مکمل بنزین
برگزیده‌هابرترین‌هاخبر

10 خودروی برتر در دهه 80 میلادی!

دهه 1980 یعنی یک تغییر بزرگ! در این دهه کوه سنت هلن فوران کرد، دیوار برلین فروریخت و شاتل فضایی چلنجر در آسمان منفجر شد! اما در دنیای اتومبیل‌ها اتفاقات جالب و هیجان‌انگیزی رخ داد. در این دهه برخی از خودروسازان جهانی به دنبال ساخت خودروهای جدید، به سبک خودروهای کلاسیک بوده و در مقابل آنها عده‌ای از تکنولوژی و آینده سخن می‌گفتند.

 

تویوتا کرولا GT-S مدل 1983

واضح است که این هاچ‌بک ژاپنی تا زمانی که نام یک افسانه برروی آن قرار نداشت؛ یک افسانه نبود! در واقع در سال 1983 تویوتا در آمریکای شمالی یک هاچ‌بک جدید با نام افسانه‌ای کرولا رونمایی کرد. این خودرو دیفرانسیل عقب بوده و تنها 112 اسب‌بخار قدرت داشت. قدرت پیشرانه GT-S در برابر وزن آن حرفی برای گفتن نداشت و باعث شد که GT-S مقرون به صرفه نباشد.

هوندا CRX Si  مدل 1988

این خودرو نسل دوم کوپه CRX بود. خودرویی که تصویر آن را می‌بینید؛ از یک پیشرانه D16 VTEC استفاده کرده و به قدری سریع بود که اغلب خودروهای اسپرت و گران قیمتِ آن روزها را شرمنده کرد.

فراری F40  مدل 1987

مشخصات فنی این خودرو در دنیای امروز بسیار جالب توجه است! این خودرو از یک پیشرانه V8 توربو دوقلو با قدرت 471 اسب‌بخار استفاده کرده و شاسی آن کربنی بود. وقتی این خودرو در سال 1987 عرضه شد؛ همه فکر می‌کردند که F40 از آینده آمده است.

Callaway Sledgehammer  مدل 1988

خودروی Callaway Sledgehammer را با استفاده از پلتفرم شورولت C4 Chevrolet Corvette ساخته بودند. این خودرو به لطف یک جفت توربوشارژ قدرتمند؛ 898 اسب‌بخار قدرت داشت و حداکثر سرعت آن به 255 مایل (410 کیلومتر در ساعت) می‌رسد!

مزدا RX-7 FC  مدل 1985

RX-7 FC اولین خودروی مزدا با پیشرانهِ چرخی در شمال آمریکا بود. پیشرانه توربوشارژ آن 200 اسب‌بخار قدرت داشت و این توان، برای مردمان آن روزگار کافی بود.

بیوک GNX مدل 1987

این خودروی آمریکایی برخلاف پیشینیان خود، به جای پیشرانه V8 از یک پیشرانه V6 استفاده می‌کرد. موتور آن 3.8 لیتر حجم داشت و به لطف توربوشارژ توان آن به 300 اسب‌بخار می‌رسد!

Delorean DMC-12  مدل 1981

در سال 1985 یک فیلم هیجان‌انگیز به نام “بازگشت به آینده” غوغا کرد. در این فیلم مایکل جی فاکس و کریستوفر لویید عملکردی خیره‌کننده داشتند. اما ستاره واقعی فیلم؛ خودروی Delorean DMC-12 بود. این خودروی اسپرت و ایرلندی با یک بدنه آلومینیومی و یک پیشرانه قدرتمند از کمپانی رنو قدرت‌نمایی کرد.

بی ام دبلیو M3  مدل 1985

کمپانی BMW برای رقابت در مسابقات Group A Touring؛ به یک خودروی قدرتمند نیاز داشت و آنها پس از تلاش‌های خستگی ناپذیر خود، مدل E30 M3 را خلق کردند. این خودرو سخت‌ترین، قدرتمندترین و عریض‌ترین سری 3 ساخته شده توسط BMW در آن زمان بود.

پورشه 959 مدل 1986

در آن زمان همه خودروسازان بنام دوست داشتند که مجوزهای گروه B را دریافت کنند و به همین دلیل تلاش زیادی می‌کردند. پورشه یکی از آنها بود و با طراحی جعبه دنده، دوچرخه و پیشرانه‌های پیشرفته خود، عملکردی باورنکردنی داشت. پورشه 959 یکی از محصولات ماندگار کمپانی پورشه بود که در آن سال‌ها تنها 337 دستگاه از آن ساخته شد و امروزه هر کدام از آنها میلیون‌ها دلار ارزش دارد.

آئودی  Quattro  مدل 1980

این خودرو باعث شد که کمپانی آئودی را به عنوان یک خودروساز دو دیفرانسل بشناسند! در ابتدا به نظر می‌رسید که Quattro سلطان گروه B باشد؛ اما مقررات گروه B باعث شد که کمپانی آئودی تنها 200 دستگاه از مدل Quattro را تولید کند.  Quattro سیستم دقیقی داشت که آن را در مراحل مختلف رالی یاری می‌کرد و به همین دلیل آئودی تصمیم گرفت که فناوری‌های  Quattro را ارتقاء داده و از آن برای ساخت محصولات آینده خود استفاده کند.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا