مکمل بنزین
گوناگونتحلیلیخبر

وضعیت بازار خودروهای داخلی در سه ماهه ابتدایی سال 98 چگونه خواهد بود؟

بازار خودروهای داخلی سال گذشته یکی از پرنوسان‌ترین سال‌های خود را پشت سر گذاشت که این نوسانات در ماه‌های آخر بیشتر شد که البته منجر به قیمت‌های بسیار نجومی برای خودروهایی گردید که دستمایه طنز نیز شد. اما نظر کارشناسان در مورد بازار خودروهای داخلی بعد از عید متفاوت بوده و صحبت‌های متفاوتی در این مورد انجام می‌شود که در این گزارش به آنها خواهیم پرداخت.

به گزارش چرخان، بسیاری از مردم در مورد بازار بعد از ایام نوروز سوالاتی را مطرح می‌کنند که ناشی از نگرانی‌هایی است که طبیعتا برای خرید یا فروش خودرو وجود داشته و تصمیم‌های مهمی را برای آنها در پی دارد. اینکه قیمت خودرو در بازار بالا خواهد رفت و یا شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار خواهیم بود نکته ایست که برای بسیاری از افراد مبهم بوده و به دنبال تحلیل آن هستند.

یکی از سوالات بسیار مهم در این زمینه نوساناتی است که در سال 97 در این بازار وجود داشت و احتمال تکرار آن در سال 98 است که در صورت تکرار وضعیت بسیار عجیبی را در بازار ایجاد خواهد کرد چرا که به طور مثال رسیدن قیمت پراید به رقم‌های باورنکردنی دیگر امری نخواهد بود که صرفا در جوک‌ها به آن اشاره شود و در واقعیت اسکناس برای آن پرداخت می‌شود!

بازار خودرو در سه ماهه پایانی سال شاهد اتفاق خوبی بود که در صورت ادامه دار بودن آن، حداقل انتظاری که می‌توان از بازار در روزهای آتی داشت این است که افزایش قیمت خاصی در بازار خودروهای داخلی رخ نخواهد داد و احتمالا با عرضه خودروهای خریداری شده در روزهای پایانی سال برای استفاده در ایام نوروز حتی شاهد کاهش قیمت در بازار باشیم ولی تجربه سال گذشته نشان داد که این پیش بینی، به احتمال زیاد تحقق پیدا نخواهد کرد.

اما خودروسازان با دریافت مجوز آزادسازی قیمت‌ها که در دی ماه سال 97 دریافت کردند به صورت روزانه اقدام به افزایش تولید کردند و در روزهای پایانی سال 97 توانستند روزانه چیزی در حدود 5 هزار خودرو تولید کنند و با نسبت 20 به 80 اقدام به فروش فوری و تحویل تعهدات نمایند. در صورتی که خودروسازان بتوانند صرفا 20 درصد در هر ماه در تولید خود افزایش تولید داشته باشند، به احتمال فراوان در تابستان شاهد تعادل در بازار خواهیم بود و فاصله قیمتی بازار و کارخانه به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

اما از سوی دیگر خودروسازان با مشکلات جدی و بزرگی روبرو هستند که از جمله آن کمبود قطعات و عدم توانایی واردات بسیاری از مواد اولیه است که مشمول تحریم هستند. قابل ذکر است اینکه شرکت‌های خودروساز خارجی از جمله برلیانس، رنو، پژو و …. به خودروسازان داخلی کمکی نمی‌کنند و عملا سبد محصولات خودروسازن داخلی بسیار کوچک خواهد شد.

اما عده‌ای دیگر معتقدند که بازار خودروهای داخلی در حال اشباع بوده و در صورتی که آزادسازی قیمت خودرو و عرضه خودرو به صورت عمده انجام شود، عملا حاشیه سود زیاد موجود از بین رفته و بسیاری از درخواست‌های سفته بازی نیز از بین رفته و تقاضا کاهش پیدا خواهد کرد و به همین دلیل قیمت‌ها نیز متعادل می‌شود.

 

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. اگه شما با خوندن این مطلب چیزی متوجه شدین بما هم اعلام کنین

    1. با سلام
      اصولا در گزارش تحلیلی آخرش گفته نمیشه گران می شود یا نمی شود.
      داده ها و نکاتی به شما گفته می شود تا با تطبیق شرایط ببینید اوضاع چطور میشه.
      دیگه واضحه وضعیت!
      معذوریت های ما رو هم قبول کنید.

  2. باسلام.چگونه دولت برای اجناس بدرد نخور ارز ۴۲۰۰ تومانی داد. ولی برای زنده نگه داشتن صنعت خودرو . ان هم در چنین شرایطی حاضر به پرداخت ۱۰۰۰ دلار ۴۲۰۰ تومانی برای تولید هر پراید یا پژوه به خودروسازان نمیباشد . راحت هم قابل کنترل است . برای گوشت غیر قابل کنترل میدهد و نمیدانیم گوشت ها توزیع میشن ولی برای خودرو نمیده . چون قابل کنترل است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا