مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

پی بردن به مشکل سیستم ترمز توسط حسی که پدال ترمز به راننده منتقل می‌کند

به احتمال زیاد در هنگام مشاهده برخی فیلم‌ها با صحنه‌ای که بازیگر اصلی فیلم در هنگام رانندگی در جاده‌ای سرازیری به طرز دیوانه‌واری پدال ترمز را فشار می‌دهد مواجه شده‌اید. در این صحنه از فیلم حس ترس به شما نیز منتقل خواهد شد. امیدواریم تا به امروز در هنگام رانندگی با چنین موضوعی روبه‌رو نشده و این حس را تجربه نکرده باشید.

در حالی‌که مشکل در پدال ترمز می‌تواند سوژه‌ای مناسبی برای فیلم‌های سینمایی و القای حس ترس به مخاطب تلقی شود، قرار گرفتن در این موقعیت در دنیای واقعی تجربه‌ای وحشتناک است.

اگر سیستم ترمز شما مشکلی نداشته باشد و عملکرد مناسبی از خود نشان دهد، مسلما پدال ترمز در زیر پای شما سفت است و حس اطمینان را به شما منتقل می‌کند. هر چقدر پای خود را محکم‌تر بر روی پدال ترمز فشار دارید باید این پدال سفت‌تر شود و مقاومت بیشتری از خود نشان دهد.

اگر در شرایطی اضطراری برای جلوگیری از تصادف پای خود را به یکباره و محکم بر روی پدال ترمز فشار دهید، باید سفت‌ترین حالت ممکن برای این پدال را تجربه کنید.

موقعی که ماشین خاموش باشد، پدال ترمز بسیار محکم و سفت است و نمی‌توان آن را فشار داد. بعد از روشن کردن خودرو، پدال ترمز نرم‌تر می‌شود که یک اتفاق طبیعی و رایج محسوب می‌شود. اگر بعد از روشن کردن اتومبیل خود، پدال ترمز را توانستید به راحتی تا انتها فشار دهید و هیچ مقاومتی را حس نکردید، مشکلی در سیستم ترمز خودرو شما وجود دارد.

یکی از رایج‌ترین مشکلات سیستم ترمز وجود نشتی در آن است که باعث می‌شود روغن ترمز تخلیه شود، البته امکان ورود هوا به سیستم ترمز نیز وجود دارد. اگر در هنگام روشن کردن اتومبیل خود توانستید بدون وجود هیچ مقاومتی پدال ترمز را تا انتها فشار دهید، سریعا به بررسی روغن ترمز بپردازید. شاید سیستم ترمز نشتی داشته و روغن ترمز تخلیه شده باشد.

سیستم ترمز توسط فشار هیدرولیکی کار می‌کند بنابراین وجود هرگونه نشتی در این سیستم باعث تغییر عملکرد پدال ترمز و نرم‌تر شدن آن می‌شود. برای بررسی نشتی سیستم ترمز خودرو می‌توان زیر آن را مشاهده کرد. در صورت وجود هر گونه نشتی، در کنار چرخ‌های خودرو شاهد روغن ترمز خواهید بود.

یکی دیگر از راه‌های تشخیص نشتی روغن ترمز و یا انسداد خط ترمز، توجه به نحوه توقف خودرو است. اگر در هنگام ترمز گرفتن ماشین به یک سمت کشیده شود، بدین معناست که در سیستم ترمز اتومبیل شما مشکل وجود دارد. برای مثال اگر خودرو به سمت راست کشیده شود یعنی ترمز سمت چپ کارایی لازم را ندارد و بنا بر دلایلی روغن ترمز به صورتی کارآمد به این کالپیر منتقل نمی‌شود.

وجود حالت گیجی در پدال ترمز علاوه بر وجود نشتی در سیستم ترمز می‌تواند ناشی از وجود هوا در این سیستم نیز باشد. این مشکل معمولا زمانی رخ می‌دهد که لنت‌های ترمز را تعویض می‌کنید، در این زمان هوا و روغن ترمز در یک محفظه بسته قرار می‌گیرند. یکی دیگر از دلایل این امر می‌تواند مشکل در سیلندر باشد.

ممکن است تغییر حس پدال ترمز در برخی مواقع طبیعی باشد، برای مثال اگر از لنت‌های مختلف با جنس‌های متفاوت استفاده کنید، سفتی و نرمی پدال ترمز تغییر می‌کند. البته باید به این موضوع اشاره کرد که هیچ کدام از لنت‌ها به پدال ترمز اجازه نمی‌دهند که بدون هیچ مقاومتی تا انتها فشرده شود.

پدال ترمز اتومبیل شما می‌تواند شرایط سیستم ترمز را برایتان بازگو کند. اگر بعد از ترمز گرفتن خودرو به سختی متوقف می‌شود، عمر  لنت ترمز به پایان رسیده (ضخامت آن کم شده است) و باید تعویض شود. در زیر نگاهی به حس پدال ترمز و دلایل آن خواهیم داشت.

  • پدال ترمز به راحتی تا انتها فشرده می‌شود – هیچ گونه فشاری در سیستم وجود ندارد و شاید سیستم ترمز نشتی داشته باشد.
  • پدال ترمز نرم شده و نسبت به حالت معمولی بیشتر فشرده می‌شود – سیستم ترمز نشتی روغن ترمز دارد.
  • پدال ترمز می‌لرزد – در زمان ترمز گرفتن شدید نشانه عملکرد سیستم ABS است ولی اگر این لرزش به کل خودرو منتقل شود، دیسک‌ها تاب برداشته‌اند و یا لنت‌ها در حال تمام شدن هستند.
  • پدال ترمز سفت است و ترمزها کار نمی‌کنند – بوستر ترمز عملکرد مناسبی از خود نشان نمی‌دهد.

شاید نتوان سیستم ترمز را مهم‌ترین بخش یک خودرو نامید ولی در بحث ایمنی اتومبیل، سیستم ترمز حرف اول را می‌زند و یکی از مهم‌ترین بخش‌های ماشین محسوب می‌شود. با توجه به اهمیت بالای این سیستم، حتما آن را (مخصوصا قبل از طی مسافت‌های طولانی) مورد بررسی قرار دهید.

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا