مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتازه‌هاتحلیلیخبر

پیکاپ فودی F22 با نام زاگرس توسط زامیاد به ایران می‌آید؟! (اختصاصی)

همانطور که مستحضرید، شرکت زامیاد به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی سایپا، چند سالیست که با برند فودی چین همکاری‌هایی دارد. فودی را نمی‌توان برند چینی پیشرویی تلقی کرد؛ به قولی، در و تخته با هم چفت شده و اتفاقا فودی نیز مانند زامیاد، شرکتی خسته به نظر می‌رسد.

اما همکاری دو شرکت، زمانی قرار بود رونق بگیرد که به ناگه، ایران توسط آمریکا تحریم شد. حتی قبل از اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه صنایع کشورمان، زامیاد در سال 96 روند داخلی سازی شاسی بلند فودی را شروع کرده و به نوعی با اعلام فراخوانی، بدنبال یافتن اسمی ایرانی بود! دو سال و نیمی گذشت و در بحبوحه وضعیت خطرناک کرونایی، پایگاه خبری چرخان باتوجه به اطلاعاتی که بدستش رسیده بود، برای اولین بار نام و کاتالوگ شاسی بلند ری‌بج شده فودی لندفورت را منتشر کرد؛ تیوان!

اما همینطور که زمان سپری می‌شد و مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا وعده عرضه زامیاد تیوان را می‌داد، ناگهان تصاویری از دو دستگاه وانت و پیکاپ تک و دو کابین فودی F22 منتشر شد. انتشار عکس‌های مذکور سبب شد که مردم تصویری جدید از زامیاد را در ذهن خود ترسیم کنند! ولی باز همچنان زمان گذشت و خبری از فودی F22 و لندفورت (تیوان) در زامیاد نشد و صرفا وانت بی‌کیفیت پادرا پلاس به خطوط مونتاژی این شرکت راه پیدا کرد.

اما اکنون که در حال نگارش این مطلب هستیم، باتوجه به اطلاعات بدست آمده قرار است تا نسخه دوگانه سوز وانت پادار پلاس و همچنین نسخه دو کابین این وانت با نام کارون، بزودی به خیابان‌های کشور راه پیدا کنند.

همانطور که از تیتر معلوم است، موضوع اصلی امروز ما پیکاپ جدید شرکت زامیاد است. براساس منابع آگاه، نسخه‌های اولیه 2022 فودی F22 قرار است تا بزودی وارد کشور شده و پس از کسب مجوزهای لازم، مونتاژ آن نیز آغاز شود!

فودی F22 – زامیاد زاگرس

باتوجه به شراکت پلتفرمی که فودی، دایون و دانگ فنگ در شاسی بلند و پیکاپ ذکر شده دارند، قبل‌ها مدیران دایون در زمان عرضه دایون V5 (مکث کلوت) و دایون Y5 (محصول شرکت ایلیا موتورز) گفته بودند که قرار نیست این خودروها با برند دیگری توسط شرکت‌های ایرانی عرضه شوند. اما باتوجه به این اقدام زامیاد، می‌توان دید که عکس این موضوع اتفاق افتاده و اتفاقا قرار است تا این پیکاپ توسط زامیاد هم به کشور وارد شود.

شاید برای اولین بار است که می‌شنوید؛ اما براساس برخی شایعات، گویا قرار است تا نام فودی F22 به زامیاد زاگرس تغییر کند!

متاسفانه باتوجه به سابقه زامیاد، قرار است تا موتور ضعیف‌تر خانواده این پیکاپ برروی زاگرس نصب شود. شما فرض کنید که شرکت مکث موتور با آن همه تبلیغاتی که برای پرقدرت جلوه دادن مکث کلوت انجام می‌دهد، ولی در نهایت موتور 2.4 لیتری توربوشارژ آن، خروجی زیادی برروی چرخ‌ها ندار! حال قرار است تا برروی این اتاق، موتور 2.4 لیتری 4G69-S4N تنفس طبیعی نصب شود. با اینکه این موتور در آمیکو آسنا دنده‌ای، بهمن کاپرا2، فوتون تانلند و… نصب شده، اما همچنان در این خودروها هم عملکرد خوبی نشان نداده است. به قولی، آزموده را آزمودن خطاست. اینگونه اقدامات زامیاد، ضربه‌ایست به آثار طبیعی کشور؛ از کارون گرفته تا زاگرس…

موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی که قرار است تا در زاگرس زامیاد نصب شود، با اتصال به گیربکس 5 سرعته دستی، توانایی تولید 124 تا 136 اسب بخار، قدرت و 200 نیوتن متر، گشتاور را دارد. طبق انتظار، این پیکاپ دو دیفرانسیل بوده و سه حالت برای انتقال نیرو به سمت چرخ‌ها در نظر گرفته‌شده که شامل وضعیت 2H (دیفرانسیل عقب سبک)، 4H (دو دیفرانسیل سبک) و 4L (دو دیفرانسیل سنگین) می‌شود.

باتوجه به اینکه از سطح آپشنی نسخه در نظر گرفته شده برای بازار ایران، اطلاعاتی در دسترس نیست؛ باید اشاره کرد که اگر زامیاد نسخه فول F22 را وارد کشور کند، همچنان آپشن های آن از کلوت دنده ای مکث موتور کمتر است.

اما به طور کلی از آپشن های این پیکاپ می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • قفل دیفرانسیل الکتریکی محور عقب
  • مانیتور لمسی همراه با TPMS
  • تنظیم الکترونیکی تهویه مطبوع
  • تریم چرمی صندلی ها و فرمان
  • حالت های دیفرانسیل 4L، 4H و 2H
  • سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو
  • دوربین دید عقب
  • رینگ های آلومینیومی
  • شیشه بالابرهای برقی درب ها
  • تنظیم برقی زوایای آینه های جانبی
  • و…

در رابطه با قیمت گذاری این خودرو، شاید کمی زود باشد که به این موضوع بپردازیم. اما باتوجه به برخی مسائل، قیمت زامیاد زاگرس قطعا بسیار پایین‌تر از پیکاپ هایی چون KMC T8، مکث کلوت دنده ای و… خواهد بود.

تصاویر

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. روزای روشن خداحافط سرزمین من خداحافظ ( رضا BLCK ) گفت:

    یادمه یه بار تو سایت چرخان گفتید که شرکت سانیار موتور پارسیان هم دنبال تولید این پیکاپ البته با برند کیتون هست . اگه این جور باشه پس فرضیه فقط دایون Y5 و V5 مردوده و هر شرکتی که ماشین کم میاره این محصول رو با اسم و لوگوی متفاوتی میاره که جای تقدیر داره !!! البته از این دید هم میشه بهش نگاه کرد که اگر مثلا شخصی دایون Y5 داشته باشه و تصادف کنه و شرکت عرضه کننده از تامین قطعات فنی و بدنه عاجز باشه , مشتری میتونه لوازمش رو از مکث موتور یا زامیاد یا تیگارد موتور خریداری کنه و یا بلعکس !!! 🙂

  2. ای زامیاد لاکردار!لااقل اسامی اماکن و دارایی های ملی و طبیعی کشور ایران بزرگ رو با گذاشتن روی ابوطیاره های مضخرف چینی خراب نکن!مثلا اسم این چینی بی رگ و ریشه و درپیت رو بذار کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص تا یاد و نام سایپا همیشه باهاش جاودانه بمونه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا