مکمل بنزین
گوناگونتحلیلیخبر

حمایت دولت چین از خودروسازانش با استانداردهای قدیمی!

در طی سال‌های گذشته به دلیل وجود تحریم‌ها، خودروسازان چینی وارد بازار ایران شدند. با وجود اینکه خودروهای چینی در ابتدا با اقبال و استقبال کمی از طرف مردم روبرو بودند، اما به مرور زمان، کم کم جای خود را در ایران محکم کرده‌ و حتی پس از توافق هسته‌ای و اجرائی شدن برجام، هنوز هم در ایران فعالیت می‌کنند و سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. با توجه به مطالب فوق، به نظر نمی‌رسد که این مهمان شرقی به این سادگی‌ها ایران را ترک نماید؛ هر چند که وجود خودروسازان چینی باعث به وجود آمدن افکاری جدید و ایده‌هایی نو در مردم شد و در این مسیر اتفاقاتی مانند کمپین نخریدن خودرو صفر به راه افتاد که البته خیلی زود شکست خورد و انبار خودروسازان تنها در یک تا دو هفته خالی شد.

china-watch-cars-2_3280794b

از حق هم که نگذریم واقعا این چینی‌های بدنام، کم کم در حال خوش نام شدن هستند و روز به روز پیشرفت‌های فراوانی در تمام عرصه‌های صنعتی و اقتصادی می‌کنند. متاسفانه برخی از صنایع ما که حدود 40 سال از صنایع مشابه خود در کشور چین زودتر دست به تولید و فعالیت زده‌اند، بازی را به رقبای چینی خود باخته اند که یکی از این آنها، صنعت خودروسازی است. البته باید به این نکته توجه داشت که ظاهرا هر دو کشور از یک نوع سیاست‌گذاری اقتصادی بهره می‌بردند و تولیدات داخلی برای هر دو کشور در اولویت قرار دارد؛ با این تفاوت که چینی‌ها به دلیل وجود یک بازار بزرگ و همچنین تحریم نبودن و آزادی عرضه خودروها پیشرفت زیادی کرده اند.

تقریبا تمام خودروسازان چینی وابستگی کیفی و کمی زیادی به سیاست‌های اقتصادی این کشور دارند و دولت هم اقدامات فراوانی در جهت حمایت از این تولید کنندگان می‌کند. از حمایت مالی و ایجاد بازار فروش در کشورهای خارجی گرفته تا بر انگیختن حس ملی مردم برای خرید کالاهای تولید داخل.

اما حمایت دولت چین به اینجا ختم نشده و این دولت در آخرین تصمیم حمایتی خود اقداماتی را صورت داده که فریاد خودروسازان مطرح اروپایی و ژاپنی را بلند کرده. است. چین حاضر به به روز کردن استانداردهای خودروهای داخلی نیست و به خودروهایی که فاقد این استانداردها تشخیص داده شوند، اجازه عرضه و تولید در این کشور داده نمی‌شود. به طور مثال، به تازگی یکی از محصولات روز کمپانی نیسان به دلیل جابجایی چند سانتی متری چراغ های مه‌شکن و تفاوت محل قرارگیری این چراغ‌ها با استانداردهای کشور چین، عرضه نشد.

این گونه حوادث فقط دامن کمپانی نیسان را نگرفته است و شرکت‌هایی مانند هوندا نیز به دلیل منطبق نبودن استاندارد سنسور تنظیم فشار باد یکی از خودروهایش با استانداردهای چین، نتوانسته خودروی خود را عرضه کند. استانداردهای ایمنی برای خودروهای چینی بسیار پایین بوده و با وجود ایمنی کمی که دارند اجازه تولید و عرضه آنها توسط دولت چین صادر می شود. این مسائل باعث شده است که تمام خودروسازان خارجی فعال در چین، به فکر راه حلی برای عرضه و فروش محصولات خود در چین باشند. در حقیقت آنها باید چوب قدیمی بودن استاندارد و عقب ماندگی چینی‌ها از تکنولوژی را بخورند.

در حال حاضر شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان مانند دایملر، بی‌ام‌و و فولکس واگن با همکاری سایر شرکت‌ها در صدد رفع مشکلات به وجود آمده برای عرضه و فروش محصولات خود هستند.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا