مکمل بنزین
گوناگونخبر

افزایش سرقت خودروها در پی گران شدن قطعات آن‌ها

همه ما می‌دانیم که خودروهای مدرن قیمت بالایی دارند. این موضوع در زمان تصادف به خوبی نمایان می‌شود چراکه صاحبان این خودروها برای تعمیر آن‌ها باید هزینه زیادی بپردازند. علاوه‌بر هزینه‌ای که فرد برای تعویض قطعات باید متحمل شود، خرید قطعات نیز نیازمند پول زیادی است. براساس تحقیقاتی که به تازگی صورت گرفته، قیمت متوسط قطعات اصلی سه خودرویی که بیشتر از باقی اتومبیل‌ها در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۶ به سرقت رفته‌اند، لیست شده است. این مطالعات افزایش سرقت خودرو را به علت گرانی قطعات آن‌ها می‌دانند.

در این لیست بیشتر شاهد حضور قطعاتی هستیم که در هنگام تصادف در بخش بیرونی خودرو دچار آسیب می‌شوند. سیستم‌های امنیتی همانند کیسه هوا، موتور خودروها و سیستم‌های الکتریکی در این لیست حضور ندارند. مطالعات صورت گرفته به این موضوع اشاره می‌کند که افزایش قیمت قطعات خودرو باعث افزایش سرقت اتومبیل‌ها در چند سال اخیر شده است.

در حقیقت باید گفت میزان سرقت خودرو‌ها نسبت به دهه‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته است. در سال ۱۹۹۱ شاهد سرقت ۱.۶ میلیون اتومبیل بودیم، این آمار در سال ۲۰۱۵ به ۷۶۵۴۸۴ رسیده که نشان از کاهش ۴۶ درصدی سرقت خودرو در این بازه زمانی دارد. با این حال براساس گزارشات، بعد از سال ۲۰۱۵ میزان سرقت خودروها افزایش یافته که علت آن استفاده از قطعات گران‌قیمت در این محصولات است.

براساس گفته معاون ارشد مدیریت NICB، آقای Jim Schweitzer:

در خودروها و کامیون‌ها امروزی اغلب قیمت قطعات مورد استفاده در آن‌ها ارزش بالاتری از خودرو سالم دارند و سارقین می‌توانند این قطعات را به راحتی حمل و به فروش برسانند. به همین علت است که در حال حاضر بیشتر از خودرو، قطعات آن مورد سرقت قرار می‌گیرند که برای مثال می‌توان به لاستیک خودرو اشاره کرد که همواره در بازار خریدار دارد.

همانطور که در ابتدا گفته شد، در این تحقیق سه خودرو که بیشتر مورد سرقت قرار گرفته‌اند مدنظر بوده‌اند. تویوتا کمری، نیسان آلتیما و سیرا این خودروها‌ را تشکیل‌ می‌دهند. به نظر می‌رسد قطعات خودرو تویوتا کمری تصادفی برابر با ۱۰ هزار دلار است که در این رقم در نیسان آلتیما به بیش از ۱۴ هزار دلار می‌رسد. محصول جمس در این زمینه از نمونه‌های آلمانی بالاتر است و قیمت قطعات تصادفی آن به ۲۱۳۳۲ دلار می‌رسد. لازم به ذکر است که هزینه‌های موردنظر مربوط به ۱۵ تا ۲۰ قطعه (قطعات بخش خارجی خودرو) شامل کاپوت، درب‌ها و چراغ‌ها بوده که به راحتی قابل جداسازی از اتومبیل هستند.

مسلما سرقت خودرو و‌ فروش قطعات آن موضوع جدیدی نیست و در گذشته نیز شاهد آن بوده‌ایم. ما از این موضوع که قیمت قطعات یک خودرو به صورت جداگانه می‌تواند از قیمت اتومبیل بیشتر باشد اطلاع داشتیم بنابراین این تحقیقات اطلاعات جدیدی را در این زمینه در اختیار ما قرار نمی‌دهد. با این‌حال برخلاف گذشته که سارقان برای دستیابی به پول زیاد نیاز به سرقت خودرو داشتند، امروزه تنها با سرقت قطعاتی که در تصادف کارایی دارند همانند چراغ‌ها و درب‌ها می‌توانند پول خوبی به دست آورند. علاوه‌بر این سارقان تنها با سرقت لاستیک‌های خودرو نیز می‌توانند پول خوبی کسب کنند چراکه این قطعات همیشه در بازار مشتری دارند.

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا