مکمل بنزین
بررسی

تویوتا: هیبرید یا برقی؟

اخیرا بیشتر خودروسازان تولید محصولات خود را صنعت خودروهای برقی کاهش داده‌اند، با این وجود این محصولات فروش بالایی دارند. یکی از مهم‌ترین دلیل این امر، پایین بودن سود ناشی از فروش خودروها است. چندین خودروسازی مانند مرسدس بنز، فورد و ولوو اعلام کردند که قصد دارند در این صنعت عقب‌نشینی کنند و به سراغ توسعه بیشتر مدل‌های هیبریدی بروند.

بزرگترین خودروساز کنونی جهان یعنی تویوتا نیز به تازگی اعلام کرد که می‌خواهد تغییراتی در برنامه‌های الکتریکی‌سازی خود اعمال کند‌. اگرچه این کمپانی در این سال‌ها در این صنعت فعال نبوده، ولی باز هم قصد داشته است تا 1.5 میلیون خودروی برقی را تا سال 2026 به بازار عرضه کند‌. البته اکنون بنظر می‌رسد که این امر با تغییر مواجه شده باشد.

عرضه ۱.۵ میلیون خودروی برقی تا ۲۰۲۶

تویوتا یکی از بزرگترین کمپانی‌های خودروسازی در جهان است و با تنوع زیاد محصولاتش توجه بسیاری از طرفداران را به خود جلب کرد. این محصولات قیمت مقرون‌ به‌صرفه‌ای دارند و با ویژگی‌های جذاب، موتور قدرتمند و امکانات فوق‌العاده خودشان فروش بالایی داشته‌اند. محصولات هیبریدی و برقی تویوتا نیز بسیار طرفدار دارند.

اکنون در گزارشی که اخیرا منتشر شد، تویوتا به طور واضح اعلام کرد که هیچ تغییری در عرضه ۱.۵ میلیون خودروی برقی تا ۲۰۲۶ و 3.5 میلیون تا ۲۰۳۰ به وجود نمی‌آید. اما حالا پس از گذشت مدتی خودروساز تاکید کرد که این برنامه جزو اهداف اصلی کمپانی نبوده‌ و ممکن است تغییر کند!

این مطلب را نیز بخوانید: چرا تویوتا بهترین انتخاب برای خرید خودرو است؟

تویوتا عضو کوچکی از صنعت خودروهای برقی است، با این وجود اشاره به این نکته که کمپانی از سال گذشته تاکنون 104000 خودروی برقی فروخته، حائز اهمیت است. تویوتا رهبر تکنولوژی هیبریدی بوده و به عنوان بزرگترین تولیدکننده خودروهای هیبریدی در جهان شناخته می‌شود.

شرایط سخت و چالش‌برانگیز در صنعت خودروهای برقی

تغییر برنامه تویوتا نشان می‌دهد که کمپانی در صنعت خودروهای برقی با چالش‌های زیادی روبرو شده، دولت نیز قوانین سختگیرانه زیادی برای فروش خودروهای احتراق داخلی وضع کرده است. بسیاری از کشورها نیز سال 2035 را به عنوان تاریخ نهایی برای ممنوع کردن این مدل‌ها عنوان کرده‌اند و گفتند که تا این تاریخ تمام این مدل‌ها حق ورود به بازار را نخواهند داشت.

تمام این‌ها کمک می‌کنند تا از تغییرات آب و هوایی جلوگیری کنیم‌. انتشار کربن دی‌اکسید و سوختن سوخت‌های فسیلی باعث آلوده‌تر کردن محیط زیست شده است. ولی صنعت خودرو هنوز هم باید درباره فروش و سود خودروها نگران باشد! بیشتر خودروسازانی که مدل‌های احتراق داخلی ساخته‌اند، اکنون در شرایط سخت و طاقت فرسایی به سر می‌برند و اگر بخواهند که به حوزه دیگری از صنعت خودرو وارد شوند، به هزینه و مدت زیادی نیاز خواهند داشت که واقعا ناامیدکننده است‌.

اما کمپانی‌ها چاره دیگری نخواهند داشت جز اینکه خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی خود را افزایش دهند. تکنولوژی هیبریدی برای خودروسازان ارزان‌تر است که باعث می‌شود خسارت‌های موجود در توسعه خودروهای برقی جبران شود.

این مطلب را نیز بخوانید: راهنمای خرید خودروهای هیبریدی تویوتا: از صفر تا صد

اما نمی‌توان گفت که هیچ آینده‌ای در خودروهای برقی نمی‌بینیم و برعکس یکی از پر رونق‌ترین بازارهای خودرو در این بخش به حساب می‌آید. با اطمینان می‌توان اشاره کرد که این کار سود خوبی را به ارمغان می‌آورد! برای مثال به تسلا نگاه کنید، این شرکت بیشتر از انتظارات افراد خودروی برقی فروخته که تعداد آن به بیش از 1 میلیارد می‌رسد.

پس اگر خودروسازی‌های بزرگ مانند تویوتا، فورد و مرسدس بنز از دنیای خودروهای برقی فاصله می‌گیرند، این امر به آن معنی نیست که محصولات الکتریکی هیچ آینده‌ای نداشته باشند. این شرکت‌ها به دنبال راهی می‌گردند تا سود بیشتری از این صنعت کسب کنند. نظر شما درباره این عمل تویوتا چیست؟ لطفا نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا