مکمل بنزین
تحلیلیخبر

گره کور واردات خودروهای هیبریدی به دست دولت باز می‌شود یا مجلس؟

واردات خودروهای هیبریدی یکی از اساسی‌ترین نیازهای بازار خودروی کشور است که با ممنوعیت کلی واردات خودروهای خارجی روبرو شده و به کلاف سر درگم شبیه شده است. این نیاز بدیهی اقتصاد فعلی کشور که با بدسلیقگی دولتی‌ها کماکان به تاخیر می‌افتد، یک راهکار اساسی برای توجیه مصوبه گرانی بنزین بوده و مشخص نیست چرا تصمیم عاجلی برای آن گرفته نمی‌شود!

به گزارش چرخان، شنیده‌ها از بودجه 99 نشان می‌دهد که دولت به دلیل تلاطمات موجود در بازار ارز از رفع ممنوعیت واردات سر باز خواهد زد و خبری از این اتفاق نخواهد بود. البته شاید به طور محدود اقداماتی در راستای واردات خودرو صورت بگیرد ولی عملا عدم رفع کلی این ممنوعیت باعث می‌شود تا بازار این خودروها متلاطم باقی بماند و خبری از مدیریت بازار خودروهای داخلی نیز به میان نیاید.

خودروهای هیبریدی واردات خودروهای هیبریدیاساسا بسیاری از کارشناسان معتقدند که وقتی دولت اقدام به افزایش قیمت سوخت می‌کند، بایستی راهکارهای اساسی برای مدیریت مصرف سوخت به مردم ارائه کند. به همین دلیل تولید یا عرصه خودروهای کم مصرف جزو اساسی‌ترین اقداماتی است که از دولت انتظار می‌رود ولی گرانی اخیر خودروهای دوگانه‌سوز در بازار کشورمان از جمله 115 میلیون تومانی شدن قیمت سمند دوگانه‌سوز که سردمدار خودروهای دوگانه‌سوز کشور است، نشان می‌دهد که بازار از وجود خودروهای با سوخت جایگزین رنج می‌برد و دست دلالان برای جولان دادن بسیار باز شده است.

همچنین در بازار خودروهای خارجی نیز وضعیت به همین منوال بوده و شاهد افزایش قیمت حدود 100 میلیون تومانی در بعضی از خودروهای هیبریدی بودیم که طبیعتا غیرعادی بوده و منطق درستی ندارد. همین وضعیت نشان می‌دهد که بازار به شدت به یک عرضه کننده قوی نیاز داشته و طبیعتا با ممنوعیت واردات، عرضه کننده‌ای در میان نیست و دلالان تنظیم کننده بازار هستند.

خودروهای دست دوماز سوی دیگر آلودگی هوا در تهران و سایر شهرها نیز مزید بر علت شده و نیاز کشور را به واردات خودروهای هیبریدی بیش از پیش می‌کند. در همین راستا سید فرید موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم تهران در مجلس مصاحبه‌ای کرده و پیرامون واردات خودروهای هیبریدی صحبت‌های جالب توجهی را انجام داده است.

وی در این مصاحبه گفته است: متاسفانه هر ساله با شدت گرفتن وضعیت آلودگی هوا شاهد مطرح شدن این بحث‌ها هستیم ولی عملا اقدام خاصی صورت نمی‌گیرد. در همین راستا تمهیداتی برای رفع موانع خودروهای هیبریدی صورت گرفته بود ولی گویا کیفیت هوا در اولویت‌ها قرار ندارد. مراجعاتمان به مراکز درمانی نشان می‌دهد که حتی کودکان که سرمایه‌های آینده ما هستند، با مشکلات زیادی روبرو شده و به این مراکز مراجعه می‌کنند.

خودرو کم‌مصرفسخنان این نماینده مجلس در حالی است که در روزهای گذشته شاهد مصاحبه‌هایی بودیم که نشان می‌داد تصمیم قطعی و فعلی دولت بر ممنوعیت واردات خودرو بوده و تغییری در این تصمیم صورت نگرفته است. در همین مصاحبه‌ها گفته شد که دولت فرقی میان خودروهای هیبریدی و خودروهای لوکس قرار نداده و به دلیل مضیقه‌های ارزی عملا امکان واردات هیچ نوع خودرویی در حال حاضر وجود ندارد.

حالا باید دید که وضعیت فعلی در بحث آلودگی‌های هوا و همچنین افزایش قیمت بنزین و نبود خودروهای جایگزین در تولیدات خودروسازان، باعث می‌شود تا دولت در روزهای بودجه‌ای خود اقدام به رفع ممنوعیت وارادت می‌کند و یا کماکان باید شاهد اتفاقاتی باشیم که صرفا به دلیل عدم مدیریت مناسب از سوی بعضی از مسئولین رخ داده است. البته بدیهی است که مجلسی‌ها در این راستا نیز قادر به تغییر مفاد بودجه‌ای خواهند بود و امکان عملیاتی کردن مصاحبه‌های خود را دارند.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا