مکمل بنزین
خبرداخلی

خرید پراید با قیمت بالای 45 میلیون تومان برای کارگران تبدیل به آرزو می‌شود؟

قیمت پراید در روزهای اخیر به حدود 45 میلیون تومان رسیده و بر خلاف موج گرانی‌های قبلی که قیمت بالای 40 میلیون تومان برای این خودرو ثبت شد و البته معامله‌ای روی این قیمت نیز وجود نداشت ولی حالا علیرغم اینکه رکورد جدیدی برای این خودرو ثبت شده اما معاملات جدی روی این اعداد صورت می‌گیرد و گویا حالا قیمت 45 میلیون تومان برای پراید یک عدد قبول شده است! ولی خرید پراید با این قیمت برای همه اقشار امکان پذیر است؟

به گزارش چرخان، بازار خودروهای داخلی این روزها شاهد افزایش قیمت های افسار گسیخته ایست که البته برای قشر متوسط رو به بالای جامعه مشکلی را ایجاد نمی‌کند ولی عملا قشر ضعیف جامعه علی الخصوص آن دسته از اقشار ضعیف جامعه که در حال حاضر خودرویی ندارند برای خرید پراید و سایر خودروهای بازار مشکل جدی داشته و حتی می‌توان گفت امکان خرید برای آنها وجود ندارد!

قیمت بیمه بدنه پرایدپایه حقوق سال 97 برای کارگران چیزی در حدود یک میلیون و 200 هزار تومان بوده که با اضافه پرداختی‌ها به چیزی در حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان می‌رسد و البته احتمالا این اعداد در سال 98 به چیزی در حدود 2 میلیون تومان خواهد رسید! طبیعتا با یک حساب ساده که موضوع بحث ما نیست، می‌توان به مخارج سنگین این روزهای زندگی در کشورمان پی ببریم که طبیعتا امکان پس انداز را برای وی غیر ممکن می‌کند ولی حتی اگر تصور بر پس اندازه 25 درصدی برای این قشر داشته باشیم به عددی در حدود 500 هزار تومان می‌رسیم.

اگر تصور بر این باشد که قیمت پراید در همین حوالی 45 میلیون تومان باقی بماند، این کارگر بایستی چیزی در حدود 90 ماه و به معنای دیگر برای خرید یک پراید بایستی 7 سال و نیم صبر داشته باشد که طبیعتا تصور ثابت ماندن قیمت‌ها در این مدت خنده‌دار است!

حتی اگر تصور بر این باشد که وی از امکانات لیزینگی خودروسازان استفاده کند نیز بایستی چیزی در حدود 40 درصد هزینه خودرو را نقدا پرداخت نماید که برای خرید پراید این عدد به 18 میلیون تومان می‌رسد که نیازمند 36 ماه پس انداز خواهد بود! موضوع بررسی اقساط تسهیلات و توان مشتری برای پرداخت اقساط با حقوق پایه نیز بحث دیگری است که در این مقال نمی‌گنجد!

اما با حقوق میانگین در کشورهای دیگر قادر به خرید چه خودروهایی هستیم. در ابتدا به مقایسه حقوق هر کشور و متوسط حقوق دریافتی هر کشور می‌پردازیم که تفاوت فاحش این موضوع با کشورمان به خوبی قابل مشاهده است:

در ادامه می‌توانید مدت زمان لازم برای خرید خودروهای لوکسی که طبیعتا برای بسیاری از مردم کشورمان عملا حتی در رویا نیز قابل تصور نیست، آورده شده است که می‌توانید به راحتی این موضوع را مشاهده کنید:

همچنین در ادامه می‌توانید متوسط حقوق را نیز با قدرت خرید همان قشر مقایسه کنید. در این لیست طبیعتا آن دسته از مردمی که بیشتر از حداقل حقوق هر کشور دریافت می‌کنند مورد بحث بوده و همان‌طور که مشاهده می‌شود دسترسی به خودروهای لوکسی مثل هوندا آکورد به راحتی امکان پذیر است.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. عالی بود. من هم چنین محاسباتی رو به صورت بسیار ساده انجام داده بودم که اینجا بسیار کامل آورده شده است. سپاس از این مقاله‌ی عالی. فقط چیزی که جای آن خالی است جدول خرید خودروی های کارکرده (Used cars) برای چند کشور است. چون این خودروها قیمت بسیار پایینی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا