مکمل بنزین
گوناگونخبر

همکاری ایران و روسیه برای ساخت خودروی مشترک

با سفر علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت برای شرکت در بیست و پنجمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ، همکاری مشترک خودرویی ایران و روسیه به‌طورجدی مطرح شده است. در جلسات تخصصی با مسئولان اقتصادی و   روسیه، آنتون آناتولیویچ کوبیاکف، دستیار رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرده است که صنعت خودروسازی روسیه آماده همکاری‌های مشترک با ایران خواهد بود. همچنین رسانه‌های روسی به نقل از رئیس سازمان توسعه تجارت نوشته‌اند که ایران نه‌تنها در زمینه تولید خودرو، بلکه در صنعت قطعه‌سازی نیز از کیفیت کافی برخوردار است و می‌تواند با روسیه همکاری خوبی داشته باشد.

طی چند وقت اخیر به خاطر وضع تحریم‌های سنگین علیه روسیه پس از آغاز جنگ این کشور با اوکراین، صنعت خودروسازی روسیه با مشکلات فراوانی مواجه شده است. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت خودروسازی این کشور کمبود قطعه است که هم خودروسازان و هم مالکان خودروها را به دردسر انداخته است. به همین دلیل، روس‌ها قصد دارند برخی قطعات خودرویی موردنیاز خود را از قطعه‌سازان ایرانی تأمین کنند. این در حالی است که در پنج ماه اول سال 2022، فروش خودرو در روسیه با کاهش چشمگیر 53 درصدی به 318 هزار دستگاه رسیده است.

شرایطی که این روزها بر صنعت خودروسازی روسیه حاکم شده مشابه چیزی است که ما در ایران در سال 1397 در پی تحریم‌های آمریکا تجربه کردیم. در آن سال تولید خودرو در کشورمان بیش از 50 درصد کاهش یافت و قیمت خودرو هرروز در بازار افزایش پیدا می‌کرد. ازاین‌رو، دولت روسیه برای جلوگیری از ادامه جهش قیمت و تأمین بازار خود، تصمیم گرفته است با ایران در زمینه تولید و قطعات خودرو همکاری کند. در همین حال، به گفته محمدرضا نجفی‌منش، کارشناس صنعت خودرو، قطعه‌سازان ایرانی پتانسیل و توانایی بسیار بالایی در تولید قطعات خودرو دارند و می‌توانند هرگونه سفارشی را تحویل دهند لذا در صورت همکاری مشترک با روسیه، قطعه‌سازان به‌راحتی پاسخگو خواهند بود.

از سوی دیگر، ازآنجایی‌که برندهای جهانی از سال‌های دور در روسیه حضور داشته‌اند، صنعت خودروسازی این کشور توانسته به پیشرفت‌های خوبی برسد و همکاری با روسیه در صنعت خودرو و قطعه‌سازی برای ایران بسیار ثمربخش خواهد بود. به گفته یکی از فعالان صنعت خودروی کشورمان، اگر خودروسازان ایران و روسیه در کنار هم قرار گیرند و از توان یکدیگر استفاده کنند، می‌توانند اتفاق‌های خوبی را رقم بزنند و حتی در کنار این موضوع می‌توان با چین همکاری کرد. اگر همکاری سه‌جانبه شکل بگیرد می‌توان بسیار به صنعت خودروی ایران امیدوار بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا