مکمل بنزین
گوناگوناخبار خودرو

خودروهای کیا تلوراید و سورنتو ویژه جانبازان وارد کشور می‌شوند

شرکت کوشا خودرو که با آزادسازی واردات خودرو به کشورمان اقدام به واردات خودروهای مختلف کیا کرد، قصد دارد در طرح ویژه جانبازان که سقف قیمتی بالاتر حداکثر 35 هزار یورویی دارد، خودروهای لوکس‌تر و گران‌تر کیا را به ایران بیاورد. طبق گفته‌ها، این شرکت واردات دو خودروی سورنتو و تلوراید را از طریق طرح جانبازان در نظر گرفته است. این خودروها بزرگ‌ترین شاسی‌بلندهای کیا محسوب می‌شوند.

کیا سورنتو

از بین این دو خودروی جدیدی که کوشا خودرو برای واردات در نظر گرفته است، نام سورنتو برای ما ایرانیان آشناتر است زیرا نسل‌های قبلی آن در کشورمان حضور داشتند و حالا کوشا خودرو قصد دارد این شاسی‌بلند خوش‌نام کره‌ای را دوباره به ایران بیاورد. سورنتو در حال حاضر در نسل چهارم خود قرار دارد که در اوایل سال 2020 معرفی شده و حدود یک سال پیش فیس‌لیفتی را تجربه کرد. این خودرو که روی پلت‌فرم مشترکی با هیوندای سانتافه ساخته شده است، 4,810 میلی‌متر طول، 1,900 میلی‌متر عرض و 1,695 میلی‌متر ارتفاع دارد. سورنتو که از سه ردیف صندلی با ظرفیت حمل هفت نفر برخوردار است، از امکاناتی مثل گرم‌کن صندلی‌های جلو و غربیلک فرمان، کنترل تهویه دو منطقه‌ای با دریچه برای صندلی‌های ردیف سوم، صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی، تنظیم برقی هشت جهته صندلی‌های جلو، نورپردازی داخلی، در صندوق برقی و… بهره می‌برد.

سورنتو بسته به بازار، با پیشرانه‌های مختلفی شامل 2.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی و توربو، 3.5 لیتری V6 و 1.6 لیتری توربوشارژ پلاگین‌هیبریدی عرضه می‌شود که بین 180 تا 272 اسب بخار قدرت دارند و هنوز نمی‌دانیم کوشا خودرو کدام نمونه را برای واردات در نظر گرفته است. بااین‌حال، احتمال واردات یکی از نسخه‌های 2.5 لیتری یا 1.6 لیتری پلاگین‌هیبریدی بیشتر است.

کیا تلوراید

تلوراید سابقه بسیار کمتری در سبد محصولات کیا دارد. این خودرو اولین بار در ابتدای سال 2019 در دیترویت آمریکا رونمایی شد. تلوراید اولین محصول کیا محسوب می‌شود که به‌طور خاص برای بازار ایالات‌متحده طراحی شده و بازار اصلی آن همین کشور است. کار طراحی این خودرو نیز در مرکز طراحی کیا در کالیفرنیا انجام شده است. تلوراید همچنین در کارخانه این شرکت در جورجیای آمریکا تولید می‌شود. البته این خودرو برای عرضه در بازار خاورمیانه از آمریکا صادر می‌شود. تلوراید در بازار آمریکا با استقبال فوق‌العاده‌ای مواجه شد به‌گونه‌ای که در سال 2023 بیش از 110 هزار دستگاه از آن در بازار این کشور به فروش رسید و به یکی از پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای کلاس خود تبدیل شد.

این خودرو هم مثل سورنتو به سه ردیف صندلی مجهز است ولی با 5,000 میلی‌متر طول، 1,990 میلی‌متر عرض و 1,750 میلی‌متر ارتفاع، ابعاد بزرگ‌تری دارد و در داخل فضای بیشتری را برای هفت سرنشین فراهم می‌کند. نمایشگرهای 12.3 اینچی به هم پیوسته، آینه عقب دیجیتالی، درب صندوق برقی با قابلیت بسته شدن خودکار، امکان تبدیل گوشی هوشمند به سوئیچ دیجیتال برای قفل یا باز کردن درهای خودرو، وای فای داخلی 4G LTE با قابلیت اتصال حداکثر پنج دستگاه اشاره و سیستم‌های کمک‌راننده مثل دستیار جلوگیری از برخورد جلو و کروز کنترل هوشمند ازجمله امکاناتی هستند که در تلوراید می‌بینیم. این شاسی‌بلند بزرگ کره‌ای فقط با یک پیشرانه 3.8 لیتری V6 تنفس طبیعی عرضه می‌شود که 291 اسب بخار قدرت و 355 نیوتن متر گشتاور دارد و بنابراین، در بازار کشورمان هم همین پیشرانه را خواهیم دید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. در ضمن چون تلوراید 3.5 لیتری هست پس نمیشه وارد کرد چون بالاتر از 2.5 لیتر هست

  2. بنده خداها جانبازا قربانی این رانت بزرگ شدن
    جانبازا از هیچجا خبر ندارن
    این ماشینا بدردشون نمیخوره… اومدن رانت فساد ایجاد کردن با این طرح جداسازی جانباز و مردم عادی
    مردم رو به جون هم میندازن خودشون سود میبرن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا