مکمل بنزین
گوناگونخبر

بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا صادرات خودرو به روسیه را متوقف کردند

پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا صادرات محصولات خود به این کشور متهاجم را متوقف کرده‌اند. غول خودروسازی آمریکا یعنی جنرال موتورز یکی از اولین شرکت‌هایی بود که اعلام کرد در پی حمله به اوکراین صادرات خودرو به روسیه را متوقف می‌کند. این اقدام در پی اعمال تحریم‌های آمریکا علیه روسیه انجام گرفته است. جنرال موتورز پس از فروش سهام خود در شرکت روسی آوتوواز (مالک برند لادا)، دیگر هیچ کارخانه تولیدی در روسیه ندارد اما یک شرکت فروش را برای بازار روسیه و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع راه‌اندازی کرده که خودروها را از آمریکای شمالی و کره جنوبی دریافت می‌کند.

در همین حال، یکی از نمایندگان گروه فولکس‌واگن دراین‌باره گفته است:

گروه فولکس‌واگن روسیه به‌طور موقت تحویل خودروها به نمایندگی‌های برندهای خود را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است. پس از روشن شدن پیامدهای تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده، تحویل خودروها از سر گرفته می‌شود

گروه جگوار-لندروور هم چندی پیش اعلام کرده که تحویل محصولات خود را در روسیه متوقف خواهد کرد. گروه ب‌ام‌و نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که صادرات خودروهای خود به روسیه را متوقف می‌کند و مونتاژ محصولات در کارخانه روسی شریک خود شرکت آوتوتور در کالینینگراد که از سال 1999 تاکنون بیش از 261 هزار دستگاه خودرو تولید کرده است را هم متوقف می‌کند. ب‌ام‌و تجاوز به اوکراین را محکوم و صریحاً از تحریم‌هایی که علیه روسیه وضع شده حمایت کرده است.

مدیرعامل فورد «جیم فارلی» طی پستی در توییتر گفته است:

ما در فورد عمیقاً نگران تهاجم روسیه به اوکراین و امنیت مردم اوکراین هستیم. فورد فوراً فعالیت‌های خود در روسیه را به حالت تعلیق درمی‌آورد

علاوه بر این، سه خودروساز ژاپنی هوندا، تویوتا و مزدا هم به دیگر شرکت‌هایی پیوسته‌اند که فعالیت‌ها و صادرات محصولات خود به روسیه را متوقف کرده‌اند. طبق گزارش‌ها، هوندا صادرات خودرو، موتورسیکلت و سایر محصولات خود را به روسیه متوف کرده است درحالی‌که مزدا نیز ارسال قطعات خودرو به کارخانه تولیدی خود در این کشور را متوقف کرده است.

به‌تازگی دولت ایالات‌متحده اعلام کرده است که تحریم‌های شدیدتری را علیه بانک مرکزی روسیه اعمال می‌کند. یک مقام ارشد دولت آمریکا دراین‌باره گفته است:

هدف ما این است که مطمئن شویم اگر رئیس‌جمهور پوتین تصمیم به ادامه تهاجم به اوکراین داشته باشد، اقتصاد روسیه به عقب برمی‌گردد و ما ابزارهای لازم برای ادامه این کار را داریم

البته این تهاجم و تحریم‌ها تبعاتی هم برای خودروسازان خواهد داشت. به‌عنوان‌مثال، فولکس‌واگن و ب‌ام‌و مجبور شدند به دلیل عدم تأمین قطعات موردنیاز خود از کارخانه‌های قطعه‌سازی اوکراینی، تولید برخی کارخانه‌های خود در اروپا را متوقف کنند. همچنین رنو هم به دلیل فعالیت‌های گسترده در روسیه، بسیار لطمه دیده و ارزش سهام آن افت قابل‌توجهی داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا