مکمل بنزین
خبرداخلی

رابطه قیمت خودرو با نوسانات نرخ دلار چیست؟

قیمت خودرو این روزها شاهد نوساناتی است که در چند ماه اخیر سابقه نداشته ولی کاهش‌های این دو روز اخیر به قدری زیاد بوده که به نظر می‌رسد همه چیز خودروهای داخلی وابسته به نرخ دلار بوده و کاهش شدید قیمت دلار به مثابه مواد اولیه این خودروها محسوب می‌شود که باعث کاهش قیمت آنها شده است.

به گزارش چرخان، بسیاری از کاربران در مورد رابطه قیمت خودرو و نوسانات نرخ دلار می‌پرسند که طبیعتا این رابطه وجود داشته و بخشی از هزینه‌های مربوط به قیمت خودروهای داخلی مربوط به نرخ ارزی است که برای خودروسازان تامین می‌شود ولی یکی از اشتباهات رایج در بین مردم محاسبه دلار و یورو لازم برای خودروسازان با نرخ دلار بازار آزاد است که هیچ گونه ارتباطی با خودروسازان و قطعه سازان ندارد!

خودروهای صفر کیلومتر قیمت خودروبدیهی است که خودروسازان تا چندماه قبل از نرخ دلار حدود 3700 تومان برای واردات قطعات و مواد اولیه خود بهره می‌بردند و پس از نوسانات اخیر این رقم به 4200 و بعد از آن به نرخ نیما که حوالی 8500 تومان است تغییر کرده و طبیعتا اولین چیزی که بایستی در قیمت رسمی خودروها اعمال شود اثری است که دوبرابر شدن نرخ ارز خودروسازان داشته است ولی اتفاقی که در حال حاضر شاهد آن در بازار خودرو هستیم محاسبه بخش ارزی خودروها با نرخ بازار آزاد است!

به طور مثال ارز موثر در خودرویی مانند پراید چیزی در حدود 1500 دلار است و در صورتی که با نرخ نیما محاسبه شود به عددی در حدود 13 میلیون تومان می‌رسیم که نسبت به نرخ قبلی افزایش حدود 7 میلیون تومانی داشته و این بدین معنی است که نرخ 23 میلیون تومانی پراید به حدود 30 میلیون تومان افزایش خواهد یافت و طبق خبر قبلی ما در چرخان پیرامون قیمت پراید می‌توان به قیمت 32 میلیون تومانی سایپا راضی بود.

رنگ خودروها خودروی سواریاما بازار در حالی قیمت پراید را با قیمت 40 میلیون تومان به بازار عرضه کرد که این نشان دهنده محاسبه قیمت دلار در حدود 13 هزار تومان است که به هیچ وجه پیرامون سایپا و منابعش حقیقت نداشته و صرفا سو استفاده دلالان و سودجویان در این زمینه است.

از سوی دیگر برای ایران‌خودرو نیز این موضوع قابل تعریف است چرا که برای خودرویی مانند سمند چیزی در حدود 2500 دلار هزینه ارزی صرف می‌شود که با نرخ نیما به عدد 20 میلیون تومان می‌رسیم که نشان دهنده افزایش 10 میلیون تومانی است. این افزایش هزینه را اگر به نرخ فعلی حدود 34 میلیون تومانی اضافه کنیم به نرخ 44 میلیون تومان می‌رسیم که قطعا از نرخ بالای 55 میلیون تومان فعلی کمتر بوده و به راحتی قابل مدیریت است.

 

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا