Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

واردات خودروهای دست دوم به زودی عملیاتی می‌شود؟

واردات خودروهای دست دوم پیشنهادی بود که بعضی از فعالان بازار برای کنترل بازار خودرو ارائه شد ولی این پیشنهاد واکنش‌های زیادی را به همراه داشت که از جمله آن می‌توان به بعضی از مخالفت‌ها اشاره کرد ولی مساله اصلی واکنش مجلسی‌هاست که در صورت مثبت بودن آن می‌توان به عملیاتی شدن آن امیدوار بود.

به گزارش چرخان، با گرانی بازار خودرو علی الخصوص در زمینه خودروهای خارجی باعث شد تا طرح ساماندهی بازار خودرو با رای مثبت مجلسی‌ها به تصویب برسد که از جمله موارد موجود در آن، مساله خودروهای هیبریدی است که تا زمان تولید آنها در داخل از مالیات و تعرفه معاف شدند که به اشتباه به عنوان آزادشدن واردات خودروهای هیبریدی برداشت شد.

با تصویب این مصوبه سوالات زیادی در ذهن مردم ایجاد شد که از جمله آن بحث خودروهای هیبریدی و تاثیر آن در کنترل بازار است که باید دید چقدر می‌توان روی ان حساب باز کرد؟

خودروهای دست دومسیده حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگویی پیرامون این موضوع گفت: واردات خودروهای هیبریدی بدون پرداخت هزینه‌های مربوطه می‌تواند در بازه زمانی کوتاهی روی ساماندهی بازار تاثیر بگذارد و البته تاثیر آن در کوتاه مدت خواهد بود. البته معتقدم که راهکار اصلی برای کاهش قیمت خودرو این است که خودرو از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل شود. به همین دلیل باید سیاست گذاران این حوزه به سمتی بروند که این کالا را از حالت سرمایه‌ای به مصرفی تبدیل نمایند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مربوط به آزادسازی واردات خودروهای خارجی گفت: در صورتی که واردات خودروهای خارجی به کشور آزاد شود منجر به رقابت پذیری خودروهای داخلی می‌شود که به همین دلیل موافق این اتفاق هستم ولی بایستی برنامه ریزی مدونی در این موضوع صورت بگیرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد واردات خودروهای دست دوم گفت: معتقد هستم که در حال حاضر خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای تلقی می‌شود و تا زمانی که این دیدگاه وجود دارد قطعا واردات خودروهای دست دوم در بازه کوتاه مدت موثر خواهد بود و منجر به کاهش قیمت در بازار می‌شود و بازهم شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

به گزارش چرخان، گفتنی است که این پیشنهاد توسط یکی از مسئولین بحث واردات خودرو به وزیر صنعت داده شده است که ایشان با توجه به حمایت از تولید داخلی با این موضوع مخالفت کردند که برای پیگیری این موضوع و همچنین عملیاتی شدن آن باید مجلس به این موضوع ورود کند.

1 نظر
  1. گوهران می گوید

    اگر دو شرکت خودروسازی بزارن رقابت صورت بگیره خوب هست ، ولی آیا میزارن این اتفاق بیفته؟ نکته این بحث دقیقا اینجاست. موفق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.