مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

لامبورگینی کانتاش جدید معرفی شد!

کانتاش یکی از افسانه‌ای‌ترین و مشهورترین مدل‌ها در تاریخ لامبورگینی محسوب میشود. این خودرو که توسط مارچلو گاندینی طراحی شده بود، برای اولین بار بصورت پروتوتایپ در سال 1971 معرفی شد و در سال 1974 با نام کانتاش LP400 روی خط تولید رفت. حال به مناسبت پنجاه‌سالگی این مدل نمادین، لامبورگینی اقدام به معرفی کانتاش جدیدی کرده است. البته این سوپراسپرت جدید که نام کامل آن کانتاش LPI 800-4 است، بر اساس مدل تولید محدود سیان ساخته شده و از همان قوای محرکه هیبریدی ابرخازنی استفاده می‌کند.

هرچند تناسبات و فرم اتاق سیان به‌وضوح در کانتاش مشهود است و چندان شباهتی با کانتاش اصلی ندارد اما پانل‌های بدنه فیبر کربنی آن کاملاً جدید بوده و با الهام از کانتاش اصلی که بین سال‌های 1971 تا 1990 ساخته می‌شد طراحی شده است. کانتاش جدید مثل همه پرچم‌داران لامبورگینی، استایل گوه‌ای شکل، سطوح زاویه‌دار و درهای هیچی مانندی دارد اما همه این ویژگی‌ها برای اولین بار در پروتوتایپ کانتاش سال 1971 معرفی شدند.

قسمت جلویی کانتاش LPI 800-4 با چراغ‌های ذوزنقه‌ای شکل، دماغه صاف و ورودی‌های هوای مستطیلی، یادآور مدل LP5000 QV است که یکی از نسخه‌های بعدی کانتاش بود که در سال 1985 معرفی شد. همین ویژگی در دهانه چندضلعی گلگیرها که با رینگ‌های کلاسیک 20 اینچی در جلو و 21 اینچی در عقب به همراه لاستیک‌های پیرلی P Zero کورسا پر شده است هم به چشم می‌خورد. در همین حال، شکاف‌های کرکره‌ای پشت پنجره‌های جانبی از پروتوتایپ سال 1971 الهام گرفته درحالی‌که ورودی هوای بالایی روی شانه‌های پهن خودرو نیز با نگاه به کانتاش نسخه 25 سالگی سال 1988 طراحی شده است.

چراغ‌های عقب سه واحدی شش‌ضلعی کانتاش جدید از سیان گرفته شده‌اند اما دیگر قسمت‌های بخش عقبی خودرو که شامل یک دیفیوزر فیبر کربنی، سر اگزوزهای چهارتایی و سپر کوتاه که بخشی از چرخ‌ها را نمایان کرده است می‌شود، طراحی منحصربه‌فردی دارند. در اینجا بال عقب به چشم نمی‌خورد و لامبورگینی هم حرفی در مورد آئرودینامیک آن نزده است اما خطوطی در انتهای بخش عقبی خودرو به چشم می‌خورد که احتمالاً یک اسپویلر فعال را پنهان کرده‌اند.

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، کانتاش LPI 800-4 بر اساس سیان شکل گرفته و علاوه بر شاسی مونوکوک فیبر کربنی، قوای محرکه هیبریدی آن‌را هم قرض گرفته است. البته قدرت این قوای محرکه در اینجا کمی کاهش یافته (5 اسب بخار) و حالا 814 اسب بخار قدرت تولید می‌کند که به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. از این قدرت، 780 اسب بخار آن توسط پیشرانه 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی تولید می‌شود و موتور الکتریکی 48 ولتی که درون گیربکس هفت سرعته AMT نصب شده هم 34 اسب بخار دیگر به آن اضافه می‌کند.

مثل سیان، در اینجا هم انرژی احیاشده از ترمزها در یک ابرخازن ذخیره می‌شود که سبک‌تر از باطری لیتیومی معمولی است. به گفته لامبورگینی، این کانتاش جدید ظرف 2.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت و ظرف 8.6 ثانیه به دویست کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 355 کیلومتر بر ساعت را خواهد داشت. این یعنی عملکرد کانتاش دقیقاً مشابه سیان و همین‌طور مدل غیرهیبریدی اونتادور اولتیمائه است.

در داخل کانتاش، غربیلک فرمان و صندلی‌ها با اونتادور مشترک هستند اما داشبورد، کنسول مرکزی و رو دری‌ها از سیان گرفته شده‌اند. البته برای متمایز کردن کانتاش از این دو، طراحان لامبورگینی دریچه‌های تهویه جدید و تریم چرمی متفاوتی را روی کنسول میانی آن کار کرده‌اند. این شرکت همچنین می‌گوید کانتاش به نمایشگر 8.4 اینچی لمسی جدیدی مجهز شده است اما این نمایشگر بسیار به نمونه مورداستفاده در سیان شبیه به نظر می‌رسد.

لامبورگینی کانتاش LPI 800-4 در ایالات‌متحده رونمایی شده و تنها 112 دستگاه از آن ساخته خواهد شد. این شرکت هنوز قیمت سوپرکار جدید خود را اعلام نکرده اما انتظار می‌رود از این لحاظ بین اونتادور اولتیمائه و سیان قرار گیرد. تحویل اولین نمونه‌های کانتاش به خریداران در سه‌ماهه نخست سال 2022 انجام خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا