مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

نگاهی کوتاه به مصرف سوخت کلیه محصولات سایپا

در جدیدترین سرویس سایت تحلیلی و خبری چرخان، قصد داریم با توجه به برندها و محصولات موجود در بازار، مصرف سوخت هر یک خودروهای تولیدی را به صورت کلی با نگاهی به کیفیت سوخت تولید شده داخلی بررسی نماییم.

با ما همراه باشید….

در نخستین مقاله از میزان مصرف سوخت خودروهای موجود در کشور، به سراغ اتومبیل‌های تولیدی توسط گروه خودروسازی سایپا می‌رویم تا با بررسی نوع پیشرانه و کیفیت سوخت، سیکل ترکیبی هر یک از خودروها را به صورت کلی به دست آوریم.

پراید 111

پراید 111 با وزنی در حدود هزار کیلوگرم یکی از سبک ترین تولیدات بین تمام خودروهای موجود بوده که دارای یک پیشرانه 8 سوپاپ با حجمی برابر با 1323 سی‌سی است. این موتور توانایی تولید قدرتی بین 69 الی 71 اسب بخار و گشتاوری در حدود 108 نیوتن متر را دارا بوده که توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی، به محور جلو منتقل می‌شود.

مصرف سوخت این خودرو در هر صد کیلومتر مسیر شهری و پر ترافیک حدودا 9.8 لیتر و در مسیرهای خارج شهری یا اتوبان‌ها، چیزی در حدود 5.5 لیتر برآورد شده  که بدین ترتیب پراید 111 در سیکل ترکیبی مصرفی در حدود 6.4 الی 6.6 لیتر را با توجه به کیفیت سوخت موجود (استاندارد euro 4) دارا است.

پراید 131 و 132

از دیگر محصولات این گروه خودروسازی که در ردیف کد تجاری X100 قرار دارند، پراید 131 و 132 را می‌توان نام برد. این دو خودرو دارای یک پلتفرم و یک نوع پیشرانه بوده و فرق چندانی با یکدیگر ندارد و همچون پراید 111 دارای فروش بسیار بالایی هستند.

موتور دو محصول ذکر شده دقیقا با موتور پراید 111 برابر است.

مصرف سوخت این دو خودرو در هر صد کیلومتر مسیر شهری و پر ترافیک حدودا 9.9 الی 10.1 لیتر و در مسیرهای خارج شهری یا اتوبان‌ها، چیزی در حدود 5.9 الی 6.2 لیتر برآورد شده  که بدین ترتیب در سیکل ترکیبی مصرفی در حدود 7.0 الی 7.5 لیتر را با توجه به کیفیت سوخت موجود (استاندارد euro 4) دارا هستند.

 

کیا سراتو (مونتاژ)

یکی دیگر از محصولات مونتاژی سایپا که در حال حاضر دارای تقاضای خوبی از سوی مشتریان برای خرید است، کیا سراتو (مونتاژ) نام دارد. این خودرو دارای دو پیشرانه متفاوت است.

کیا سراتو در نمونه 2.0 لیتری دارای یک پیشرانه 16 سوپاپ با حجمی برابر با 1998 سی‌سی با توان تولیدی برابر 156 اسب بخار و 194 نیوتن متر بوده که این قدرت خروجی توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می‌شود.

مصرف سوخت این مدل در هر صد کیلومتر مسیر شهری و پر ترافیک حدودا 9.4 الی 9.8 لیتر و در مسیرهای خارج شهری یا اتوبان‌ها، چیزی در حدود 6.5 الی 6.8 لیتر برآورد شده که بدین ترتیب در سیکل ترکیبی مصرفی در حدود 7.9 الی 8.3 لیتر را با توجه به کیفیت سوخت موجود (استاندارد euro 4) دارا است.

اما در مدل 1.6 لیتری این خودرو دارای یک پیشرانه 16 سوپاپ با حجمی برابر 1591 سی‌سی بوده که توان تولیدی آن برابر با 124 اسب بخار و 156 نیوتن متر است که این توان خروجی توسط یک گیربکس 6 سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود.

مصرف سوخت این مدل در هر صد کیلومتر مسیر شهری و پر ترافیک حدودا 9.2 الی 9.4 لیتر و در مسیرهای خارج شهری یا اتوبان‌ها، چیزی در حدود 5.9 الی 6.3 لیتر برآورد شده که بدین ترتیب در سیکل ترکیبی مصرفی در حدود 6.9 الی 7.3 لیتر را با توجه به کیفیت سوخت موجود (استاندارد euro 4) دارا است.

تیبا صندوقدار

یکی دیگر از محصولات این گروه خودروسازی که در رده اتومبیل‌های اقتصادی شهری قرار دارد، تیبا صندوقدار نام دارد. تیبا در ردیف کد تجاری X200 این شرکت خودروسازی بوده و از نخستین محصولات ملی شرکت سایپا است.

مصرف سوخت این خودرو در هر صد کیلومتر مسیر شهری و پر ترافیک حدودا 9.7 الی 9.9 لیتر و در مسیرهای خارج شهری یا اتوبان‌ها، چیزی در حدود 6.1 الی 6.3 لیتر برآورد شده  که بدین ترتیب در سیکل ترکیبی مصرفی در حدود 7.1 الی 7.3 لیتر را با توجه به کیفیت سوخت موجود (استاندارد euro 4) دارا است.

تیبا 2

دیگر محصول گروه خودروسازی سایپا که در ردیف کد تجاری X200 قرار دارد، تیبا 2 است که یک مدل هاچبک شهری محسوب می‌شود.

مصرف سوخت این خودرو در هر صد کیلومتر مسیر شهری و پر ترافیک حدودا 9.2 الی 9.6 لیتر و در مسیرهای خارج شهری یا اتوبان‌ها، چیزی در حدود 5.8 الی 6.1 لیتر برآورد شده  که بدین ترتیب در سیکل ترکیبی مصرفی در حدود 6.9 الی 7.1 لیتر را با توجه به کیفیت سوخت موجود (استاندارد euro 4) دارا است.

ساینا (گیربکس دستی)

محصول بعدی سایپا، ساینا نام دارد که بر پایه پلتفرم تیباست و در واقع نمونه بهبود یافته آن خودرو بوده و در ردیف کد تجاری X200 قرار می گیرد.

موتور این خودرو همان موتور تیبا است.

مصرف سوخت این خودرو در هر صد کیلومتر مسیر شهری و پر ترافیک حدودا 9.4 الی 9.6 لیتر و در مسیرهای خارج شهری یا اتوبان ها، چیزی در حدود 5.9 الی 6.3 لیتر برآورد شده  که بدین ترتیب در سیکل ترکیبی مصرفی در حدود 7.0 الی 7.2 لیتر را با توجه به کیفیت سوخت موجود (استاندارد euro 4) دارا است.

زوتی ( آریو اتوماتیک)

محصول دیگر خودروسازی سایپا که یک خودروی مونتاژی از چین است، زوتی (آریو) نام دارد. این اتومبیل چند سالیست بر روی خط تولید این شرکت قرار دارد و فروش متوسطی را در بازار دارا است.

در مدل اتوماتیک این خودرو دارای یک پیشرانه 16 سوپاپ با حجمی برابر با 1600 سی سی بوده و قدرت تولیدی آن 112 اسب بخار و 151 نیوتن متر گشتاور است که این توان خروجی توسط یک گیربکس اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود.

مصرف سوخت این خودرو در هر صد کیلومتر مسیر شهری و پر ترافیک حدودا 9.9 الی 10.2 لیتر و در مسیرهای خارج شهری یا اتوبان‌ها، چیزی در حدود 6.3 الی 6.6 لیتر برآورد شده  که بدین ترتیب در سیکل ترکیبی مصرفی در حدود 7.3 الی 7.7 لیتر را با توجه به کیفیت سوخت موجود (استاندارد euro 4) دارا است.

کوئیک اتوماتیک

در نهایت آخرین محصول از گروه خودروسازی سایپا که در این مقاله به آن می پردازیم، کوئیک نام دارد. در واقع این خودرو مدل هاچبک ساینا تلقی می‌شود.

این اتومبیل دارای یک پیشرانه 8 سوپاپ با حجمی برابر با 1503 سی سی بوده که این موتور توانایی تولید قدرتی در حدود 87 اسب بخار و گشتاوری در حدود 128 نیوتن متر را دارا بوده که توسط یک گیربکس اتوماتیک CVT، به محور جلو منتقل می‌شود.

مصرف سوخت این خودرو در هر صد کیلومتر مسیر شهری و پر ترافیک حدودا 9.3 الی 9.6 لیتر و در مسیرهای خارج شهری یا اتوبان‌ها، چیزی در حدود 6.0 الی 6.4 لیتر برآورد شده  که بدین ترتیب در سیکل ترکیبی مصرفی در حدود 7.1 الی 7.4 لیتر را با توجه به کیفیت سوخت موجود (استاندارد euro 4) دارا است.

 

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا