مکمل بنزین
رپورتاژ

امگا؛ غول سنگین اما لوکس کمپانی اپل

 اپل امگا تا به امروز به‌عنوان لوکس‌ترین مدل کمپانی اپل تاکنون شناخته شده است و نخستین نسل از اپل امگا در سال ۱۹۸۶ تولید و تا سال ۲۰۰۳ سه نسل از آن به بازار عرضه شد.

علاه بر ایران از اپل امگا در سایر کشورهای دنیا با نام­هایی چون واکسهال امگا و کادیلاک ترا عرضه شده است.

اپل امگا نسل دوم از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ تولید شد، که این نسل تنها نسل از اپل امگا بود که در تعداد قابل‌توجهی وارد بازار ایران شده است. ثبت‌نام اپل امگا نسل دوم در ایران در سال ۱۳۷۲ توسط شرکت ملبا (نماینده رسمی اپل در ایران) صورت گرفت.

از میان طیف گسترده‌ پیشرانه‌های عرضه‌شده تنها مدل‌های پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری و تعدادی مدل‌های پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری از اپل امگا وارد بازار ایران شد. مدل‌های ۶ سیلندر اپل امگا از روی رینگ‌های بزرگ‌تر و لامپ‌های ال‎ای‎دی (LED) که بر روی باله عقب اپل نصب هست قابل‌تشخیص می‌باشند و همچنین مدل‌های ۶ سیلندر مانند مدل ۴ سیلندر دارای دو عدد ایربگ (Air bag) بودند.

طراحی ظاهری اپل امگا ظاهراً شلوغ است، اما فرم برجسته چراغ‌ها به زیبایی ظاهری بدنه آن افزوده است. به دلیل ابعاد بزرگ برنه، اپل امگا در دسته خودروهای فول سایز جا گرفته است. فضای کابین امگا بسیار بزرگ است ولی بسیار لوکس طراحی‌شده است، برای اتاق امگا دو نوع پوشش عرضه‌شده است یک پوشش چرمی و دیگری پوشش مخملی می‌باشد. صندلی‌های جلو اپل امگا برقی بوده و در چند جهت قابل تنظیم می‌باشد و صندلی‌ها به گرم‌کن و سیستم حافظه مجهز هستند، هم‌چنین آینه‌ها و  حتی شیشه‌های جانبی عقب هم به سیستم گرمکن مجهز می‌باشند.

ازجمله نکات قابل‌توجه در مورد اپل امگا این است که دریچه‌های مجزای سیستم تهویه برای ردیف عقب هم روی پنل درها و هم در انتهای کنسول میانی وجود دارد. کولر اپل امگا بسیار قدرتمند است و ساخت شرکت هریسون آمریکا می‌باشد.

یک مانیتور کوچک در کنار صفحه‌ی کیلومتر شمار تعبیه شده است که اطلاعات کامل خودرو از قبیل میزان روغن، میزان باد تایرها و حتی اتصالی چراغ‌ها را نشان می‌دهد. مکانیک‌های امگا این مانیتور کوچک را به دیاگ با عیب‌یاب خودکار تشبیه می‌کنند.

تعلیق و سیستم فنربندی اپل امگا فوق‌العاده نرم و کم تکان است و دیفرانسیل عقب بودن امگا، لذت رانندگی با آن را دوچندان کرده است. در مدل‌های دنده دستی کورس زیاد دنده‌ها موجب تنبل شدن خودرو شده است و داغ کردن کلاچ در ترافیک‌ها از معایب امگا مجهز به جعبه‌دنده دستی به شمار می‌آید. پیشرانه ۲ لیتری مدل ۴ سیلندر اپل امگا ۱۶ سوپاپ، قادر است ۱۳۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتون متر گشتاور تولید کند، این در حالی است که نمونه ۶ سیلندر آن مجهز به پیشرانه ۳ لیتری، ۲۰۸ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتون متر گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌دهد. امگا ۶ سیلندر شتاب فوق‌العاده‌ای دارد و هنگام شتاب گیری تلاش برای جدا شدن از پشتی صندلی بی‌فایده خواهد بود.

لوازم فنی مدل ۶ سیلندر اپل امگا بیش از دو برابر مدل ۴ سیلندر قیمت دارند و تکنسین‌ها مدل ۶ سیلندر را ازنظر هزینه و کمبود قطعات به سرطان تشبیه کرده‌اند، ولی در کل اپل امگا را خودرویی کم استهلاک، پرقدرت، راحت و فوق‌العاده کامل ازنظر سطح تجهیزات برگزیده‌اند، اما هزینه‌های خاص خودش را نیز دارد و علاوه بر بودجه برای خرید آن باید مبلغی را برای سرویس و تمامی لوازمش کنار گذاشت.
خرید‌و‎فروش اپل امگا در سال‌های ورود به ایران و هم‌چنین عدم اجازه‌ی ورود اتومبیل‎های جدید باعث شده بود که این خودرو دارای قیمت ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان باشد و حتی در مدل‌های ۶ سیلندر به ۷۰ میلیون تومان رسیده بود.

امروزه قیمت اپل امگا بنا بر سال تولید و میزان کارکرد آن متفاوت می‌باشد و بازه‌ قیمت آن برای مدل سال ۱۹۹۵ با کارکرد مختلف و با توجه به سیلندرهای متفاوت مابین ۴۷ میلیون تومان تا ۱۱۰ میلیون تومان است.

منبع : ویرلن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا