مکمل بنزین
بررسیخبر

بررسی SWM G01: خوب یا بد؟!

خودروهای چینی دیگر مثل قبل، برای ما ایرانی‌ها یک گزینه بد محسوب نمی‌شوند و بهترین انتخاب در حال حاضر همین محصولات نه‌چندان محبوب در ایران هستند. هیچ برند مطرحی از کشورهای دیگر حاضر به حضور در ایران نیست و ما مجبور هستیم به سراغ کمپانی‌های رده چندمی چینی برویم، چرا که خیلی از خودروسازان چینی به دنبال حضور در بازار آمریکا هستند و ایران را برای این سیاست خود، یک تهدید می‌دانند. قبل از دور تازه تحریم‌ها، تقریبا اکثر برندهای چینی به شدت مشتاق حضور در ایران بودند، اما حالا شرایط فرق کرده و خودروسازان ایرانی بدنبال جایگزین برای قرارداد‌های قبلی خود هستند که SWM G01 یکی از آنهاست.

SWM G01 جایگزین بیسو T5 در خط تولید سیف خودرو شده است و برند چینی بیسو نیز از ایران به‌دلیل تحریم‌ها کوچ کرد و حالا نتیجه همکاری برلیانس چین و SWM ایتالیا برای بازار ایران آماده شده است. اینکه نام ایتالیا در رزومه این خودرو به چشم می‌خورد، کمی امیدوار کننده است، ‌اما نباید انتظار داشت که شما با یک فراری یا آلفارومئو روبرو شوید، چرا که فقط نام یک کمپانی ایتالیایی در اینجا حضور دارد. این خودرو مشخصات قابل قبولی دارد اما خالی از عیب نیست که آنها را با هم بررسی خواهیم کرد.

طراحی خارجی

طراحی G01 برای ما ایرانی‌ها خوب است چرا که دارای محدودیت شدید انتخاب هستیم اما شاید در سایر کشورهای جهان این خودرو از لحاظ ظاهری معمولی محسوب شود اما در کل از لحاظ ظاهری در کشور ما، G01 بعنوان یک گزینه زیباست. در بخش‌های مختلف SWM G01 شما شاهد درج شدن پرچم ایتالیا خواهید بود که این برای کسب مجوز حضور در بازار اروپا است و همه ما می‌دانیم که با یک محصول چینی روبرو هستیم. طراحی خارجی G01 نسبت به سایر خودروهای چینی، ملایم‌تر است و از اغراق در ظاهر آن خبری نیست.

SWM G01 تازه وارد به کشور ما، اولین نمونه بر اساس پلتفرم شرکت سازنده است و احتمالا محصولات بیشتر، بزودی با این پلتفرم عرضه شوند، اما حتی در این بخش نیز کپی بودن به چشم می‌خورد. برای آشنایی با خودروهایی با این فرم بدنه، می‌توانید سایر خودروهای چینی و چند محصول آمریکایی را بررسی کنید. در نمای روبرویی با 2 تیپ از این خودرو مواجه هستیم که یکی طراحی تهاجمی‌تر و اسپرت‌تری دارد و دیگری بیشتر شبیه به خودروهای خانوادگی است.

ترکیب چند خودروی چینی در نمای ظاهری دیده می‌شود که تمایل دارد کمی هم شبیه خودروهای دوج آمریکا باشد. این کپی ظاهر زیبایی را برای G01 به ارمغان آورده اما این تا زمانی است که شما به این محصول دقیق نگاه نکرده باشید. در مدل استاندارد، جلو پنجره با بخش‌های کرومی، کمی زرق و برق خودرو را بیشتر کرده است و چراغ‌ها نیز طراحی جدید و قابل قبولی دارند. در نمای پشتی خودرو، ظاهری متفاوت را مشاهده خواهید کرد که 180 درجه با نمای جلویی متفاوت بوده و این تضاد، باعث افت کیفیت خودرو از لحاظ ظاهری شده است. چراغ‌های عقب از سبکی بهره می‌برند که این روزها در چین روتین شده است. این هدیه جدید چینی‌ها برای بازار ایران از لحاظ ظاهری نمره قبولی را دریافت می‌کند.

کابین

در داخل SWM G01 امیدوارتر می‌شویم. طراحی داخلی خوب است و از بخش خارجی خودرو قابل قبول‌تر اما متریال داخلی از پلاستیک ساخته شده‌اند که در برخی جاها ناامیدکننده است. صفحه نمایش وسط داشبورد کیفیت خوبی دارد اما نکته قابل توجه فرمان D کات این خودرو با طراحی جذاب است که باعث خوش‌دستی آن شده است.

حس مدرن بودن در داخل کابین کاملا لمس می‌شود و این را تا حد زیادی مدیون صفحه نمایش بزرگ خود و طراحی فرم دسته دنده و فرمان خودرو هستیم. راحتی صندلی‌ها در حد بقیه خودروهای چینی موجود بازار است و نمی‌توان تفاوت زیادی را از لحاظ راحتی با دیگر محصولات حس کرد.

تجهیزات

SWM G01 از تجهیزات ایمنی و رفاهی خوبی بهره می‌برد که از جمله آنها می‌توان به ایموبلایزر، کروز کنترل، سنسور پارک، دوربین دید عقب، دوربین 360 درجه، کنترل کشش، هشدار نقاط کور، چراغ دیلایت، گرمکن و سردکن صندلی‌ راننده، روکش چرمی فرمان، سانروف پانوراما و کول باکس اشاره کرد.

ایمنی

زمانی که به جمع‌آوری اطلاعات درباره این بخش از SWM G01 مشغول شدیم، چشممان بسته شد و ناامید، فقط سعی کردیم نفس عمیق بکشیم. موسسه С-NCAP  که از لحاظ ایمنی خودروهای این کشور را بررسی می‌کند و تا حد زیادی در اعطا کردن ستاره ایمنی دست و دلباز است، تنها 2 ستاره ایمنی به SWM G01 داده است و می‌توان گفت که ما با یک خودرو نا ایمن روبرو هستیم. اگر چه این خودرو دارای کیسه‌هوای سرنشینان جلو، جانبی و پرده‌ای برای سرنشینان عقب است اما در تست تصادف امتیاز خوبی را دربافت نکرده است و در مجموع با حدود 58 درصد جلوگیری از آسیب به سرنشینان، 2 ستاره ایمنی دریافت کرده است.

مشخصات فنی

در بخش موتور، SWM G01 از یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر توربوشارژر بهره می‌برد که توان خروجی 156 اسب بخاری و گشتاور 220 نیوتن متری دارد. انتقال قدرت هم از طریق یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد. این موتور با توجه به ابعاد خودرو، قدرت قابل قبولی دارد و تا حدی نیاز خودرو را برطرف می‌کند اما با توجه به کیفیت سوخت در کشور ما، احتمالا در آینده شاهد برخی مشکلات برای خودروهای توربو دار خواهیم بود و SWM G01 هم در معرض خطر قرار دارد.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. تست ایمنی مربوط به سال ۲۰۱۸ است ونمایندگی سیف خودرو مدعی است که بدون ۶کیسه هوا تست شده است.آیا ادعای نمایندگی
    درست است؟

    1. خودرو زمانی تست خواهد شد که کاملا برای عرضه آماده شده و همچنین از لحاظ مقاومت بدنه هم تست می‌شود بنابراین این گفته در هیچ صورت درست نیست.

  2. آیا این مورد که تست ایمنی منتشر شده متعلق به سال ۲۰۱۸ است و مونتاژ خودروها ی سیف خودرو با مدل ۲۰۱۹ است وایمنی ارتقا یافته درست است؟ با توجه به این مطلب که حداقل تست ایمنی مدل ۲۰۱۹ رامن پیدا نکردم. لطفاً اگر اطلاعاتی در این مورد دارید پاسخ دهید.ضمن اینکه گویا خودروهای با دو ستاره ایمنی در ایران پلاک نمی شوند.

    1. سلام تست تصادف بخاطر اسیب جدی به عابر پیاده از 100%ایمنی عابر 33%گرفته اگه تو جدول تست تصادفات ببینید کانلا مشهوده ولی در بخش سرنشینان امتیاز کامل و گرفته برا همین در قوانین جدید تستهای تصادف تست برخورد به عابر پیاده هم تذثیر گذار شدند. بخاطر شکل فیزیکیجلو خودرو

  3. سلام تست تصادف بخاطر اسیب جدی به عابر پیاده از 100%ایمنی عابر 33%گرفته اگه تو جدول تست تصادفات ببینید کاملا مشهوده ولی در بخش سرنشینان امتیاز کامل و گرفته برا همین در قوانین جدید تستهای تصادف تست برخورد به عابر پیاده هم تاثیر گذار شدند. بخاطر شکل فیزیکی جلو خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا