مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتماشاخانهتازه‌هاخبر

سدان جدید بهمن موتور؛ ریسپکت (Respect) را بیشتر بشناسید! (همراه با ویدئو)

روز گذشته بود که شرکت بهمن موتور در نشستی از عرضه چهار محصول جدید، از جمله سدان ریسپکت خبر داد. اما در این میان، اسماعیل نوروزی به عنوان مدیر کسب و کار این شرکت، اقدام به معرفی برخی ویژگی‌های محصول ریسپکت کرد.

باتوجه به اینکه تصاویر و یا حتی برند اصلی این خودرو مطرح نشد، در ابتدا اکثر افراد حاضر به فکر دانگ فنگ آئولوس افتادند که قبل‌ها شایعاتی مبنی بر عرضه این خودرو توسط بهمن موتور منتشر گردیده بود. اما با معرفی و انتشار جزئیات و مشخصات بیشتر از نوروزی، به گزینه هایی برخوردیم که کمی بعد باتوجه به مسائلی، به گزینه نهایی رسیدیم؛ کووین ژوآندو یا همان بهمن ریسپکت!

اما کووین کیست؟!

اگر یادتان باشد، چندی پیش بود که در مطلبی به شرکت مدیران خودرو سفارش نمودیم که برخی از خودروهای خود را با محصولات شرکت کووین جایگزین کند. زیرا کووین یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ چری بود که عملا تولید محصولات اکونومی پلاس را برعهده داشت. اما باتوجه به اخبار، هم اکنون چری با اینکه دیگر سهام‌دار عمده این شرکت محسوب نمی‌شود، اما در زمینه مدیریت و توسعه محصول همکاری‌های بسیاری را انجام می‌دهد.

اکنون که همکاری گروه بهمن با زیرمجموعه‍های هلدینگ چری از زمان عرضه فیدلیتی بالا گرفته، می‌توان دید که بهمنی‌ها بیشتر به فکر تصاحب خودروهای چری هستند. گویا تیر سفارشی ما به مدیران خودرو تغییر جهت داده و به بهمن موتور برخورد کرده است! همان‌طور که گفته شد، ریسپکت نام سدان جدید گروه بهمن است که در اصل و در کشور چین به اسم کووین ژوآندو معروف است.

کووین ژوآندو در حقیقت نسخه ارتقاء یافته چری آریزو7 بوده که گویا بزور خواسته تا خود را خودرویی بروز نشان دهد! در نمای جلو ژوآندو، شاهد استفاده از سبک طراحی متفاوتی نسبت به سبک طراحی خود کووین هستیم. جلوپنجره حدوداً سبکی مشابه محصولات دوج گرفته و استراکچر کلی قسمت جلو به همراه بخش جانبی خودرو، ناخداگاه ما را یاد سدان های فولکس واگن میاندازد.

البته که اگر درست از مقابل قسمت جانبی، ژوآندو را مشاهده کنید، یاد مرحوم جک J5 هم خواهید افتاد. متأسفانه باید گفت که این بخش اصلا طراحی بروزی نداشته و با سایر قسمت های خودرو هم هماهنگی ندارد. البته که این مورد را در تصاویر گرافیکی و تبلیغاتی احساس نکرده و ما هم باتوجه به تصاویر مختلفی که از تست درایو کووین ژوآندو منتشر شده متوجه ناهمگونی قسمت جانبی این خودرو با سایر بخش ها شدیم. یعنی واقعا انتقادی که به خودرویی مانند تارا داشتیم، در ریسپکت هم همین موضوع برقرار است. ولی واقعا رینگ های آلومینیومی 17 اینچی تراش خورده دو-رنگ با کالیبر ترمز قرمز رنگ، حس اسپرتی‌تری به خودرو بخشیده است.

اما وقتی به نمای عقب می‌رسیم، ژوآندو خودرویی پهن به نظر می‌رسد؛ ولی در حقیقت پهن نیست! اگر صاف به عقب نگاه کنید، احساس خوبی بهتان دست خواهد داد؛ اما اگر از قسمت جانبی به عقب ژوآندو نگاه کنید، باز همان موضوع ناهمگونی تکرار خواهد شد. (این موضوع را در تصاویر بندهای بعدی بهتر حس خواهید کرد)

صرفا جهت اطلاع، طول این خودرو 4666 میلی‌متر، عرض آن 1825 میلی‌متر و ارتفاع آن 1483 میلی‌متر است و فاصله بین دو محور 2700 میلیمتری است.

اما به داخل کابین می‌رسیم. جایی که واقعا در حد خودش و رقبا، جای انتقادی ندارد. مگر اینکه خیلی تخصصی نگاه کنیم که با وجود بازه قیمتی احتمالی بهمن ریسپکت، صحبت نکنیم بهتر است. اما طراحی داشبورد این خودرو به مراتب از آریزو5 و آریزو6 فعلی بازار ایران بهتر است.

طراحی داشبورد کووین ژوآندو یا همان بهمن ریسپکت، می‌توان گفت که الهام گرفته شده از هموطن خود یعنی ام جی HS است که به همین خاطر شاهد طراحی ارگونومیک و زیبایی هستیم. بواسطه سهام‌دار بودن چری در کووین، می‌توان دید که قطعات مشترک بسیاری با آریزو6 در این خودرو دیده می‌شود. از کلاستر، سردنده تا غربلیک فرمان و دکمه های ترمز پارک و اتوهولد دقیقا با آریزو6 یکسان است. جتی سایز مانیتور لمسی خودرو مذکور که 10.25 اینچ بوده، با سایز مانیتور برخی محصولات چری یکسان است!

اما نظر برخی رسانه های چینی راجع به این خودرو چیست؟

راستش را بخواهید، با وجود خودروهای بسیار پیشرفته و گران‌تری که در بازار چین وجود دارد، انتظار دیگری از رسانه هایشان داشتیم. اما با مطالعه مطالب آنان، می‌شود فهمید که در زمینه طراحی، دقیقا با حرف ها و سلایق ما موافق هستند. اما موضوعی که وجود دارد، بحث قیمتی و اشتراکاتی بوده که با چری دارد.

این‌گونه که گفته شده، چینی هایی که به سن 30 سالگی رسیده و جزو قشرهای بالایی هم نباشند، یکی از گزینه های خرید خودرو بین 68 هزار الی 99 هزار یوآن، همین کووین ژوآندوست. البته موضوع مذکور به معنای فروش بالای این خودرو نیست؛ اما در آغاز فروش، برند عرضه کننده از استقبال مشتریان راضیست.

خودرو Cowin Xuandu مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ بوده که با اتصال به گیربکس 9 سرعته CVT ساخت برند KUNPENG توانایی تولید 150 الی 156 اسب بخار، قدرت و 230 نیوتن متر، گشتاور را دارد. یعنی دقیقا با پیشرانه خودروهای آریزو5 توربو جدید و چری آریزو6 یکسان است؛ پس به همین علت است که شاهد تست‌های تطبیقی طولانی برای بهمن ریسپکت نخواهیم بود؛ زیرا این پیشرانه و گیربکس جواب خود را در حدی برای بازار ایران داده‌اند.

این‌طور که معلوم است، سطح آپشنی ژوآندو با چری آریزو6 یکسان بوده و تنها در برخی پارامترها نسبت به آریزو6 برتری دارد. از جمله امکانات مهم کووین ژوآندو می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • سانروف
  • سیستم کروز کنترل
  • 6 ایربگ ایمنی در ده نقطه
  • تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت و به صورت برقی
  • دوربین 360 درجه
  • سنسور نور و باران
  • گرمکن صندلی های جلو
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای خودرو
  • نورپردازی کابین
  • ترمز پارک برقی همراه با اتوهولد
  • فرمان D-CUT
  • سامانه کنترل پایداری، کنترل کشش و…
  • تهویه مطبوع الکتریکی
  • تریم چرمی و دو رنگ صندلی ها
  • آینه ها به صورت تاشو برقی به همراه گرمکن
  • دریچه تهویه مطبوع ویژه سرنشینان عقب
  • فرمان کمکی برقی
  • و…

با مشاهده موارد مذکور، می‌توان نتیجه گرفت که باتوجه به سیاست های بهمن موتور و گروه بهمن، این خودرو با قیمتی پایین‌تر از رقبا عرضه خواهد شد. رقیب و در عین حال خواهر خوانده بهمن ریسپکت، در حقیقت چری آریزو6 بوده؛ اما باتوجه به قیمت گذاری که بهمن موتور در سایر خودروها انجام داد، می‌توان حدس زد که احتمالا قیمت ریسپکت در ایران مشابه و یا حتی کمتر از آریزو5 توربو جدید خواهد بود. حال فقط باید صبر و کرد دید که رویه عرضه محصولات بهمن موتور به چه سویی رفته و آیا این خودرو طی شش الی هفت ماهی که مدیرعامل این شرکت گفت، به صورت رسمی وارد بازار ایران خواهد شد یا خیر؟!

در آخر هم شما را به مشاهده تیزر تبلیغاتی رسمی این خودرو در چین دعوت می‌نماییم:

 

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. بهمن موتور از شراکت با مزدا در دهه ۸۰ حالا رسیدی به التماس از ژوآندو(!!!) واسه مونتاژ ماشیناش!!!

    حقیقتا فقط ایرانخودرو و سایپا نیستن که به تن پروری و مونتاژکاری خو گرفتن وگرنه بهمن موتور و کرمان موتور که مثلا خودروساز خصوصی هستن تا حالا باید به پلتفرم اختصاصی خودشون رسیده بودن.همینطوری مدیریت میکنن صنعتمون رو که این همه مهندس بیکارن!

  2. بمیرم برا بهمن خودرو.یه زمانی بعضی مدیراش از چری بد میگفتن و حالا متوصل به اونا شدن.واقعا مسخرس

  3. تو محدوده 500 میلیون باشه، خوبه…
    گرونتر فروش خوبی نداره….
    البته 500 میلیون هم گرونه… چرا که قیمت جهانیش 10 تا 14 هزار دلاره که با دلار 26000 هزار تومنی هم حساب کنی میشه 260 میلیون تا 360 میلیون تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا