مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی زوتی T600، جدید ترین محصول چینی سایپا برای بازار خودرویی ایران!

بازار خودرویی ایران در حال حاضر به محلی برای تست و فروش انواع خودروهای چینی تبدیل شده است و شرکت‌های تولید کننده خودرو در کشور چه به صورت دولتی و چه به صورت خصوصی، با توجه به سود سرشاری که از تولید و عرضه این نوع خودروها به دست می‌آورند، علاقه خاصی به عرضه اتومبیل‌های چینی در انواع کلاس‌ها دارند.

حال شرکت خودروسازی سایپا که پس از ایران خودرو به عنوان دومین شرکت بزرگ خودروسازی در کشور محسوب می‌شود، تصمیم به عرضه جدیدترین محصول خود گرفته است. در همین رابطه، این محصول جدید که در واقع یک کراس اوور چینی است، با نام زوتی T600 عرضه خواهد شد و امروز قصد داریم با نگاهی کلی به این خودرو جدید، شرایط ورود آن به بازار خودرویی ایران را بررسی نماییم.

1-معرفی کلی

در واقع شرکت زوتی یکی از خودروسازان چین بوده که به تولید خودروهای سدان، هاچ‌بک و کراس اوور مشغول است. این کمپانی چینی به عنوان شریک تجاری سایپا در ایران محسوب شده و نخستین بار با مدل‌های Z300 و S300 وارد بازار خودرویی ایران شد. در همین رابطه، سومین محصول زوتی که به زودی وارد بازار داخلی کشور خواهد شد، T600 نام دارد. این خودرو یک کراس اوور تک دیفرانسیل بوده که بسیار شبیه به فولکس واگن تیگوان است و با عرضه آن به بازار ایران، فصل جدیدی از همکاری زوتی با سایپا آغاز خواهد شد.

2-طراحی ظاهری و طراحی داخلی

پیرامون طراحی ظاهری این خودرو می‌توان این‌گونه گفت که به طور کلی نمای بیرونی این کراس اوور چینی بسیار مشابه فولکس واگن تیگوان بوده و به اعتقاد کارشناسان، مهندسان این شرکت چینی در ساخت این مدل سعی کرده‌اند تا خودروی مورد نظر خود را بسیار شبیه تیگوان سازند. (در واقع این خودرو یک کپی کامل از تیگوان است)

به طور کلی باید گفت که نمای بیرونی این خودرو با توجه به چراغ‌های کشیده و پهن در جلو و عقب T600 و الگوریتم مناسب طراحی سه بخش خودرو، (نمای جلویی، کناری و عقبی) کمی جذاب به نظر می‌رسد و نسبت به سایر محصولات چینی حاضر در بازار خودرویی ایران، زوتی T600 از طراحی ظاهری بهتری در دیدگاه اولیه برخوردار است.

 

پیرامون نمای داخلی این خودرو نیز می‌توان گفت که جنس متریال استفاده شده در ساخت اتاق داخلی T600 رضایت بخش بوده و با توجه به طراحی ادوات و داشبورد این خودرو که مشابه کابین تیگوان و برخی مدل‌های کره‌ای موجود در بازار داخلی کشور است، به طور کلی این مدل می‌تواند رضایت مشتریان را در آینده‌ای نزدیک به خود جلب نماید.

همچنین، اگر بخواهیم به موارد جذاب در بخش طراحی داخلی اشاره‌ای داشته باشیم، می‌بایست مواردی همچون فرمان اسپرت، طرح فیبر کربن داشبورد و کنسول وسط و تریم رنگ دوگانه کابین را نام برد

3-مشخصت فنی و عملکرد

حال نوبت به بررسی پیشرانه و عملکرد این خودرو می‌رسد. زوتی T600 دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجمی برابر با 2.0 لیتر بوده که این موتور قادر به تولید 188 اسب بخار و گشتاوری برابر با 250 نیوتن متر است که این قدرت تولید توسط یک جعبه دنده 6 سرعته دوکلاجه اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

پیرامون عملکرد این خودرو آنچنان اطلاعات خاصی در دسترس نیست، اما این‌گونه به نظر می‌رسد که زوتی T600 در زمانی برابر با 9.0 الی 9.5 ثانیه به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق دست پیدا می‌کند و حداکثر سرعت آن در حدود 185 کیلومتر در ساعت خواهد بود. همچنین، مصرف سوخت این مدل طبق در نمودار سیکل ترکیبی در مجموع صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبان، برابر با 8.2 الی 8.5 لیتر بنزین اعلام شده و استاندارد آلایندگی آن نیز یورو5 است. (گنجایش باک این خودرو برابر با 60 لیتر است)

4-امکانات رفاهی و ایمنی

پیرامون امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو این‌گونه باید گفت که زوتی T600 با دریافت 4 ستاره ایمنی از مرکز تست تصادف و حوادث جاده‌ای چین (C-NCAP) در سال 2012، مدلی نسبتا ایمن به شمار می‌آید و با دارا بودن امکاناتی همچون سیستم‌های ترمز BOS، EBD و ABS، سیستم‌های پایداری (ESC, TCS, BA, HAC, TPMS)، ریموت کنترل، سانروف برقی (در برخی مدل‌ها سقف پانارومیک)، فرمان برقی، استارت دکمه‌ای، تودوزی چرم، کروز کنترل، ترمز پارک برقی، اتوهلد، مانیتور، سیستم تهویه دوگانه اتوماتیک، سنسور نور، چراغ شوی، نور زنون، شش کیسه هوا، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک عقب، قفل کودک، رهیاب ماهواره‌ای، بلوتوث ، شش بلندگو و … در این رده خودرویی نسبتا کامل محسوب می‌شود.

5-قیمت و زمان عرضه زوتی T600

همان‌گونه که در ابتدای این مطلب عنوان شد، زوتی به عنوان شریک تجاری سایپا در ایران محسوب می‌شود و گروه خودروسازی سایپا وظیفه عرضه و خدمات دهی به محصول این کمپانی چینی را در ایران عهده دار است.

زمان ورود این محصول جدید به بازار داخلی کشور همچنان نامشخص است اما با توجه به رونمایی این خودرو در نمایشگاه شیراز 97 شاید به زودی منتظر پیش فروش این محصول توسط سایپا نیز باشیم. همچنین، قیمت این خودرو طبق بررسی و اخبار شنیده شده، با توجه به سطح امکانات موجود، بین 130 الی 150 میلیون تومان خواهد بود.

نتیجه گیری

اگر بخواهیم یک نتیجه گیری کلی را انجام دهیم، می بایست گفت که زوتی T600 در نگاه اولیه خودرویی نسبتا خوب و مناسب به نظر می‌رسد، اما تا زمان ورود قطعی به بازار ایران و فروش انبوه این محصول، نمی‌توان نظر کامل را در این باره عنوان نمود.

همچنین، پیرامون قیمت احتمالی این خودرو نیز این‌گونه باید گفت که اگر گروه خودروسازی سایپا می‌خواهد این خودرو جدید از فروش خوبی در بازارداخلی برخوردار شود، قطعا می‌بایست در قیمت گذاری دقیق این مدل دقت کند، زیرا با وجود رقبایی همچون بی وای دی S6 و S7، چری تیگو5 و 7، هایما S7 اتوماتیک، جک S5 اتوماتیک و… زوتی T600 کار سختی را برای جلب رضایت مشتریان پیش روی خود خواهد داشت.

اما با توجه به خدمات گستره تر سایپا در بخش پشتیبانی از خودروهای تولیدی،‌ این‌گونه می‌توان گفت که زوتی T600 از این نظر پیروز این رقابت است.

 

محمد سعید بهمنی

فارغ التحصیل روابط بین الملل؛ عاشق ماشین با افتخار در خدمتم: ایمیل: Email: Saeid.bahmani@gmail.com اینستاگرام https://instagram.com/saeid.bahmaniii

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. سواری این برند در بازار شکست خورده بعید است شاسی آن موفق باشد

  2. عدم جذابیت و نوآوری و قیمت گذاری بالا باعث شد آریو یا z300 شکست بخورد. t600با توجه به ویژگی های ظاهری و فنی مناسب، با قیمت گذاری مناسب فروش خوبی خواهد داشت!

    1. Z300 یا آریو s300 شکست نخورده تازه داره جای خودش رو باز میکنه ، خودروی عالی هست.

  3. تا وقتی هایما توربو اس 7 با 180 اسب قدرت هست زوتی ول معطله.

  4. زوتی T600 فقـط به این منظـور داره راهی بازار ایران میشـه که جای خالیِ نسـل‌ جدید “سوزوکی گرند ویتارا” رو پـر کنـه!
    ریختـش رو نگاه! عیـنِ ویتارائه! فقـط از هر طرف یه مقدار رشـد کرده و سایزش بزرگ شده…
    این همه ماشین با برندهای جدید وارد میکنن برا اینکه سابقهء برندهای قبلی و قدیمی‌تر رو زودتر از توی خیابونا و از جلو چشم مردم و از توی حافظه مردم پاکسازی کنن، تا برای لـُفـت و لیـس، دسـتشون بازتر باشـه…! همیـن! وگرنه خـر همون خـره، فقط هر دفعه پالونش رو عوض میکنـن…!

  5. آریو رو کار ندارم که کل اپشناشو سایپا برداشته، ولی خدایی زوتی حرف نداره عالیه به هیچ وجه شکست نخورده، بازار فروش خوبی هم داره برعکس اریو

  6. من خودم یکساله آریو اس 300 دارم آپشنایه حذف شده توسط سایپا + یه سری لوازم اسپرت روش نصب کردم سواری واقعن عالیه اتاقش زیبا و جادار موتورش جونداره من که ازش خیلی راضیم البته بره من دنده ای ه مدل 97 برج 12… همین دو روز قبل گشت نامحسوس با میل سراتو 7 کیلومتر تو اتوبان پاسداران دنبالم اومد منم نمیدونستم گشت نامحسوس 180 تارو باهاش راحت میرفتم پلیسه هم 300 جریمم کرد هم اینکه انتقال به پارکینگ داد البته آشنا داشتم جریمه هارو صفر کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا