مکمل بنزین
خبرداخلی

آخرین اخبار از کارخانه خودروسازی ایران در عراق

یکی از رویاهای بزرگ خودروسازی ایران راه اندازی کارخانه‌هایی است که در سرتاسر دنیا راه اندازی می‌شوند و برای این شرکت‌ها ارزآوری دارند و درآمد آنها را به حد بسیار بالایی ارتقا می‌دهند که یکی از کشورهای بسیار مستعد برای حضور صنایع ایران، عراق است که مدت‌هاست بحث کارخانه خودروسازی ایران در این کشور تیتر اول بسیاری از رسانه‌های اقتصادی است که در ادامه به آخرین اخبار مربوط به این کارخانه می‌پردازیم.

به گزارش چرخان، حمید حسینی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در مصاحبه‌ای پیرامون این موضوع گفت: در حال حاضر در وضعیتی هستیم که تحریم‌ها تاثیر خاصی روی روابط اقتصادی ایران و عراق نداشته است ولی به دلیل قرار گرفتن نام ایران در لیست تحریم‌های خودروسازی آمریکا عملا واردات قطعه برای نماینده ایران در عراق قطع شده و وارداتی صورت نمی‌گیرد.

خودروسازی بازار خودروی عراقعضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت تولید این کارخانه گفت: در حال حاضر تولید این کارخانه ادامه دارد ولی اینکه توانایی ادامه‌دار کردن تولید را داشته باشد مشخص نبوده و باید منتظر وضعیت دریافت قطعات این کارخانه و تولیدات آن باشیم.

این اظهارات در حالی است که گفته می‌شود عراق به دنبال راه‌هایی است که معاملات خود را با ایران با ارزی غیر از دلار انجام داده و حتی مبادلات کالا به کالا را در پیش بگیرد و بدین ترتیب به راحتی از تیغ تیز تحریم‌های آمریکا می‌گریزد ولی این به شرطی است که وضعیت معاملات و تجارت عظیم بین دو کشور در نظر گرفته شود و آیا ظرفیتی برای جابجایی این سطح از معاملات در صنعت خودروسازی ایران و عراق وجود دارد؟

صنعت خودروسازی ایران قطعه سازاناز سوی دیگر در صورتی که راه‌های ادامه حضور خودروساز ایرانی در عراق مهیا نشود قطعا کارخانه مونتاژ ایران‎خودرو و سایپا در کشورهای دیگر مانند آذربایجان، بلاروس و دیگر کشورهای آسیا و آفریقا نیز دچار مشکل خواهد شد و راه حلی برای آنها نمی‌توان یافت و به معنای دیگر اینکه کارخانه عراق به گونه‌ای سردمدار کارخانه‌های مونتاژی شرکت‌های ایرانی است که دیگر کشورها به شدت به آنها به دنبال الگوگیری از آنها هستند.

همچنین از دیگر گزینه‌های خودروسازی ایران در عراق حضور در مناطقی است که عملا رفت و آمد ایران به این مناطق به راحتی و سهل الوصول بوده و ریز حساب مربوط به رفت و آمدهای مناطق مذکور در اختیار نهادهای بین المللی قرار نمی‌گیرد و به راحتی می‌توان از طریق انتقال قطعات مدنظر به این کشور فعالیت کارخانه مونتاژ ایرانی را ادامه‌دار کرد.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا