مکمل بنزین
گوناگونخبر

15 سال پیش درباره ایربگ‌های تاکاتا هشدار داده شده بود!

نیویورک تامیز در جریان تحقیقات خود پرده از راز ایربگ‌های معیوب تاکاتا برداشته است. در بین سال‌های 1990 تا 2000 میلادی؛ کمپانی تاکاتا با مشکلات مالی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کرد و تقریبا بازار خود را از دست داده بود؛ همین موضع باعث شد که مسئولان تاکاتا در اقدامی دست به تولید ایربگ‌هایی بزنند که هزینه تولید آنها بسیار کمتر از ایربگ‌های قبلی تاکاتا بود. آنها ایربگ‌هایی را توسعه دادند که با استفاده از ترکیب نیترات آمونیوم تولید شده بودند.

تاکاتا سپس به کمپانی جنرال موتورز نزدیک شد و این کمپانی با توجه به کاهش هزینه 30 درصدی و مقرون به صرفه تر بودن ایربگ‌های جدید تاکاتا؛ وارد همکاری با آنها شد. با توجه به این موضوع، نیویورک‌تایمز با انجام محاسباتی اثبات می‌کند که کمپانی جنرال‌موتورز تنها در قبال چند دلار با تاکاتا همکاری کرده و با ایجاد یک تورم اقتصادی در جریان فروش ایربگ‌های تاکاتا دخالت کرده و هشدار AUTOLIV را نادیده گرفته است. این اقدام برای جذب سود بیشتر و مستحکم تر کردن قرار داد جنرال‌موتورز و تاکاتا صورت گرفته است!

Takata airbag

کمپانی جنرال‌موتورز در مواجهه با درخواست تاکاتا برای همکاری مشترک؛ تصمیم به ارزیابی کیفی ایربگ‌های تاکاتا با همکاری AUTOLIV گرفت. نتیجه این ارزیابی اثبات می‌کرد که ایربگ‌های تاکاتا بسیار خطرناک هستند. کمپانی AUTOLIV به جنرال‌موتورز و تاکاتا درباره خطرناک بودن ایربگ‌های جدید هشدار داد؛ ولی به این هشدار توجه نشد و قرار داد مشکل آفرینی که نتایج آن به تازگی مشخص شده است به امضاء رسید.

جالب اینجاست که سخنگوی جنرال‌موتورز در تماس با نیویورک‌تایمز گفته است: «این درست نیست که درباره این گونه مسائل صحبت شود! قرارداد مذکور حاصل مذاکرات دو دهه قبل میان مسئولان قدیمی جنرال‌موتورز و تاکاتا بوده است».

در این بین کمپانی جنرال‌موتورز تنها خودروسازی نبود که هشدار شرکت AUTOLIV را نادیده گرفت. با توجه به گزارشات موجود، تولید کنندگانی مانند؛ فورد، کرایسلر، میتسوبیشی، هوندا، مزدا، تویوتا و … نیز از خطرات احتمالی ایربگ‌های تاکاتا مطلع بودند.

در حال حاضر بیش از 60 میلیون خودرو به دلیل نصب ایربگ‌های تاکاتا و جایگزین شدن ایربگ‌های جدید به جای ایربگ‌های معیوب فرارخوان شده‌اند. ماه گذشته کمپانی هوندا با بررسی‌هایی مشخص کرد که تاکاتا در نتایج آزمایشات ایربگ‌های خود دست برده و نقاط منفی آن را کم رنگ‌تر جلو داده است.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا