجرایی شدن برجام نیز مذاکراتی با ایران جهت تولید و یا تامین قطعات خودرو داشته اند.

fiat logo

محمدرضا نجفی‌منش، دیبر انجمن قطعه سازان کشور در گفتگو با روزنامه دنیای اقتصاد گفت است که، مذاکرات مجدد با فیات دو ماه آینده آغاز می‌شود و فیات می‌خواهد توان قطعه‌سازی ما را بسنجد تا نسبت به فعالیت در بازار ایران و امکان ساخت و داخلی کردن قطعات خودروهایش، اطمینان حاصل کنند.

فولکس واگن که از ابتدا نماینده حضور در ایران بود، پس از آن رسوایی بزرگ مربوط به آلایندگی خودروهایش از گردونه رقابت در بازار ایران حذف شد، اما ظاهرا کاهش فروش و تولید این کمپانی در آمریکای جنوبی و برزیل، زمینه را برای حضور این کمپانی در ایران فراهم کرده است.

فولکس واگن در سال 2012 بیش از 5 میلیون و هفتصد دستگاه اتومبیل تولید کرد و 103 میلیارد یورو درآمد داشت، که این نشان از محبوبت و مقبولیت بیشتر این کمپانی آلمانی در بازارهای جهانی دارد.

اما در رابطه با کمپانی فیات باید کمی تامل کرد! فیات واقعا یک ابر قدرت در تولید خودرو است. این شرکت 90 درصد سهام فراری را در اختیار دارد. کمپانی آلفارومئو از سال 1986 توسط فیات اداره می شود. فیات کارخانه‌ای بنام فیات اتومبیلز در اختیار دارد که بزرگترین کارخانه تولید خودرو در ایتالیا است. همچین برند و خودروهای جیپ نیز که از زیر مجموعه گروه کرایسلر می‌باشد متعلق به فیات است. اینها تنها بخشی از توان کمپانی قدرتمند فیات است و قطعا حضور این کمپانی کمک شایانی به تولید خودرو و قطعه سازی در کشور خواهد کرد.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا