Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

نقشه کلی مترو تهران به همراه تفکیک خطوط!

بی شک، مترو را می‌توان یکی از بهترین و پرکاربرد ترین وسایل حمل و نقل ساخته شده در این کره خاکی نامید. در این رابطه،‌ باید گفت که با توجه به گسترش شهرهای بزرگ در سرتاسر جهان و افزایش بی رویه جمعیت، وجود خطوطی ارزان و سریع برای جا به جایی مسافران نیاز بوده که این مورد با پیداش متروهای زیر زمینی و هوایی تا حدود زیادی به بهبود حال مسافران و شهروندان شهرهای بزرگ کمک کرده است.

طبق این موضوع، حال در این مطلب قصد داریم با بررسی نقشه مترو کلان شهر تهران، یک گزارش کامل را راجع به این طرح با تفیک خطوط ارتباطی تهیه کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه مترو تهران‌

پیرامون تاریخچه مترو یا همان قطار شهری تهران باید گفت که نخستین بار این طرح در دوره ناصر الدین شاه قاجار مطرح شد. در آن سال‌ها، برای عبور و مرور بهتر شهروندان تهران و ایجاد چهره ای جدید در پایتخت ایران، تصمیم به ساخت خطوط ترانوا در خیابان‌های تهران گرفته شد.

اما پس از گذشت چندین دهه، مسئولین وقت کشور، تصمیم به ساخت قطار زیر زمینی برای کم کردن ترافیک شهر تهران در اوایل دهه 50 شمسی گرفتند و شروع به ساخت این طرح عظیم، به یک شرکت فرانسوی محول شد.

در ادامه این موضوع، ‌باید گفت که به طور رسمی مترو کنونی تهران در سال 1377 شمسی تاسیس شد و نخستین خط که آن در حال حاضر خط 5 نام دارد، به جا به جایی مسافران مابین شهرهای تهران و کرج می‌پرداخت.

نقشه کلی مترو تهران

به طور کلی، باید گفت که مترو تهران یکی از بزرگ ترین و پر جمعیت ترین خطوط حمل نقل مسافران درون شهری و برون شهری بوده و سالانه بیش از 720 میلیون مسافر را جا به جا می‌کند. لازم به ذکر است که میانگین مسافر جا به جا شده توسط خطوط مترو تهران در هر روز، برابر با 2 میلیون نفر است.

در ادامه این مبحث، باید گفت که مترو تهران از 7 خط مجزا تشکیل شده است که این 7 خط سرتاسر شهر تهران را از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب به یکدیگر متصل می‌کند. (خط 6 و 7 مترو تهران در حال ساخت بوده و به طور کامل افتتاح نشده‌اند و در این میان،‌ خط 6 مترو تهران در حال حاضر دارای کمترین ایستگاه فعال است) تعداد ایستگاه‌های مترو در تهران عددی برابر با 116 بوده و تعداد قطارهای حاضر در این خطوط در حدود 1230 دستگاه است.

حال برای درک بهتر این موضوع، جدولی را بر اساس خطوط و ایستگاهای شهر تهران آماده کردیم.

خط سال تاسیس طول ایستگاه گونه
1 1380 ۷۰ کیلومتر 32 مترو
2 1378 ۲۶ کیلومتر 22 مترو
3 1391 ۳۷ کیلومتر 24 مترو
4 1387 ۲۲ کیلومتر 22 مترو
7 1396 ۶ کیلومتر 5 مترو
5 1377 ۴۳ کیلومتر 11 مترو

 

اسامی خطوط مترو تهران به همراه تفکیک آن‌ها

حال در این بخش به سراغ معرفی خطوط مختلف مترو تهران و تفکیک آن‌ها می‌رویم.

1-خط یک

2-خط دوم

3-خط سوم

4-خط چهارم

5-خط پنجم

6-خط ششم

7-خط هفتم

انشعاب شهر پرند

در پایان لازم به یاداوریست که به گفته مسئولین شهری تهران بزرگ، چشم انداز مترو تهران بدین صورت بوده که این خطوط تا چندین سال آینده توانایی جا به جایی 10 میلیون مسافر در روز را دارا هستند (در صورت اضافه شدن واگن‌های بیشتر) و با رشد تکنولوژی، امکانات مترو تهران افزایش خواهد یافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.