مکمل بنزین
بررسی

بررسی ویژگی‌ها و مشخصات کوییک GX، نسخه‌ای با موتور قوی‌تر

سایپا به‌تازگی تیپ جدیدی را به خانواده کوییک و ساینا بنام کوییک GX اضافه کرده است. این تیپ‌های جدید اولین بار در مرحله دوم عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه برای فروش ارائه شدند و چندی بعد قیمت آن‌ها هم اعلام شد؛ اما سایپا GX چه ویژگی‌هایی دارد و تفاوت آن با دیگر تیپ‌های کوییک در چیست؟ در ادامه به این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

کوییک GX

کوییک GX در اصل تیپ جدیدی از کوییک S محسوب می‌شود که و بنابراین در ظاهر تفاوت خاصی با کوییک اس ندارد. این یعنی در اینجا هم شاهد همان سپر و جلوپنجره‌ای هستیم که با دو خط مشکی در طرفین شناخته می‌شود. البته این تیپ جدید در کوییک با نام GX R ارائه شده که این یعنی از طرح دورنگ بدنه مشابه کوییک R بهره می‌برد. این طرح دورنگ که تاکنون برای کوییک S ارائه نشده بود، عمدتاً رنگ قرمز را برای قاب آینه‌های جانبی، سقف و پایین سپرها به همراه دارد.

سایپا کوییک GX

پیشرانه قوی‌تر، مهم‌ترین تغییر سایپا GX

مهم‌ترین تغییری که در تیپ جدید کوییک GX صورت گرفته، تجهیز به نسخه ارتقاءیافته پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر M15 است که با نام GSI شناخته می‌شود. این نسخه هرچند همچنان هشت سوپاپ است اما با تغییرات فنی و بهسازی‌هایی شامل طراحی سرسیلندر جدید باهدف بهبود محفظه احتراق، خنک کاری، پورت‌های هوا و دود، تجهیز به تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ CVVT و میل‌سوپاپ جدید متناسب با آن و افزایش نسبت تراکم موتور تا ۱۰.۵ با استفاده از طراحی پیستون‌های جدید، خروجی موتور به 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور رسیده که افزایشی 7 درصدی را نسبت به 87 اسب بخار و 130 نیوتن متر نسخه قبلی نشان می‌دهد. پیشرانه جدید سایپا نسبت به نسخه پایه با برخی تغییرات ساختاری همراه شده است که ازجمله آن می‌توان به کاهش سطح آلایندگی محصولات، ارتقا به یورو ۵ و قابلیت ارتقا به یورو ۶ و افزایش کیفیت در محصولات پلتفرم X200 گروه سایپا اشاره کرد.

سایپا کوییک GX

علاوه بر این افزایش خروجی، نمودار گشتاور موتور هم بهبود پیدا کرده و حالا در دورهای پایین گشتاور بیشتری را ارائه می‌کند درحالی‌که به گفته سایپا، مصرف سوخت موتور هم خود نیم لیتر در هر صد کیلومتر کاهش پیدا کرده است. این همان پیشرانه‌ای است که در مدل‌های جدید اطلس و سهند هم ارائه خواهد شد. قرار است محصولات گروه سایپا با موتور ارتقاء یافته به‌زودی در طرح‌های فروش گروه خودروسازی سایپا، به مشتریان عرضه شود. بااین‌حال، برخلاف نسخه‌های اتوماتیک ساینا و کوییک که به فرمان برقی مجهز هستند، در تیپ GX فرمان همچنان هیدرولیک است و انتقال نیرو هم توسط همان گیربکس پنج سرعته دستی صورت می‌گیرد.

سایپا کوییک GX

تجهیزات و امکانات بیشتر کوییک GX

یکی دیگر از ویژگی‌های کوییک GX، برخورداری از آپشن‌ها و تجهیزات بیشتری نسبت به کوییک S است. درواقع، GX را باید تیپ فول آپشن کوییک گیربکس دستی دانست. آپشن‌های بیشتری که در این نسخه ارائه می‌شود شامل روکش چرمی صندلی‌ها، نمایشگر لمسی 7 اینچی با ناوبری، دوربین دید عقب، دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان، سیستم نمایش فشار باد تایرها، چراغ‌های جلوی خودکار، رینگ آلومینیومی و شیشه‌های دودی عقب خواهد بود. دیگر تجهیزات کوییک GX که با دیگر تیپ‌های دستی مشترک است هم شامل دو ایربگ، ترمز ABS و EBD، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، نشانگر تعویض دنده، آینه‌های جانبی برقی، غربیلک فرمان D شکل، سنسور دنده عقب و دی‌لایت می‌شود.

سایپا کوییک GX
داخل کوییک GX

تغییرات داخلی سایپا GX

کوییک GX در داخل هم با داشبورد جدیدی ارائه می‌شود. در این نسخه، شاهد کنسول میانی جدیدی با نمایشگر بدون قاب ایستاده در بالای داشبورد، تریم مشکی براق و دریچه‌های تهویه دایره‌ای هستیم که تا حدودی لوکس‌تر و زیباتر از قبل به نظر می‌رسد. البته غیر از کنسول میانی، دیگر قسمت‌های داشبورد هیچ تغییری نداشته و همچنان شاهد همان فضای قبلی هستیم. سایپا قیمت کوییک GX R را 370 میلیون تومان اعلام کرده است.

مشخصات فنی سایپا کوئیک GX

خودرو سایپا کوییک GX
پیشرانه M15 GSI چهار سیلندر
سوپاپ 8
حجم موتور 1503 سی‌سی
قدرت 90 اسب بخار
گشتاور 137 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی
وزن 1065 کیلوگرم
مصرف سوخت 6.9 لیتر ترکیبی
طول 4,005 میلی‌متر
عرض 1,678 میلی‌متر
ارتفاع 1,532 میلی‌متر
فاصله محوری 2,414 میلی‌متر
حجم صندوق بار 225 لیتر

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا