مکمل بنزین
گوناگونخبر

خودروی پرنده جیلی اولین آزمون‌های پروازی را تکمیل کرد

تا چند سال پیش، خودروهای پرنده چیزی شبیه افسانه بودند و متعلق به آینده به نظر می‌رسیدند اما تاکنون شرکت‌های زیادی برای تحقق این رؤیا تلاش کرده‌اند و حتی شرکت‌های چینی مثل ژیپنگ و جیلی هم اقدام به ساخت خودروهای پرنده کرده‌اند. به‌تازگی نیز خودروی پرنده جیلی بنام AE200 X01 اولین پرواز خود را با موفقیت انجام داده است. با این نقطه عطف مهم، خودروی پرنده جیلی وارد مرحله جدیدی می‌شود. AE200 X01 یک پرنده عمودپرواز الکتریکی پنج‌نفره است که توسط بخش هوانوردی جیلی بنام ووفی چانگ‌کونگ (Wofei Changkong) توسعه پیدا کرده است.

این پرنده برای اولین بار در آگوست سال 2022 توسط جیلی معرفی شد و از آن زمان مهندسان شرکت با سرعت تمام تلاش کرده‌اند تا گواهینامه قابلیت پرواز را اخذ کنند. بدین ترتیب، در نوامبر گذشته AE200 X01 به اولین وسیله نقلیه عمودپرواز الکتریکی سرنشین‌دار تبدیل شد که گواهینامه این نوع هواگرد را در چین دریافت کرد. حدود یک ماه بعد، AE200 X01 تمام آزمایشات پروازی سیستم‌های کلیدی را تکمیل کرد و در همان ماه از خط تولید بیرون آمد. این هواگرد که برای استفاده در حمل‌ونقل‌های شهری و سفرهای بین‌شهری طراحی شده است، در سال 2024 به بازار عرضه خواهد شد.

ووفی چانگ‌کونگ اعلام کرده است که روی اخذ تأییدیه‌های تکنولوژی‌های کلیدی تمرکز خواهد کرد و به انجام آزمایش‌های پروازی کلیدی ادامه خواهد داد. این شرکت در تلاش است تا AE200 بتواند تمام الزامات پروازی را برآورده کند. خودروهای پرنده در چین در حال رواج پیدا کردن هستند زیرا دولت چین سیاست‌ها و مقرراتی را برای کمک به تولیدکنندگان این خودروها وضع کرده است. به‌عنوان‌مثال، در اواسط سال 2022 شرکت چینی ژیپنگ ساخت کارخانه آزمایشی خودروهای پرنده را تکمیل کرد و سپس خودروی پرنده خود را در دبی به نمایش گذاشت.

از سوی دیگر، جیلی هم در تعدادی از پروژه‌های خودروهای پرنده سرمایه‌گذاری کرده و AE200 X01 محصول شراکت بین ووفی چانگ‌کونگ و شرکت آلمانی وولوکوپتر است که به ساخت تاکسی‌های هوایی می‌پردازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا