مکمل بنزین
گوناگون

ظرفیت بازار ایران برای محصولات جدید بعد از توافق احتمالی برجام

سال‌ها پیش یعنی زمانی که حلقه تحریم‌ها تا این حد تنگ نشده بود، خودروسازان بزرگ داخلی و در صدر آن‌ها ایران‌خودرو با شرکت‌های خارجی مختلفی همکاری می‌کردند و خودروهای نسبتاً بروزی را می‌توانستیم روی خطوط تولید این شرکت ببینیم؛ اما پس از وضع تحریم‌های سنگین علیه کشورمان، این شرکت‌ها یکی پس از دیگری از بازار ایران رخت بربستند و دست خودروسازان ایرانی خالی ماند. به همین دلیل، می‌بینیم که بازار خودروی کشورمان طی سال‌های اخیر از عدم تنوع شدیدی رنج می‌برد و به‌جز خودروهای تولید داخل، سطح‌های بالاتر بازار صرفاً در اختیار خودروهای چینی قرار گرفته است.

اما طی چند وقت اخیر زمزمه‌های احیاء برجام به گوش می‌رسد که در صورت وقوع می‌تواند شرایط بازار خودروی کشورمان را کاملاً تغییر دهد. در صورت احیاء برجام و لغو تحریم‌ها، شرکای سابق ایران‌خودرو مثل سوزوکی، دانگ‌فنگ و پژو می‌توانند دوباره به کشور بازگشته و کمی طراوت و تنوع به این بازار محدود ببخشند. همچنین ازآنجایی‌که جای برخی سگمنت‌ها در بازار خودروی کشورمان خالی است، ایران‌خودرو می‌تواند با استفاده از محصولات این شرکت‌های مذکور از این پتانسیل و خلأ بازار استفاده کند. این یعنی دست ایران‌خودرو برای تولید محصولات جدید و نیازمندی بازار باز است و می‌تواند کلاس‌های متنوعی را از محصولات مشترک با شرکا به سبد تولیدات خود بیفزاید.

به‌عنوان‌مثال، در بازار خودروی کشورمان جای یک شاسی‌بلند آفرودی ارزان و جمع‌وجور بشدت خالی است و سوزوکی جیمنی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای مونتاژ در کشور باشد. این خودرو با پیشرانه ساده و کم‌خرج، قیمت بسیار مناسب، ابعاد جمع‌وجور و توانایی‌های آفرود بالا قطعاً می‌تواند در ایران با استقبال مناسبی مواجه شود. علاوه بر این، در سبد محصولات سوزوکی هاچ‌بک‌های ارزان‌قیمت و مدرن زیادی خصوصاٌ برای بازار هند وجود دارد که می‌توانند جایگزین بسیار مناسبی برای محصولات قدیمی ایران‌خودرو باشند. به‌عنوان‌مثال، سوزوکی سیاز یک سدان کامپکت با قیمت پایه تنها حدود 11 هزار دلار است که جایگزین خوبی برای سمند خواهد بود. علاوه بر این، سوزوکی به‌تازگی نسل جدید گرند ویتارا را برای بازار هند معرفی کرده است که به لطف قیمت مناسب 12,800 هزار دلاری و خوش‌نامی این خودرو در کشورمان می‌تواند گزینه مناسب دیگری برای مونتاژ در کشور باشد.

از سوزوکی که بگذریم، پژو یکی دیگر از شرکای دیرینه ایران‌خودرو است که پس از برجام می‌توان دوباره شاهد بازگشت آن بود. البته قبلاً شاهد بدعهدی‌های زیادی از پژو بوده‌ایم ولی این بار می‌توان به شیوه‌ای صحیح‌تر این همکاری را ادامه داد. البته ایران‌خودرو با امتیاز پلت‌فرم‌هایی که در دوران برجام از پژو به دست آورد توانست با موفقیت مدل‌های تارا و ری‌را را طراحی و تولید کند. این یعنی اگر انتقال تکنولوژی صورت گیرد، حتی در صورت بدعهدی شرکای خارجی نیز همچنان می‌توان از پلت‌فرم‌های آن‌ها برای تولید محصولات جدید استفاده کرد.

بااین‌حال، برای اینکه شرکای خارجی ملزم به اجرای تعهدات خود شوند، ایران‌خودرو می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های که دارد از شرکای تجاری خود امتیاز گرفته و انتقال فناوری را شرط ادامه همکاری‌ها قرار دهد. در این صورت، همان‌طور که اشاره شد، حتی در صورت خروج شرکت‌های خارج از توافق مثل اتفاقی که در دوران برجام و شرکت ایکاپ رخ داد، ایران‌خودرو همچنان می‌تواند از تکنولوژی و دانشی که از این شرکت‌ها گرفته محصولات مدرن و بروزی را طراحی و تولید کند.

یکی دیگر از شرکت‌هایی که ایران‌خودرو قبلاً با آن همکاری داشت، رنو بود که مدل تندر 90 از این طریق تولید می‌شد. پس از توافق احتمالی برجام در آینده نیز ایران‌خودرو می‌تواند دوباره سراغ محصولات اقتصادی و ارزان‌قیمت این شرکت یعنی همان ساندرو و لوگان ساخت برند داچیا برود و به نیاز شدید بازار به خودروهای مدرن و اقتصادی پاسخ دهد. دراین‌بین، شرکای چینی هم می‌توانند بخش دیگری از سبد محصولات ایران‌خودرو را پر کرده و به تنوع این سبد بیفزایند. به‌عنوان‌مثال، شرکت دانگ‌فنگ که قبلاً مدل H30 کراس را از طریق ایران‌خودرو به بازار کشورمان فرستاد بازهم می‌تواند در تولید محصولات جدید با این شرکت همکاری کند.

به‌عنوان‌مثال، در سبد محصولات دانگ‌فنگ پیکاپ‌های ارزان‌قیمت زیادی وجود دارد که ایران‌خودرو می‌تواند با انتخاب یکی از آن‌ها برای مونتاژ، نیاز شدید بازار ایران به یک وانت توانمند و با قیمت مناسب را برآورده کند. یکی از این پیکاپ‌ها مدلی بنام Ruiqi است که قیمت آن از تنها 10,400 دلار آغاز می‌شود. علاوه بر این، خودروسازان چینی مثل همین دانگ‌فنگ در بخش خودروهای الکتریکی هم پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند و اگر زیرساخت‌های استفاده از این خودروها در کشورمان فراهم شود، ایران‌خودرو می‌تواند با همکاری دانگ‌فنگ مدل‌های برقی مناسبی را روی خط تولید ببرد کما اینکه به‌تازگی این شرکت نسخه برقی سدان تارا را هم معرفی کرده است. یکی از مناسب‌ترین مدل‌های برقی دانگ‌فنگ برای تولید در کشورمان، نسخه الکتریکی رنو کوئید است که توسط برندهای مختلف دانگ‌فنگ با نام‌های گوناگون تولید می‌شود و ازآنجایی‌که خودروی اقتصادی جدید ایران‌خودرو و سایپا نیز بر اساس کوئید ساخته شده، نسخه برقی آن به‌راحتی با همکاری دانگ‌فنگ توسط ایران‌خودرو قابل‌تولید است.

اما در صورت همکاری با این شرکت‌های مختلف، ممکن است بحث همپوشانی محصولات پیش آید که این موضوع هم با مدیریت صحیح و انتخاب درست محصولات قابل‌حل است. به‌عنوان‌مثال، هم‌اکنون گروه خودروسازی استلانتیس 14 برند مختلف را با محصولات گوناگون در اختیار دارد اما هرکدام از این برندها بخش خاصی از بازار را پوشش می‌دهند که این از همپوشانی محصولات و ایجاد رقابت داخلی جلوگیری می‌کند.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. ما حالا با بابابزرگ باهم هستیم. ولی ازسرپادشاهی. دعوا داریم که بتونم.. ونفس به اصحاب محمدی. واصاحب خودم ومولا. بدم به هرطور شده.. درست کنم… اره..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا