مکمل بنزین
رپورتاژ

راهنمای جامع انتخاب و خرید مانیتور خودرو

دراین مقاله قصد داریم در قالب یک راهنمای خرید جامع, اطلاعات لازم برای خرید مانیتور خودرو  یا همان سیستم مالتی مدیا خودرو که نتیجه بررسی نیاز مالکان خودروها و انواع مانیتورهای موجود در بازار ایران است را در اختیار شما قرار دهیم .

مدل های متنوع مانیتور موجود در بازار گزینه های خرید را بیشتر کرده است و این موضوع باعث دشواری در انتخاب مانیتور مناسب خودرو, شده است. درنتیجه توصیه می‌شود برای دریافت اطلاعات لازم درخصوص انتخاب و آشنایی با قابلیت های یک مانیتور باکیفیت تا انتهای این مقاله باما همراه شوید.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی میل به استفاده از تجهیزات کاربردی, رفاهی و سرگرمی در خودرو افزایش یافته است به همین دلیل خودروسازان مطرح دنیا به منظور افزایش رضایت مشتریان و رقابت در فروش, محصولات خودرا با تجهیزات الکترونیکی پیشرفته همچون انواع مانیتور خودرو,  تجهیز و به مشتریان خود عرضه می‌نمایند.  اما از انجایی که اکثر خودروهای  موجود در ایران فاقد مانیتور ویا دارای مانیتور بی کیفیت می‌باشند, تجهیز خودرو به یک مانیتور پیشرفته, توصیه می‌شود.

اصلی ترین معیارهای انتخاب سیستم مالتی مدیا خودرو که موضوع این مقاله است شامل موارد ذیل می‌باشد:

  • انتخاب سیستم عامل
  • ورودی و خروجی های مورد نیاز
  • کیفیت نمایشگر
  • توان سخت افزاری و قابلیت های دستگاه
  • اصالت و کیفیت دستگاه, بهره مندی از گارانتی معتبر و قابلیت تعمیر

انتخاب سیستم عامل مناسب

کلیه مانیتورهای خودرو از نظر سیستم عامل به دو دسته ویندوز و اندروید تقسیم می‌شوند که در ادامه به ویژگی های آنها می پردازیم

مانیتورهای دارای سیستم عامل ویندوز از نسخه قدیمی ویندوز CE بهره می‌برند. این نوع از مانیتورها دارای قابلیت های محدود بوده و امکان نصب برنامه دلخواه و کاربردی برروی آنها به سادگی امکانپذیر نمی‌باشد. به همین دلیل از سخت افزار  ضعیفی بهره می‌برند که تنها برای اجرا برنامه های پیشفرض دستگاه طراحی شده اند.

استفاده از مانیتورهای ویندوزی تنها برای استفاده از رادیو ,پخش موزیک, برقراری مکالمه از طریق بلوتوث و رهیاب های افلاینی که منابع سخت افزاری زیادی احتایج ندارند توصیه می‌شود.

این نوع از مانیتور خودرو امکان پخش ویدئو تنها با فرمت های رایج و قدیمی  را دارند و نباید انتظار پخش ویدیو های HD وسنگین و همچنین فرمت های نامرسوم و خاص را از این نوع مانیتور داشت.

عدم پشتیبانی از فلش های USB ظرفیت بالا, خروجی و ورودی های محدود و انالوگ و همچنین استفاده از نمایشگرهایی با تراکم پیکسل پایین از دیگر نقاط ضعف مانیتورهای ویندوزی محسوب می‌شود.

باتوجه به قدیمی شدن مانیتورهای ویندوزی و توان سخت افزاری ضعیف نسبت به مانیتورهای دارای سیستم عامل اندروید,  از توضیح بیشتر درباره این نوع از مانیتور پرهیز میکنیم

مانیتور خودرو اندروید

قدرت و قابلیت های زیاد سیستم عامل اندروید وهمچنین محبوبیت این سیستم بین مردم, باعث توسعه و تولید مانیتورهای پیشرفته خودرو با سیستم عامل اندروید شده است.

این نوع از مانیتورها عملکردی مشابه گوشی های موبایل اندروید دارند و دارای امکانات فوق العاده ای همچون:

  • قابلیت اتصال به WiFi و اینترنت
  • قابلیت نصب برنامه های اندرویدی از پلی استور, کافه بازار و…
  • امکان نصب و استفاده از رهیاب های افلاین و آنلاین همچون ویز, بلد, نشان و…
  • پخش فرمت های مختلف موزیک و ویدئو

و بیشر امکاناتی که دریک موبایل اندرویدی وجود دارد,  می‌باشند.

اما آنچه در این نوع از مانیتورها اهمیت پیدا می‌کند میزان قدرت سخت افزاری مانیتور اندروید خودرو می‌باشد که در اجرا برنامه های مورد نیاز دچار ضعف وهنگی نشود. که در قسمت توان سخت افزاری به آن می‌پردازیم.

ورودی وخروجی های مانیتور استاندارد

اگر قصد دارید خودروی خودرا به لوازم صوتی و تصویری مختلفی تجهیز نمایید حتما پیش از خرید مانیتور آنها  را مدنظر داشته باشید تا بعدا با عدم پشتیبانی مانیتور و مشکل مواجه نشوید.  ورودی و خروجی های یک مانیتور کامل و استاندارد به شرح ذیل می‌باشد :

  • خروجی صدا برای اتصال به امپلی فایر و سیستم صوتی
  • خروجی مجزا ساب ووفر (SubWoofer)
  • خروجی تصویر برای اتصال به مانیتورهای هدرست(مانیتور های پشت صندلی)
  • ورودی تصویر دوربین دید عقب و جلو
  • ورودی تصویر گیرنده دیجیتال برای تماشای تلویزیون در خودرو
  • پورت USB
  • پورت microSD برای قرار دادن نقشه آفلاین

عموم دستگاه های موجود در بازار دارای ورودی و خروجی های صدا و تصویر که در بالا به آنها اشاره شد, هستند اما کمبود بعضی از آنها در برخی از دستگاه های متفرقه مشاهده شده است.

اگر همچنان علاقه مند به استفاده از CDوDVD در خودرو هستید, این مورد را نیز مدنظر داشته باشید چراکه اکثر مانیتورهای موجود در بازار برای افزایش ابعاد نمایشگر, درایو  DVDوCD را حذف کرده اند. البته بعضی از دستگاه ها از DVDRom اکسترنال پشتیبانی می‌کنند.

کیفیت نمایشگر مانیتور خودرو

بخشی از اختلاف قیمت در انواع مانیتور ماشین موجود در بازار به علت کیفیت های مختلف LCD های استفاده شده در دستگاه می‌باشد. ازابعاد نمایشگر , وضوح رنگ, تعداد پیکسل های مانیتور گرفته تا کشور سازنده LCD همگی درکیفیت و قیمت دستگاه  تاثیرگذار هستند . اما انچه دراین میان بسیار اهمیت دارد زاویه دید نمایشگر می‌باشد به گونه‌ای که سرنشینان خودرو بتوانند بدون تغییر رنگ و تغییر کیفیت تصویر, از زوایای مختلف به نمایشگر دستگاه نگاه ‌کنند. درحال حاظر این مشخصه با استاندارد IPS شناخته می‌شود و بالاترین سطح آن IPS 2.5D یا به عبارتی 2.5 بعدی می‌باشد که اختلاف زیادی با IPS یک بعدی دارد درنتیجه لازم است هنگام خرید مانیتور مناسب به آن دقت شود.

توان سخت افزاری و قابلیت های دستگاه

آنچه که در انتخاب سیستم مالتی مدیا بسیار اهمیت دارد توان سخت افزاری و قابلیت های دستگاه می‌باشد. اجرای برنامه های سنگین ویا چندین برنامه باهم نیاز به سخت افزاری توانمند دارد . مهمترین پارامترهایی که هنگام تهیه مالتی مدیا خودرو لازم است از آن مطلع باشید مقادیر و مشخصات CPU (پردازشگر), RAM و حافظه داخلی دستگاه می‌باشد.  شما می‌توانید قدرتمندترین مانیتور خودرو موجود با برندهای معتبر همچون وینکا و…  را در فروشگاه تخصصی اول آپشن مشاهده و بررسی نمایید.

درصورت تهیه مانیتور با قدرت سخت افزاری پایین,  ممکن است در اجرای برنامه های سنگین و یا باز نمودن چندبرنامه باهم با کندی مواجه شوید.

از مهمترین قابلیت های مانیتورهای پیشرفته خودرو علاوه بر پخش موزیک و ویدیو می‌توان به قابلیت برقراری ارتباط با ماهواره های GPS برای استفاده سیستم رهیاب وهمچنین قابلیت اتصال به اینترنت از طریق WiFi اشاره کرد. استفاده از سیستم های ناوبری آنلاین و افلاین در ترافیک های شدید امروزه بسیار کاربردی بوده و باعث افزایش سرعت رسیدن به مقصد و همچنین کاهش استهلاک خودرو و مصرف سوخت می‌شود.

سایر ویژگی ها و قابلیتهای مهم هر مانیتور استاندارد به شرح ذیل می‌باشد:

  • قابلیت پشتیبانی و اتصال به دکمه های کنترلی روی فرمان خودرو یا کنارفرمان
  • قابلیت ارتقاء نسخه اندروید
  • قابلیت میرورلینک
  • بهره مندی از صفحه تاچ خازنی(حرارتی) و قابلیت مولتی تاچ
  • قابلیت اتصال به شبکه خودرو و نمایش پارامترهای خودرو(در صورت پشتیبانی سیستم برق خودرو)
  • خروجی صوتی DSP 32  بیت و اکولایزر 12 کانال

اصالت و کیفیت دستگاه, بهره مندی از گارانتی معتبر و قابلیت تعمیر

انچه که درمیان موارد ذکر شده بسیار اهمیت دارد برند دستگاه و کیفیت دستگاه می‌باشد. چراکه متاسفانه مشاهده شده مانیتورهای متفرقه که به مانیتور خودرو بانه ای نیز معروف هستند و بعضا در مراکز فروش معتبر همچون دیجیکالا  نیز بفروش می‌رسند فاقد کیفیت لازم بوده و مشخصات روی بسته بندی و اعلام شده توسط فروشنده,  با مشخصات واقعی دستگاه مغایرت دارند و همین موضوع باعث هدررفت پول شما می‌شود.

از طرفی بعضی از دستگاه های متفرقه به دلیل استفاده از قطعات بی کیفیت و نبود سیستم خنک کاری مناسب پس ازمدت کوتاهی آسیب دیده و غیرقابل  تعمیر می‌باشند و قطعات آنها به راحتی قابل جداسازی و جایگزینی نیست و پس از مدتی  باید به فکر تعویض دستگاه با مدل های دیگر باشید.

لذا توصیه می‌شود درصورتی که قصد تهیه یک مانیتور باکیفیت دارید با صرف اندکی هزینه بیشتر از برندهای معتبر که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش می‌باشند همچون انواع مانیتور وینکا که در بازار ایران شناخته شده است, استفاده نمایید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. مقاله خوبی بود. انقدر تنوع مانیتور ماشین زیاده تو بازار که واقعا تشخیص خوب از بد خیلی سخت شده. ممنون از سایت خوبتون

  2. از هر 10تا مدل مانیتور ماشین تو بازار, 6تاشون بانه ای و بی کیفیتن. درستع ارزونتر هستند اما واقعا چندماه بعد خراب میشن و جالب اینجاست تعمیر هم نمیشن. سرم اومده که دارم میگم. واقعا حواستون باشه چه مدلی و از کجا تهیه میکنید

  3. کسی تجربه خرید و استفاده از مانیتور خودرو وینکا داره؟ واسه 206 میخوام بگیرم, مرددم

  4. وینکا جزء بهترین مانیتورهای شرکتیه بازاره که ومیشه گفت پدر مادر داره

  5. پیشنهاد میکنم برند ووکس رو مقایسه و از نزدیک ببنید
    بسیار با کیفیت و بروز است
    مدلهای سی ۷۰۰پرو و سی ۸۰۰ پرو
    که هشت هسته ای و از سیم کارت بهره میبرند و ریجستر شده هستند و در ضمن رو واقعی ۴و۶ و حافظه داخلی ۶۴و ۱۲۸ دارند.
    کارپلی و اندروید اتو بی سیم و سیستم صدایDSP واقعی دارند.
    کیفیت صدا فوق العاده است.
    من خودم از مدل سی۸۰۰پرو برای میتسوبیشی اوتلندر تیپ۵ استفاده میکنم و از سایت آی سون اتو تهیه کردم.

  6. سلام دوستان مانیتور تصویری اسکایپین هم می توان یدکی از خوب ها در نظر گرفت در سایت دی وی دی فابریک مشاهده کنید dvdfabrik.ir

  7. واقعا مانیتور اندروید چیز واجبیه واسه ماشین و ارزش هزینه داره. بین برندهایی که من بررسی کردم همین وینکا خوبه که چند ماه پیش از اول آپشن گرفتم. البته وینکا هم مدل های زیادی داره و تنوع بالایی هم داره. ولی اگر سیستم صوتی میخواید ببندید پیشنهاد من S300 وینکا هست چون خوب ازش جوب کرفتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا