مکمل بنزین
خبرداخلی

بازی پیش روی خودروسازان و قیمت احتمالی سایپا و ایران‌خودرو

این روزها بحث قیمت گذاری خودروهای داخلی به یک مساله چالشی برای صنعت خودروسازی کشور تبدیل شده است و تناقض‌های موجود در این بازار و رفتارهای خودروسازان منجر به یک موج بی اعتمادی در بین اهالی بازار گردیده است، چرا که آن‌ها که تابحال حرف از تحریم و نبود قطعه برای تولید خودرو می‌زدند، حالا با گرانی خودرو به راحتی و با تحویل فوری اقدام به فروش محصولاتشان می‌کنند؛ ولی قیمت سایپا و ایران‌خودرو برای محصولات پرطرفدارشان چیست؟

به گزارش چرخان، تصمیم گیران صنعت خودروی کشور دو ماهی است که حول محور قیمت گذاری در حال بررسی هستند ولی حرف‌های ضد و نقیضی از آن‌ها شنیده می‌شود که عملا باعث شده تا مردم برای تصمیم گیری پیرامون آینده این صنعت دچار سردرگمی باشند. در این بین وزیر صنعت کماکان معتقد است که باید قیمت‌ها اصلاح شوند و از سوی دیگر مجوز افزایش قیمت 5 درصد زیر قیمت بازار به خودروسازان می‌دهد. همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که شاید حذف شورای رقابت از پروسه قیمت گذاری دلیل همه این موارد بوده و حالا به جای یک نهاد تصمیم گیر، چندین نهاد، داعیه‌دار قیمت گذاری برای محصولات سایپا و ایران‌خودرو هستند!

اگر تنها به حدود دو هفته گذشته برگردیم و اظهارات مختلف را بررسی کنیم، متوجه یک اتفاق عجیب می‌شویم و آن هم اصرار وزیر به تکذیب قیمت گذاری 5 درصد زیر قیمت بازار بوده است، ولی آخرین اظهار نظر وزیر در مصاحبه ایشان این بود که آن دسته از خودروهای خارج از حیطه قیمت گذاری که طبیعتا خودروهای بالای 45 میلیون تومان بود، با قیمت 5 درصد زیر قیمت بازار به مشتریان عرضه خواهد شد که این نشان می‌دهد لابی خودروسازان برای دریافت مجوز افزایش قیمت بسیار قوی بوده است.

این مجوز افزایش قیمت در حالی‌ست که وزیر معتقد است که بازار باید با تعادل عرضه و تقاضا به ثبات برسد ولی رفتار خودروسازان در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که گویا این تعادل و بحث‌هایی که وزارت صنعت به آن معتقد است، صرفا برای مصرف کننده بوده و عدم عرضه خودرو توسط سایپا و ایران‌خودرو چیزی نیست که مورد توجه این وزارت‌خانه باشد.

اما حالا چند شرط مهم برای افزایش قیمت خودرو وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

1- تعداد تولیدات سایپا و ایران‌خودرو باید در سطح قابل قبولی قرار بگیرد.

2- آپشن‌های الزامی باید روی خودرو نصب شوند و سایر آپشن‌ها الزامی نباشد.

3- طرح‌های فروش باید به نحوی تنظیم شوند که خریدار، مصرف کننده واقعی خودرو باشد.

4- با تنظیم عرضه و تقاضا، بازار متعادل شود.

5- قراردادها طبق نظر شورای رقابت اصلاح شود.

در ادامه به لیست قیمت سایپا و ایران‌خودرو اشاره می‌کنیم که به احتمال فراوان چیزی است که در روزهای آتی به صورت رسمی اعلام خواهند شد:

خودرو میانگین قیمت بازار قیمت احتمالی کارخانه قیمت فعلی کارخانه
چانگان ۱۳۱.۰۰۰.۰۰۰ ۱۲۴,۴۵۰,۰۰۰ ۷۴.۹۵۲.۰۰۰
پژو 405 ۵۷.۰۰۰.۰۰۰ ۵۴,۱۵۰,۰۰۰ ۳۲.۹۴۴.۶۰۰
پژو SLX ۶۱.۰۰۰.۰۰۰ ۵۷,۹۵۰,۰۰۰ ۳۵.۱۰۵.۹۰۰
پژو پارس TU5 کلاس ۱۳ ۸۱.۰۰۰.۰۰۰ ۷۶,۹۵۰,۰۰۰ ۴۲.۴۸۱.۰۰۰
۲۰۶ تیپ ۲ ۶۲.۰۰۰.۰۰۰ ۵۸,۹۰۰,۰۰۰ ۳۶.۲۸۶.۰۰۰
۲۰۶ تیپ ۵ ۷۳.۰۰۰.۰۰۰ ۶۹,۳۵۰,۰۰۰ ۴۱.۹۴۲.۰۰۰
سمند EF7 ۶۳.۰۰۰.۰۰۰ ۵۹,۸۵۰,۰۰۰ ۳۴.۳۳۸.۲۰۰
دنا ۸۱.۵۰۰.۰۰۰ ۷۷,۴۲۵,۰۰۰ ۴۶.۹۸۹.۴۰۰
دنا پلاس ۱۰۷.۵۰۰.۰۰۰ ۱۰۲,۱۲۵,۰۰۰ ۵۳.۲۶۵.۸۰۰
۲۰۷ دنده ۹۱.۵۰۰.۰۰۰ ۸۶,۹۲۵,۰۰۰ ۴۷.۱۲۸.۳۰۰
برلیانس ۳۳۰ اتوماتیک موتور ۱/۶ ۱۱۶.۰۰۰.۰۰۰ ۱۱۰,۲۰۰,۰۰۰ ۶۶.۴۸۱.۰۰۰
پارس تندر ۸۸.۰۰۰.۰۰۰ ۸۴,۰۰۰,۰۰۰ ۴۸.۲۶۴.۰۰۰
ساینا اتوماتیک ۵۹.۰۰۰.۰۰۰ ۵۶,۰۰۰,۰۰۰ ۴۵.۹۹۳.۰۰۰
ساندرو استپ وی اتوماتیک ۱۳۶.۰۰۰.۰۰۰ ۱۲۹,۲۰۰,۰۰۰ ۶۱.۰۰۰.۰۰۰

 

حالا باید دید سازوکار وزارت صنعت و خودروسازان برای جلوگیری از افزایش قیمت بیشتر و دلالی‌های معمول چه خواهد بود. همچنین مردم نگرانند که با ایجاد سازوکار 5 درصد زیر قیمت بازار، خودروسازان بازی را برای افزایش قیمت‌ها ادامه دهند و امکان برنامه ریزی و مدیریت سرمایه برای آنها نباشد که مستلزم ورود نهادهای نظارتی به این موضوع است.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خودروهای بی‌کیفیت که خارجی ها تا دم دسشویی هم اعتماد نمی‌کنند بران ما باید بخریم وتوی جادها رانندگی کنیم با قیمت نجومی آشغالترین ماشین های دنیا ایران خودر وسایپا می‌سازند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا