مکمل بنزین
برگزیده‌هاخبر

شاسی بلند جدید شرکت خودروسازی فردا لو رفت!

روز گذشته بود که تصویری از پوستر محصول جدید شرکت خودروسازی فردا بدستمان رسید. در نگاه ابتدایی به این پوستر، به نظر می‌رسد که خودرو جدید این شرکت، باز از برند DFSK بوده و قرار است تا خودروسازی فردا را متحول کند.خودرو موجود در تصویر فوق، با اینکه یک کراس اوور بوده؛ اما براساس تعاریف جدید یک SUV محسوب میشود. با توجه به سیاست برندهای DFSK و هم‌چنین شرکت خودروسازی فردا، خودرو مذکور هم با برند و لوگو اختصاصی فردا به بازار ایران خواهد آمد.

اما اصل مطلب…

شرکت خودروسازی فردا قصد دارد تا خودرو دانگ فنگ فورثینگ T5 را وارد بازار ایران کند. باتوجه به اصول بدنه، مشخص است که این خودرو به نوعی نسخه لانگ FMC SX5 محسوب شده و کمی لوکستر از آن است.تی5 که در سال 2018 و در نمایشگاه خودرو پکن برای اولین بار رونمایی شد، تا سال 2020 توانست دوام بیاورد و از سال 2020 نسخه جدید و فیس لیفت آن رونمایی شد. اما همان‌طور که گفته شد، خودروسازی فردا قصد دارد تا نسخه 2018 این خودرو را به خطوط مونتاژی خود بیاورد.

در نگاه ابتدایی، تی5 خودرویی بسیار شیک و بروز خود را نمایان می‌کند. طراحی خاص إلمان های داخلی چراغ های جلو، این واقعیت را هم افزونتر کرده است. اما قسمت بغل بسیار مشابه برادر کوچک‌تر خود، یعنی SX5 بوده و شاهد طراحی ساده‌ای هستیم. البته ناگفته نماند که رینگ‌های استفاده شده در این خودرو، به زیبایی دانگ فنگ T5 افزوده است.

در نمای پشت فورثینگ تی5 هم شاهد یک نوع طراحی خاص چراغ‌ها هستیم که نه می‌توان گفت زیبا هستند؛ و نه می‌توان گفت زشت! اما باتوجه به ترند طراحی سال 2020، چراغ ها به هم متصل هستند. اگر بخواهیم قبل از پرداختن به مشخصات فنی، به ابعاد و اندازه این خودرو بپردازیم، بهتر است بدانید که ابعادی برابر با 4550 میلی‌متر در طول، 1825 میلی‌متر در عرض و 1725 میلی‌متر در ارتفاع داشته و فاصله بین محورهای آن نیز برابر با 2720 میلی‌متر است. وزن T5 هم چیزی بین 1520 تا 1585 کیلوگرم، بیان شده است.

اما به بخش مشخصات فنی می‌رسیم؛ در نسخه جهانی دانگ فنگ فورثینگ T5، شاهد بکارگیری سه نوع پیشرانه هستیم. موتورهایی با حجم 1.6 لیتری تنفس طبیعی، 1.8 لیتری تنفس طبیعی و در آخر هم یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ!

هنوز به صورت رسمی مشخص نیست که کدام یک از پیشرانه های ذکر شده، برروی محصول جدید خودروسازی فردا متصل خواهد شد! اما چیزی که احتمال آن زیاد است، نصب پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ بوده که حتی قبلتر در خودرو SX6 نصب شده بود. این موتور که گویا با کد 4G15T شناخته میشود، با اتصال به یک نوع گیربکس 6 سرعته (نوع گیربکس مشخص نیست؛ احتمالا CVT) ، توانایی تولید 150 اسب بخار، قدرت و 200 نیوتن متر، گشتاور را دارد.

البته اینجاست که باید گفت بسه دیگه؛ چقدر موتور 1.5 لیتری توربوشارژ آخه؟! اقلا یه موتوری با حجم بیشتر روی خودروهاتون بزارین!

اما جدا از مسئله بیان شده، بهتر است تا کمی هم به بحث جذاب امکانات بپردازیم! همین‌جا لازم است بدانید که در نسخه های فول T5 در بازارهای جهانی، شاهد امکاناتی به نسبت کامل هستیم. به اصطلاح با بیل در این خودرو آپشن ریختند! اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که باتوجه به سبقه شرکت خودروسازی فردا در مونتاژ خودروهایی چون SX5، SX6 و…، شرکت مذکور خودروهایش را با حذف آپشن وارد بازار ایران کرده است.

به احتمال زیاد، T5 هم جزو این قاعده خواهد بود. اما هرچقدر هم این خودرو دچار حذف امکانات شود، باز آپشن های نسبتا معقولی در نسخه پایه آن وجود خواهد داشت.

از امکانات احتمالی و مهم دانگ فنگ T5 بازار ایران، میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • مانیتور و مولتی مدیای 12 اینچی
  • ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد
  • دوربین 360 درجه به همراه سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت جلو و عقب خودرو
  • کروزکنترل
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای
  • آمپر دیجیتالی
  • آینه تاشو برقی همراه با گرمکن
  • فرمان دی کات
  • نورپردازی داخلی
  • سامانه کنترل خودرو در سراشیبی
  • تهویه مطبوع دوکاناله
  • و…

هنوز مشخص نیست که این خودرو چه زمانی به صورت رسمی توسط شرکت خودروسازی فردا رونمایی خواهد شد. اما احتمال آن زیاد است که دانگ فنگ T5 در نیمه دوم امسال و با سری نام های SX وارد ایران شود. درصورت ورود این خودرو با امکانات مذکور، باید شاهد قیمت زیر رده 900 میلیون تومان باشیم.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. نوع نفوذ چینی ها به بازار ایران خیلی عجیب و البته تاحدودی نیرنگ آمیزه! DFM در آن واحد هم با ایرانخودرو هم با بهمن و هم با فردا داره کار میکنه!چرا؟؟؟؟تو تمام دنیا وقتی یه کمپانی خارجی وارد کشور میشه با یه مونتاژکار بومی شریک میشه و حتی اسم اون شرکت متولد شده هم ترکیبی از اون دو میشه مثلا ماهیندرا-رنو ولی دانگ فنگ تو ایران داره مفهوم شراکت رو کامل زیر و رو میکنه

  2. چهره خریدارای این ماشینا دو سال دیگه دیدنیه! کمبود قطعه و خدمات گرون و افتتتت قیمت شدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا