مکمل بنزین
گوناگونخبر

تبدیل هیوندای کوپه به بی‌ام‌و!

در کشورمان زیاد می‌بینیم که دارندگان خودروهای داخلی لوگوی خودروسازان بزرگ جهانی را روی خودروی خود می‌چسبانند یا با ایجاد تغییراتی سعی می‌کنند ظاهر آن را به خودروهای لوکس و گران‌قیمت شبیه کنند. این موضوع اما فقط مختص ایرانی‌ها نیست و در دیگر کشورها هم دیده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، یک شخص کره‌ای هیوندای کوپه خود را به ب‌ام‌و شبیه کرده است. وی که با نام مستعار «دیمدی» شناخته می‌شود، در یک فروم کره‌ای تصاویری از این خودرو منتشر کرده است.

وی اولین پست از این خودرو را در سپتامبر 2021 منتشر کرد که در آن یک هیوندای کوپه مشکی‌رنگ با نشان‌های ب‌ام‌و، تغییراتی در چراغ‌های جلو، سپر جلوی اختصاصی با جلوپنجره‌ای متعلق به نسل قبلی ب‌ام‌و سری 4، دستگیره‌های در از ب‌ام‌و سری 5 و نشان‌های M و xDrive در عقب دیده می‌شد. سپس در همین ماه جاری، دیمدی تصاویر جدیدی از هیوندای خود با ظاهری متفاوت را منتشر کرد. این خودرو حالا به رنگ سفید درآمده و سپر جلوی جدیدی برای آن طراحی شده که بیشتر به محصولات ب‌ام‌و شباهت دارد. همچنین جلوپنجره بلندتر شده و در سپر جلوی خودرو ورودی‌های هوایی به سبک پکیج M ب‌ام‌و طراحی شده که ظاهر این هیوندای را از برخی زوایا به ب‌ام‌و سری 2 گرن کوپه شبیه کرده است.

در عقب خودرو اما تغییرات چندانی صورت نگرفته و تنها نکات قابل‌ذکر آن یک اسپویلر و دیفیوزر با دو سر اگزوز هستند. رینگ‌های مشکی‌رنگ ب‌ام‌و و دریچه‌های هوای مازراتی روی گلگیرهای جلو هم تکمیل‌کننده ویژگی‌های ظاهری این هیوندای ب‌ام‌و نما هستند. بااین‌حال، از نظر ما خودروی مشکی‌رنگ نمای جلویی شیک‌تری داشت و نمونه سفیدرنگ در ظاهر بیشتر به پروژه‌های آماتوری شبیه به نظر می‌رسد.

اما تبدیل هیوندای کوپه به ب‌ام‌و صرفاً در بخش بیرونی خودرو خلاصه نمی‌شود و در داخل نیز مالک خودروی خود را به غربیلک فرمان ب‌ام‌و با نشان M مجهز کرده و برای آن سوئیچ ب‌ام‌و را تدارک دیده است. دیگر قسمت‌های کابین اما کاملاً با هیوندای کوپه یکسان است که این یعنی نمی‌تواند حال و هوای یک ب‌ام‌و واقعی را داشته باشد اما ه لطف غربیلک فرمان جدید حداقل در نگاه اول نمای متفاوتی را نشان می‌دهد. به گفته دیمدی، پیوند قطعات ب‌ام‌و به هیوندای کوپه واقعاً سخت بوده و کل این پروژه بین شش تا هفت ماه طول کشیده است. بااین‌حال، وی این پروژه را سرگرم‌کننده می‌داند و جلب‌توجه مردم برایش لذت‌بخش است زیرا هر بار که به کارواش می‌رود مردم از او می‌پرسند که این چه خودرویی است.

هیوندای کوپه که در برخی بازارها مثل آمریکا با نام تیبورن عرضه می‌شد، بین سال‌های 1996 تا 2008 در دو نسل به تولید رسید. خودرویی که در اینجا می‌بینید مدل 2008 است که یعنی از نسخه فیس‌لیفت نسل دوم محسوب می‌شود. این کوپه کره‌ای به یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر مجهز بود که 141 اسب بخار قدرت و 186 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. نمونه‌ای که در اینجا به ب‌ام‌و تبدیل شده به گیربکس چهار سرعته اتوماتیک مجهز است که نیروی موتور را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

هیوندای کوپه ظرف 10.4 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و می‌توانست به حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این ارقام ممکن است شایسته نشان M ب‌ام‌و نباشند اما برای یک هیوندای در اواخر دهه 2000 مناسب به نظر می‌رسند. البته متأسفانه آن سال‌ها «آلبرت بیرمن» هنوز به هیوندای نرفته بود که این یعنی دینامیک رانندگی کوپه بسیار با ب‌ام‌و فاصله داشت. هیوندای هیچ‌گاه جانشین مستقیمی برای کوپه ارائه نکرد اما در سال 2011 مدل ولوستر را به‌عنوان جانشین غیرمستقیم آن به بازار فرستاد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا