مکمل بنزین
خبرداخلی

قصه تولید تولید پژو 301 به یک تراژدی مبهم تبدیل می‌شود؟

پژو 301 از جمله خودروهایی است که با امید و انگیزه‌های فراوانی به صنعت خودروسازی کشورمان وارد شد ولی با خروج آمریکا از برجام عملا به یک پروژه پیچیده و بسیار سخت برای ایران‌خودرو تبدیل گردید و حالا صحبت از مشکلاتی است که احتمالا تولید این خودرو را در سطح انبوه به زمانی دورتر از آن چیزی ببرد که انتظارش وجود دارد ولی کماکان مسئولین ایران‌خودرو همانند بسیاری از محصولات دیگر بر طبق امیدواری می‌کوبند!

به گزارش چرخان، مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو در مصاحبه‌ای پیرامون وضعیت صنعت خودروسازی کشور و همچنین تولید خودروی پژو 301 گفت: به طور کلی ما در مورد قطعات الکترونیکی خودرو به این دلیل که تابحال برای تولید قطعات استاندارد اقدام نکرده‌ایم و البته وظیفه خودروساز هم این نبوده، در حال حاضر نیز امکان تولید نداریم. در سایر صنایع نیز به همین منوال بوده و لزوما در هر صنعت همه آن چیزی که مورد نیاز است توسط آن بخش تولید نمی‌شود. اینکه بخواهیم داخل کشور اقدام به تولید آی سی و سایر موارد کنیم به صرفه نیست و هیچ کجای دنیا با شرایط مشابه اقدام به تولید نمی‌کنند.

پژو 301وی در ادامه با اشاره به این محدودیت‌ها در مورد قطعات پژو 301 گفت: در مورد این خودرو نیز بعضی از مواد اولیه و همچنین قطعات استاندارد نیاز به واردات خواهند داشت. ما این امکان را نداریم که دور خودمان دیواری را ایجاد کنیم و بگوییم با هیچ کشوری ارتباط نداشته باشیم و قطعا برای تولید این خودرو نیازمند قطعات و واردات خواهیم بود. دلیل این اتفاق نیز به صرفه نبودن تولید این قطعات و یا نبود تکنولوژی موارد گفته است که البته باید بدانیم که تولید این خودروها با فرض این نکته بوده است که مانند سایر خودروهای پرتیراژ داخلی انجام شود که سال‌ها در ایران تولید می‌شوند و به همین دلیل عمق خودکفایی این خودرو، بالا در نظر گرفته شده است.

دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو در ادامه به موضوع حضور شرکای داخلی و عدم حضور شرکای خارجی در پروژه تولید پژو 301 گفت: این اولین بار است که در یک پروژه هیچ شریک خارجی حضور ندارد و قطعه سازان و خودروسازان در کنار هم قرار گرفته‌اند و یک پروژه را پیش می‌برند. در صورتی که اقدامات این چنینی به ثمر بنشیند قطعا از همین مواد اولیه و قطعات استاندارد استفاده خواهد شد و نیازی به واردات نخواهد بود.

برنامه‌ریزی سایپا برای تولید چری تیگو X3وی در پایان گفت: تابحال چیزی در حدود 80 درصد از پژو 301 داخلی سازی شده و اقدامات لازم در این زمینه صورت گرفته است و در صورتی که زیرساخت‌های مربوط به صنایع مادر آماده شود می‌توان به بیشتر شدن درصد داخلی سازی این خودرو امیدوار بود.

گفتنی است که چندی پیش یکی از مسئولین ایران‌خودرو از آمادگی کامل این خودرو در سال جاری و تولید آزمایشی آن خبر داده بود که به نظر می‌رسد با توجه به آماده نبودن مقدمات و مواد اولیه این خودرو نمی‌توان به تولید پژو 301 در سال جاری امیدوار بود و قطعات اصلی این خودرو یا به کلی امکان تولید نخواهند داشت یا با مشکلات زیادی مواجه خواهد بود.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. این مازیار بیگلو مرزهای مغالطه و سفسطه رو جابه جا کرد!!! اونجاش که گفت هیچ کشوری به تنهایی ماشین نمیسازه راست بود ولی نگفت ما استثنا هستیم یا نگفت روسیه چطوری خودرو ساخت!! بله درد اونجاست که میگن ما قطعات با کیفیت و با استاندارد جهانی نمیتونیم بسازیم ولی نگفت تو این 30 سال چه کار میکردن{{8سال جنگ پیش کش}} یه حرفی رو خوب زد که برای تامین قطعات ECUو خازن و سایر ورق های المینیومی و سیستم برقی دولت باید سرمایه گذاری کنه!! یعنی دولت رو ما حساب باز نکنه!! تصور کردید برای چی پای وزارت دفاع به پژو 301باز شد چون عزیزان بخش خصوصی عقب کشیدن طرف میگه ساختن قطعات خودرو سوداور نیست بله درست میفرمایند اصلا ساخت خودرو در ایران زیان ده هست و بر باعث و بانی این طرح خودرو ساز شدن ایران لعنت ،این پروژه پژو301 فقط یک حسن دارد اونم هماهنگی همه قطعه ساز ها با خودرو سازی هست و پا گذاشتن در عرصه هایی که تا به امروز نه قطعه ساز ما نه خودرو ساز ما جرات پا گذاشتن در ان را نداشتن{{به امید خصوصی سازی این دو فرزند ابتر و عقب مانده }}

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا