مکمل بنزین
خبرداخلی

کدام برند و خودروها بیشترین تاثیر را از تحریم خواهند داشت؟

تحریم صنعت خودروسازی کشور به قدری سنگین و مضر بوده که تاثیر آن از خرداد ماه سال جاری در بازار و کارخانه‌ها مشخص شد و علیرغم اینکه این تحریم‌ها از 15 مرداد ماه آغاز میشد و به نظر می‌رسید که شرکت‌های خودروساز پیش بینی‌های لازم را برای تامین قطعات و مواد اولیه خود در طی یکسال پیش رو را داشته باشند ولی این اتفاق نیفتاد و تنها پس از گذشت یکی دوماه از این تحریم‌ها عملا تحریم‌ها به قدری موثر بوده که عملا خودروسازان را فلج کرده است!

به گزارش چرخان، با اعلام ترامپ مبنی بر خروج این کشور از برجام و بازگشت تحریم‌های معلق شده در برجام به نظر می‌رسید که به دلیل عدم همکاری اروپا در این تحریم‌ها شرکت‌های خودروساز اروپایی از جمله رنو و پژو بتوانند فعالیشان در ایران را ادامه دهند ولی همه خودروسازان خارجی عملا از ایران خارج شدند و تلاش‌های رنو که مایه امیدواری برای صنعت خودروسازی شده بود نیز به نتیجه نرسید و زنگ خطر به صدا درآمد.

عقل سلیم به یک نکته بسیار واضح اشاره می‌کرد که خودروسازان باید از اواخر فروردین ماه تا 15 مرداد ماه صرفا اقدام به واردات مواد اولیه و قطعات موردنیازشان بکنند تا حداقل یکسال را بدون مشکل بگذرانند ولی علیرغم قول مسئولین دولتی و مدیران این شرکت‌ها مبنی بر در نظر گرفتن تمهیدات لازم، از همان روزهای آخر مرداد شاهد کمبودهایی بودیم که منجر به دپو شدن خودروهای داخلی در انبارها به دلیل کمبود قطعه شد!

طبیعتا خودروهایی مانند پراید و پژو و …. مشکل زیادی در تامین قطعات ندارند چرا که از طریق کشورهایی همچون ترکیه امکان تامین این نیازها هست که این موارد نیز نیاز به یک دیپلماسی و قراردادهای گران قیمت با ترکیه دارد. در مورد خودروهای چینی نیز علیرغم نامهربانی هایی که از سوی شرکتهای چینی می شود و به قول معروف از آب گل آلود ماهی میگیرند، مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

قطعات خودروهای چینی در صورت امکان از مبادی رسمی وارد کشور می شوند و در غیر این صورت بازرگانانی هستند که به راحتی قطعات مورد نیاز برای تولید یا تامین قطعات یدکی خودروها را وارد کنند و مشکل تامین آنها را رفع کنند. حال آنکه در دوره قبلی تحریم‌ها شاهد آن بودیم که با تعطیلی نمایندگی‌های شرکت‌های چینی در ایران، قطعات مربوطه در بازار آزاد تامین و فروخته میشد.

در مورد محصولات رنو که به وفور در بازار کشورمان وجود دارد باید گفت که به دلیل حضور فعال این شرکت در منطقه می‌توان به امید تامین قطعات از بازار کشورهای همجوار به ادامه استفاده از این خودروها امیدوار بود. اما شاید در مورد خودروهای با وفور زیاد به پژو اشاره کرد که در خودرویی ماند پژو 2008 اوضاع قطعات یدکی کشور و کشورهای اطراف خوب نیست چرا که این شرکت فرانسوی حضور چندان فعالی ندارد و شاید تحریم منجر به مشکلات فراوانی شود.

در مورد برندهایی همچون مرسدس بنز و بی ام و نیز به دلیل سهم بسیار اندک خودروهای مذکور بازار تامین قطعات آنها همیشه به صورت سنتی و اغلب غیرقانونی وجود داشته و در آینده نیز ادامه‌دار خواهد بود ولی برندهای لوکسی مثل آلفا رومئو و آئودی و …. به دلیل سابقه و فعالیت کمتر با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهند شد و حتی در صورت تامین با قیمت‌های سرسام آور و غیرعادی خواهد بود.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سومین ظلم کارمانیا زدن زیر تحویل ماشین

    شاید تعجب کنید ولی متاسفانه واقعیت است!!!

     

    کارمانیا پس از ماهها سرگردان کردن مشتریانش به راحتی زیر تحویل ماشین به شما میزند و با استفاده از بندهای استعمارگرانه از تحویل ماشین به شما خودداری میکند.

     

    مثلا محصولی به نام F3 NEW را پیش فروش کرد و پس از مدتها از گذشت قرارداد و حتی تاخیر ، با ارسال یک کاغذ بی ارزش ، ضمن ابراز تاسف ، شرایط را بحرانی اعلام کرد و از دادن خودرو امتناع کرد!!!

     

     

    ایا باور میکنید؟؟!؟!

     تعهد کارمانیا به شما در حد فاجعه است.

    + نوشته شده در آبان ۱۳۹۷ توسط مال باخته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا