مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

بررسی کامل شاسی‌بلند لئو MX8، جایگزین نیسان رونیز در بازار ایران!

روز 25 بهمن 1401 شرکت ایستا موتور ارس از اولین خودروی خود با نام لئو MX8 رونمایی کرد. شاید فکر کنید این خودرو هم یک مدل چینی دیگر است که با نام متفاوتی در ایران عرضه خواهد شد اما اینطور نیست و MX8 درواقع ریشه و اصل و نسب ژاپنی دارد. در ادامه به‌طور کامل این شاسی‌بلند جدید بازار کشور را بررسی خواهیم کرد.

نیسان رونیز

برای بررسی MX8 بهتر است ابتدا نگاهی به تاریخچه نیسان رونیز داشته باشیم یعنی خودرویی که یکی از محصولات خوش‌نام نیسان در بازار کشورمان بود و سال‌ها پیش توسط پارس‌خودرو مونتاژ می‌شد. رونیز درواقع نسخهٔ چینی نسل اول نیسان اکسترا بود که در چین با نام پالادین تولید و عرضه می‌شد. شرکت دانگ‌فنگ سال‌ها است که با نیسان همکاری دارد و اقدام به تولید محصولات این شرکت ژاپنی در چین می‌کند. پالادین هم یکی از محصولات این همکاری بود که بر اساس نسل اول شاسی‌بلند اکسترا برای بازار چین تولید می‌شد و پارس‌خودرو هم آن را برای مونتاژ در کشورمان انتخاب کرد. تولید پالادین در چین در سال 2013 خاتمه یافت.

نیسان پالادین یا رونیز

نیسان ترا

تا چند سال پس از خاتمه تولید اکسترا و پالادین، خبری از جانشین آن‌ها در سبد محصولات نیسان نبود تا اینکه در اوایل سال 2018 مدل جدید ترا در چین به‌عنوان جایگزین پالادین رونمایی شد. این خودرو مثل پیشینیان خود روی پلت‌فرم پیکاپ ناوارا ساخته شده و یک SUV واقعی با شاسی مستقل است. ترا که فقط برای بازارهای آسیایی مثل چین، تایلند و فیلیپین در نظر گرفته شده است، با پیکاپ دانگ‌فنگ ریچ 6 که نسخه چینی نیسان ناوارا محسوب می‌شود هم پلت‌فرم مشترکی دارد. این شاسی‌بلند ژاپنی در چین توسط دانگ‌فنگ نیسان و همین‌طور در تایلند تولید می‌شود. در نوامبر سال 2020، نسخه فیس‌لیفت ترا معرفی شد که این نسخه در امارات با نام اکسترا عرضه می‌شود. فیس‌لیفت ترا غیر از امارات، فعلاً فقط در تایلند عرضه می‌شود و هنوز راهی بازار چین نشده است.

لئو MX8

خودرویی که با نام لئو MX8 توسط ایستا موتور در ایران معرفی شده درواقع نسخه ری‌بج شده از نیسان ترا است که گفته می‌شود به‌طور اختصاصی برای بازار ایران تدارک دیده شده است اما گویا قرار است طی ماه‌های آینده احتمالاً با برند دانگ‌فنگ در چین هم عرضه شود؛ بنابراین، این ماشین را می‌توان یک شاسی‌بلند ژاپنی دانست که از راه چین به ایران رسیده است! همچنین ازآنجایی‌که نیسان ترا در چین جایگزین پالادین یا همان رونیز شده، MX8 هم در ایران می‌تواند نقش جایگزین رونیز را داشته باشد.

  نگاهی به فورد موستانگ 2018!

تفاوت‌های ظاهری لئو MX8 با نیسان ترا

هرچند MX8 در اصل همان نیسان ترا با برند و نامی متفاوت است اما این خودرو تغییراتی را نسبت به همتای ژاپنی خود تجربه کرده است. اصلی‌ترین تفاوت ظاهری MX8 و ترا در قسمت جلو صورت گرفته است. در اینجا، شاسی‌بلند ایستا موتور از چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر پیکاپ دانگ‌فنگ ریچ 7 استفاده کرده است. ریچ 7 اوایل امسال به‌عنوان نسخه‌ای جدیدتر و لوکس‌تر از ریچ 6 معرفی شد و هم‌اکنون در چین به فروش می‌رسد. ویژگی‌های نمای جلویی MX8 شامل چراغ‌های چندضلعی جدید و جلوپنجره بزرگ ذوزنقه‌ای می‌شود که نمای مدرن‌تری را نسبت به ترا پیش از فیس‌لیفت ایجاد کرده است.

دانگ‌فنگ ریچ 7

در عقب خودرو اما به‌جز تعویض لوگو هیچ تغییری صورت نگرفته و شاهد نمایی کاملاً یکسان با ترا هستیم. بااین‌حال، عجیب است که در این قیمت از همان طراحی پیش از فیس‌لیفت ترا استفاده شده است درحالی‌که این خودرو پس از فیس‌لیفت در عقب با چراغ‌ها، سپر و درب صندوق جدید نمای بسیار مدرن‌تری دارد. به همین دلیل، نمای عقبی MX8 در مقایسه با جلو کمی قدیمی احساس می‌شود.

داخل لئو MX8

مثل بیرون، در داخل MX8 از داشبورد و طراحی ریچ 7 استفاده شده است که بسیار لوکس و سطح بالا به نظر می‌رسد و نه‌تنها از داخل نسخه پیش از فیس‌لیفت ترا بسیار مدرن‌تر است بلکه حتی می‌توان آن را از کابین پس از فیس‌لیفت ترا هم زیباتر دانست. این در حالی است که ترا در چین همچنان با همان داشبورد اصلی و قدیمی عرضه می‌شود اما برای بازار ایران داشبورد جدیدتر پیکاپ ریچ 7 در نظر گرفته شده است. درنتیجه، کابین MX8 با نمایشگر 10 اینچی بزرگ، تزئینات چوبی و تودوزی چرمی، حس لوکسی پیدا کرده است.

  نسخه صادراتی چری آریزو 5 برقی با برندی عجیب وارد امارات شد + قیمت

MX8 همچنین خودروی کاملاً مجهزی است و از آپشن‌های فراوانی مثل هفت ایربگ، رادارهای هشدار خروج از خط و نقطه کور، سیستم کنترل پایداری، دوربین 360 درجه، تنظیم برقی 6 جهته صندلی راننده و 4 جهته دستی شاگرد، کروز کنترل، شیفتر الکترونیکی، صفحه آمپر TFT، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، شیشه‌های عقب دودی، سانروف، ترمز پارک برقی با اتوهولد، تودوزی چرمی و… بهره می‌برد.

مشخصات فنی لئو MX8

یکی دیگر از تفاوت‌های بزرگ MX8 با ترا در پیشرانه است زیرا درحالی‌که شاسی‌بلند نیسان در چین با یک پیشرانه 2.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با 190 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن متر گشتاور عرضه می‌شود، MX8 پیشرانه خود را هم از ریچ 7 قرض گرفته است. این یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ GDI میتسوبیشی است که 220 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس هشت سرعته ZF در حالت عادی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود اما امکان انتقال نیرو به چرخ‌های جلو هم وجود دارد.

ازآنجایی‌که میتسوبیشی متعلق به گروه خودروسازی رنو-نیسان است، امکان استفاده از پیشرانه این شرکت در محصولات شریک چینی نیسان یعنی دانگ‌فنگ فراهم شده است. این شاسی‌بلند هفت‌نفره 4,882 میلی‌متر طول، 1,850 میلی‌متر عرض و 2,850 میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصله محوری آن 2,850 میلی‌متر است. وزن MX8 هم 1950 کیلوگرم اعلام شده است.

قیمت و رقبا

گفته شده ایستا موتور هم‌اکنون مونتاژ نمونه‌های اولیه MX8 را آغاز کرده و قرار است در نیمه اول سال آینده با قیمتی بین 2 تا 2.5 میلیارد تومان وارد بازار شود. ازآنجایی‌که این خودرو یک SUV واقعی دو دیفرانسیل با شاسی نردبانی است، در بازار ایران رقبای زیادی ندارد. در حال حاضر، تنها خودروی مشابه این در ایران دایون Y5 است که از لحاظ قیمت، کیفیت و تجهیزات نمی‌تواند با MX8 قابل‌مقایسه باشد؛ بنابراین، بایک BJ40 که به‌زودی راهی بازار ایران خواهد شد را می‌توان اصلی‌ترین رقیب این خودرو دانست. همچنین اگر صرفاً قیمت، آپشن و سیستم دو دیفرانسیل را در نظر بگیریم، تیگو 8 پرو مکس هم می‌تواند یکی از رقبای MX8 باشد هرچند که این خودرو یک کراس‌اوور بوده و از لحاظ توانایی‌های آفرود هرگز با شاسی‌بلند ایستا موتور قابل‌مقایسه نخواهد بود.

  بازدهی، عملکرد و قدرت: هر چیزی که باید درباره موتور احتراق داخلی نسل جدید تویوتا بدانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا