مکمل بنزین
تحلیلیخبر

وضعیت عجیب ایران‌خودرو در زیان و فروش‌های چند هزار میلیارد تومانی!

گروه خودروسازی ایران‌خودرو یکی از شرکت‌هایی است که فعالیت آن در بازارهای مختلف بسیار عجیب بوده و در کمال تعجب دستی بر آتش همه بازارهای مالی و سرمایه گذاری کشور دارد و با این حال اما در کمال تعجب زیان‌های چند هزار میلیارد تومانی اعلام می‌کند که صرفا زیان این اتفاق توسط سهامداران این شرکت‌ها تحمل می‌شود ولی واقعا سودهای نجومی و جمع آوری نقدینگی عظیم این شرکت در کجا هزینه می‌شود؟

به گزارش چرخان، گروه خودروسازی ایران‌خودرو در چند ماه اخیر چیزی در حدود 11 هزار میلیارد تومان از مردم نقدینگی دریافت کرده است و چیزی در حدود 450 هزار خودرو تعهداتی است که این شرکت قبول کرده است. از سوی دیگر ارائه صورت مالی 6 ماهه این شرکت نشان می‌دهد که متحمل زیان 2500 میلیارد تومانی شده است که طبیعتا با وضعیت موجود صنعت خودروسازی کشور عجیب به نظر می‌رسد ولی این شرکت مدعی است که وضعیت تولید و فروش آن با مشکل مواجه شده است!

این شرکت که دارای کارخانه‌های زیادی در استان‌های کشورمان بوده توانسته در کشورهای مختلف دنیا نیز شعبی را راه اندازی کند که توانسته‌اند حضور این گروه صنعتی را در صنعت خودروسازی افزایش دهند ولی این کارخانه‌ها صرفا هزینه‌هایی بوده است که اغلب به صورت زیان در صورت‌های مالی این شرکت وارد می‌شوند!

یکی از فعالیت‌های مالی این شرکت حضور در بورس و سهامداری سهم‌هایی است که اتهامات فراوانی را به این شرکت وارد می‌کند. جالب است بدانید که سهم عمده‌ای از سهام بانک پارسیان در اختیار این گروه خودروسازی بوده و البته این موضوع، به صورت نیابتی است! سوال اصلی اینجاست که چرا باید این گروه خودروساز به جای صرف نقدینگی خود در فعالیت اصلی خود به سراغ بانکداری و سهامداری رفته است؟ این اتفاق در حالیست که ایران‌خودرو در درخواست‌های مختلف تقاضای تسهیلات از سیستم بانکی کشور داشته است و از سوی دیگر یکی از متولیان بانکداری کشور خود این شرکت است!

وقتی در ترکیب سهامداران عمده این شرکت نیز تحقیقی انجام دادیم متوجه حضور شرکت گروه مالی پارسیان در این بین شدیم که نشان می‌دهد عملا یک بده بستان عجیبی در بین سهامداران این دو شرکت بورسی وجود دارد! یکی از مشکلات ایران‌خودرو در زمینه زیان اعلام شده برای 6 ماهه ابتدایی سال جاری بندی است که در ازای فروش خودرو به ارگان‌ها و شرکت‌های مختلف داشته است و یکی از بدهکاران این شرکت، نهاد ریاست جمهوری است که خرید 2.5 میلیارد تومانی از ایران‌خودرو داشته و در کمال تعجب سندی برای این فروش نیز وجود ندارد!

وضعیت وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم در بین بدهکاران این شرکت نام‌هایی از قبیل بانک پارسیان، بانک مهر اقتصاد نوین و شهرداری منطقه ۱ حضور دارند که باید دید چرا این شرکت در فروش به ارگان‌ها و شرکت‌ها این مقدار از سهل انگاری را به خرج می‌دهد در حالیکه برای فروش به خریدار خرد، شدیدترین سخت گیری‌ها را به خرج می‌دهد!

همچنین از سوی دیگر در صورت‌های مالی این شرکت بندی است که از فروش بیش از 26 هزار دستگاه خودرو حاصل شده و زیان سنگینی را به دلیل بالا بودن هزینه تولید و فروش با قیمت کمتر از هزینه بهای تمام شده به این شرکت وارد نموده است. این صورت‌های مالی و زیان‌های ایجاد شده در این شرکت در حالیست که چیزی در حدود 41 درصد از بازار در دست این شرکت بوده و زیان اعلام شده به زیان انباشته سنگین این شرکت افزوده شده است!

زیان 2500 میلیارد تومانی ایران‌خودرو در حالی رخ داده که مسئولین این شرکت سال گذشته از اعطای سود خوبی به سهامدارانشان خبر داده بودند و به نظر می‌رسید که بعد از سال‌ها کام سهامداران خودرو از سهامداری این شرکت شیرین شود!

 

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا