مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی سایپا ساینا: یک فیس لیفت ساده از تیبا!

تقریبا یک یا دو سال پیش بود که سایپا از خودرویی به نام ساینا رونمایی کرد و علی‌رغم این رونمایی، تصاویر دقیق و واضحی از این خودرو در اختیار نبود و بیشتر عکس‌ها انیمیشنی بودند و خودرو در آن‌ها حالتی کشیده و بزرگ داشت. انگار که سایپا خودرو جدیدی تولید کرده و بالاخره تکانی خورده است؛ ولی گذشت زمان همه چیز را عوض کرد و با نمایش عمومی این خودرو در نمایشگاه‌های اتومبیل و انتشار تصاویر تازه از آن همه آرزوهای داشته و نداشته ما برای یک شرکت خودروسازی داخلی نقش بر آب شد.

al-03

در حقیقت خودرو مذکور که ساینا نامیده می‌شود و سایپا شعار جالب وتامل برانگیز؛ صفر تا صد رانندگی! را برای آن برگزیده است، چیزی نیست جز همان تیبا و در حقیقت دوباره فرایند تغییر در عقب و جلو خودروها را شاهد بودیم. متاسفانه مسئولان سایپا تعریف صحیحی از فیس‌لیفت ندارند.

al-04

فیس‌لیفت یعنی تغییراتی در بدنه که این را باید از سایپا پذیرفت؛ ولی تا آنجا که من می‌دانم هر کجای جهان وقتی خودرویی فیس‌لیفت می‌شود از همان نام قبلی برای آن استفاده می‌شود و مثلا به جای 2 از 3 در تعریف مدل خودروی جدید و فیس‌لیفت شده استفاده می‌کنند. اما سایپا به شکلی رفتار می‌کند که انگار یک خودروی جدید و تراز اول با قابلیت‌هایی فراتر از حد و انتظار مشتریان ایرانی ساخته است.

al-02

ساینا همان تیباست و هیچ تغییری از نظر فنی در این خودرو صورت نگرفته؛ در صورتی که یک فیس‌لیفت خوب شامل امکانات فنی یک خودرو نیز می‌شود. موتور ساینا همانند تیبا، یک موتور 4 سیلندری خطی با قدرت 80 اسب بخار و گشتاور 126 نیوتن متر است. حجم این موتور که از نوع M15 است، 1503 سی سی است. ساینا مجهز به یک فرمان هیدرولیک بوده و دارای ابعادی به طول 4215 با عرض 1645 و ارتفاع 1484 میلی متر است و حدود 55 کیلوگرم از تیبا سنگین‌تر است.

Dimensionدر ساینا همان طور که گفته شد یک فیس‌لیفت ضعیف را شاهد هستیم. نمای جلوی ساینا ظاهرا به تقلید از زوتا S300 ساخته شده و سپری زشت و بد هیکل، آن را همراهی می‌کند و بی‌جهت شاهد بازی با خطوط در سپر و به خصوص بالا و پایین چراغ‌های مه شکن هستیم. چراغ‌ها زیبا طراحی شده و با جلو پنجره سیاه رنگ ساینا همخوانی دارند. نمای کنار خودرو هم هیچ تغییری نداشته است، جز اینکه دستگیره درب ساینا، هم رنگ بدنه است. آینه‌های جانبی هم مقداری تغییر داشته و قسمتی از رنگ بدنه را بر روی آن‌ها می‌بینیم.

4

 بخش پشتی ساینا را می‌توان تحمل کرد و شباهت‌هایی بین آن و دنا دیده می‌شود. این شباهت مربوط به قوس زیرین چراغ‌های ساینا است که در دنا نیزچنین چیزی را شاهد هستیم. در این قسمت شاهد یک هماهنگی خوب هستیم و می‌بینیم که خطی در راستای ادامه قوس رو به پایین چراغ‌ها، بر روی درب صندوق عقب قرار گرفته است و طراحی چراغ‌های عقب ساینا را هم می‌شود قابل قبول دانست.

به غیر از تمام این‌ها، سایز رینگ و لاستیک‌های ساینا نیز نسبت به تیبا بیشتر شده و از یک رینگ 14 اینچی بهره‌مند است و این در شرایطی است که تیبا از رینگی 13 اینچی بهره می‌برد و باید بابت 1 اینچ افزایش هورا بکشیم.

اما ساینا قیمتی 27.6 میلیون تومانی دارد و حدود 3 میلیون تومان از تیبا گران‌تر است و از امکاناتی مانند: ایربگ راننده و سرنشین جلو، قفل مرکزی، سیستم ضد سرقت، سنسور پارک عقب (در مدل لوکس)، نمایش دمای محیط، آینه‌های برقی (در مدل لوکس)، تهویه مطبوع دیجیتال (در مدل لوکس) برخوردار است که در این رابطه باید نسبت به خلاقیت شرکت سایپا از تعریف واژه لوکس نهایت تشکر را داشته باشیم!

به سوپر گروه تیبا و ساینا در تلگرام ملحق شوید

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. با سلام ، خواهشا خودرو سازا یکم به فکر مردم باشن ، این خودروها رو قشر کم درآمد که با پول کارگری و خورد خورد جمع کردن و از دهن زن بچه کشیدن میخرن، روی کیفت و امنیت خودرو دقت بیشتری کنید ، مردم ماشین صفر میخرن تا تعمیرگاه نرن و یه چند وقتی راحت باشن ، نه این که خودروی صفر بخرن و هفته ای حداقل 2 مرتبه تو نمایندگیها وقت زیادی سپری کنند . تو نمایندگیها پر شده از خودروی صفر این نشانه ی بی کیفتی خودرو هست، مردم ایران لایق بهترینها هستند.
    به امید آبادانی و سربلندی ایران بزرگ
    یا حق

  2. هر چی بخریم سرمون کلاه رفته داداش
    پیامده موندن خفت و علاج داشت اینا جیب مارو نمیزدن

  3. یک سال دیگر ماشین ساینا اینقدر زیاد میشن که حد وحساب نداره بهترین ماشین ایرانی و خاورمیانه

  4. بخدا قسم دم سایپا گرم حقیقت بهترین ماشین را روانه بازار کرد هرکه هم سوار نشده دروغ و چرت و پرت درباره این ساینا نگه

  5. حرف و حدیث زیادی درباره این ماشین ساینا میشنویم قول بهتون میدم از حالا به بعد هرکه ماشین میفروشه . چه سمند. چه پژو چه ۲۰۶ و چه پراید . همه ساینا میخرند . درگرمای ۶۰ درجه . ساینا نمره قبولی گرفته از هرنظر . بخصوص کولر اتوماتیکش

  6. سپر جلو واقعا بچگانه‌ست مثل اسباب بازی میمونه
    این طراح واقعا چه فکری پیش خودش کرده؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا