مکمل بنزین
موتور سیکلت - پلاس موتو

موتورسیکلت های عجیب؛ دایهاتسو سوباسا!

دایهاتسو (Daihatsu) نامی نیست که مانند دیگر برندهای مطرح جهانی مثل هوندا، دوکاتی و یا هارلی دیویدسون، تاکنون آن را زیاد و یا حتی شنیده باشیم. شرکت خودروساز ژاپنی که به خاطر خودروهای با اندازه کوچک و مخصوص بیابان‌گردی به شهرت رسیده است.

در حال حاضر نیز، دایهاتسو، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه تویوتا بوده که از سال 1906 تاکنون، به‌عنوان قدیمی‌ترین شرکت خودروسازی فعال در ژاپن شناخته می‌شود.

اما این شرکت فقط در ساخت خودرو فعالیت نداشته و تاکنون با ساخت موتورسیکلتی عجیب بانام سوباسا، روی دیگری از خود را نیز به نمایش گذاشته است. این شرکت در ابتدا، به‌عنوان یک شرکت ساخت قلب تپنده خودروها شروع به کار کرد، موتورهای دیزل و برقی با مهندسی خوب و مستحکم که برای کاربردهای صنعتی و کشاورزی مورداستفاده قرار می‌گرفت. این شرکت حتی، در برهه‌ای از زمان به ساخت موتوری مخصوص قایق‌ها نیز پرداخت.

ساخت و تولید موتور و فروش آن به شرکت‌های دیگر، کاری خوب و رضایت‌بخش برای این شرکت محسوب می‌شد تا اینکه در اواخر دهه 20 میلادی، دایهاتسو به این نتیجه رسید که باید خودش، به صورت کامل یک وسیله نقلیه را با برند خودش تولید کند.

حاصل این تلاش و تکاپو نیز در سال 1930 به درست مطابق همانی که در تصویر مشاهده می‌کنید، به نمایش درآمد. این وسیله سه‌چرخ، از موتور 500 سی‌سی دایهاتسو بانام HSC که به شرکت‌های دیگر فروخته می‌شد، بهره می‌برد که به یک جعبه‌دنده 3 سرعته مجهز شده بود. برای اواخر دهه 20 و اوایل دهه 30 میلادی، سوباسا چهره نسبتاً جذاب و خوبی داشت. موتورسیکلتی که یک مخزن قطره مانند برای سوخت، ویک فضای باری برای جادادن وسایل در قسمت عقب خود نیز داشت و از یک دستگیره دستی برای کنترل مواردی مانند دنده و دیگر موارد، زیر دستان راننده، برخوردار بود.

در یک جمع‌بندی کلی، می‌توان اینگونه گفت که سوباسا با طراحی قابل قبول خود و چهره‌ای که دقیقاً به همان سال ها برمی‌گردد، فنربندی مناسب هم در قسمت بار و هم قسمت جلویی، یک موتور حجیم 500 سی‌سی و خوب که ساخته خود شرکت دایهاتسو بود، همه و همگی یک ترکیب و محصول نهایی قابل قبول و البته مشهوری را بانام سوباسا ایجاد کرده بودند.

در طول سال هایی که سوباسا توسط دایهاتسو به تولید می رسید، این شرکت توانست در مجموع چیزی بیشتر از 5,000 سوباسا را با تریم های متفاوت و موتورهای متنوع، به فروش برساند. در طول این زمان یعنی از سال 1931 تا 1937، حتی ارتش امپراطوری ژاپن نیز برای حمل‌ونقل‌های سبک و جابجایی وسایل خود، چند سوباسا را خریداری کرده بودند.

در نهایت نیز دایهاتسو سوباسا، در سال 1937 کنار رفت و هیچ گاه حتی پس از جنگ جهانی نیز به صحنه بازنگشت. در عوض، این شرکت ژاپنی، توجه خود را به سمت خودروهای سه‌چرخ و کوچک مثل Piaggio Ape معطوف کرد. در حال حاضر نیز، دایهاتسو در موزه کارخانه اُساکا خود، یک سوباسا سبز رنگ فوق‌العاده جذاب را در اختیار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا