مکمل بنزین
خبر

مفاد طرح دو فوریتی کاهش تعرفه خودروهای وارداتی

مفاد طرح دو فوریتی ۲۱۷ نماینده مجلس توسط رییس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به بدین شرح است. رییس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با انتقاد به تعرفه‌های بالای خودروها عنوان کرد که حمایت از تولید داخل خوب است اما به چه قیمتی، آیا مردم باید تاوان حمایت از تولید داخل را پس بدهند که تاکنون نتیجه آن نیز بدون تغییر در کیفیت و محصولات و همچنین عدم مطابقت با استانداردهای خودرویی دنیا بوده است.

امسال دولت تعرفه واردات خودرو را بدون دلیل منطقی بین ۱۵ تا ۶۱ درصد افزایش داده است که باعث افزایش قیمت کاذب در بازار شده است که مردم باید این هزینه‌ها را متقبل شوند. همچنین ۸۰ درصد آلایندگی هوای کلانشهرها و نیز دلیل بخشی از تصادفات جاده‌ای که سالانه چیزی حدود ۱۷ هزار کشته از هموطنان و حدود ۳۰۰ هزار مجروح و مصدوم برجای می‌گذارد که دلیل عمده آن ناشی از ناامن بودن و نداشتن ایمنی خودروهاست.

تغییر سقف تعرفه خودروهای وارداتی

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد که طرح دو فوریتی در معاونت قوانین مجلس در حال سپری کردن مراحل قانونی خود است. وی در ادامه افزود: یکی از دیگر پیشنهادات این طرح تعرفه ۵۵ درصدی برای واردات خودرو با توجه به قیمت و حجم موتور و مولفه‌های دیگر عنوان شده است. که تاکنون دولت تعرفه ۷۵ درصدی را پیشنهاد داده است. بهرام پارسایی اظهار داشت: بخش دیگر این طرح ایجاد فضای رقابتی است. وی در ادامه افزود: مردم ایران باید همانند تمام دنیا حق انتخاب داشته باشند، چرا که استفاده از پراید و خودروهای چینی بی‌حرمتی به جایگاه و منزلت مردم است.

دیگر پیشنهاد این بود که سالیانه ۵ تا ۱۰ درصد از عوارض واردات خودرو کاهش یابد که تا پایان سند چشم‌انداز با این تعرفه به ۲۰ درصد کاهش پیدا کند، این‌کار علاوه بر اینکه باعث می‌شود خودروسازان داخلی به خود بیایند و موجب فضای رقابتی برای خودروسازان داخلی نیز می‌شود، افزایش کیفیت و کاهش قیمت را هم نیز در بر دارد.

ثبت‌نام دل‌بخواه خودروسازان همراه با تاخیر در تحویل

از دیگر معضلات بوجود آمده در بازار خودرو، اعلام زمان ثبت‌نام از سوی خودروسازان در هر زمان که بخواهند و البته بدقولی و تاخیر در تحویل خودرو به مشتریان است که ناشی از شرایط انحصاری و نبود فضای رقابتی است.

حذف تعرفه خودروهای هیبریدی

پارسایی با توجه به آلودگی هوای کلانشهرها و در راستای تلاش برای حل این معضل عنوان کرد که باید تعرفه خودروهای هیبریدی کاملا حذف شود. وی در ادامه افزود: ما انتظار داریم دولت مشوق واردات خودروهای هیبریدی باشد. در غیر این صورت حداقل عوارض بر واردات آن را وضع نکند.

تا کنون ۲۱۷ نفر از نمایندگان مجلس با امضای طرح دو فوریتی برای کاهش تعرفه خودروهای وارداتی نارضایتی و نگرانی خود را از بی‌نظمی و وضعیت نابسامان کنونی اعلام کرده‌اند و خواهان ساماندهی هرچه سریع‌تر به بازار خودرو هستند.

مهدی درکی

حدود یک سال است که به پیشه مترجمی و نویسندگی مطالب در دنیای خودرو وارد شده ام. تلاش‌بر این است تا با قرار‌ دادن مطالب روز خودرویی در اختیار هموطنان رضایت خاطر شما عزیزان میسر گردد... .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا