مکمل بنزین
گوناگونخبر

نگاهی به خودروی نظامی Flyer؛ ریز نقش ارتش آمریکا

خودرویی که تصاویر آن را می‌بینید؛ Flyer نام داشته و حاصل تلاش مهندسین شرکت General Dynamics می‌باشد. این خودرو در کلاس اتومبیل‌های نظامی سبک و ویژه قرار گرفته و از آن برای فرماندهی عملیات‌های ویژه ارتش ایالات‌متحده آمریکا استفاده می‌شود.

Flyer برای حرکت برروی سطوح ناهموار بیابان و… طراحی شده و در برابر رقبایی همچون Oshkosh S-ATV به پیروزی رسیده است!

در حقیقت، ارتش ایالات‌متحده آمریکا بین Flyer و Oshkosh S-ATV باید یکی را برای تولید انبوه انتخاب می‌کرد و در سال 2013 خودروی Flyer برنده رقابت شده و تولید آن از سال 2014 آغاز شد.

در حال حاضر آمار دقیقی درباره میزان تولید Flyer وجود ندارد؛ اما براساس اطلاعات منتشر شده، در سال 2016 بیش از 72 دستگاه از انواع و اقسام خودروی مذکور به SOCOM ایالات‌متحده آمریکا تحویل داده شده است.

اما Flyer چه قابلیت‌هایی در میادین نبرد دارد؟ Flyer به عنوان یک وسیله نقلیه ویژه، تنها برای ماموریت‌های خاص و تخصصی مانند؛ حملات سریع، شبیه‌سازی حملات، شناسایی، نظارت بر دشمن، نجات نیروها و تخلیه سریع مهمات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Flyer حدود 2500 کیلوگرم وزن را تحمل کرده و شاسی آن لوله‌ای بوده و بسیار سبک است. این ویژگی باعث شده است که Flyer به خوبی وزن بار خود را تحمل کرده و 4 سرنشین آن به خوبی مشغول انجام وظیفه خود باشند!

Flyer به یک سلاح مرکزی با قابلیت چرخش 360 درجه مجهز می‌شود. سلاح مذکور بسته به شرایط نبرد و… می‌تواند یک مسلسل 7.62 میلی‌متری و یا یک مسلسل 12.7 میلی‌متری باشد. اگر مسلسل‌های مذکور برای کشتار نیروهای دشمن کافی نبود؛ می‌توان از یک نارنجک‌انداز خودکار 40 میلی‌متری استفاده کرد. همچنین درب‌های Flyer قابلیت نصب و پشتیبانی از مسلسل‌های 7.62 میلی‌متری را دارند و باید گفت که Flyer در نوع خود یکی از بهترین‌ها بوده و برای سرکوب نیروهای دشمن بسیار مناسب است.

Flyer در دو نسخه مختلف به نام‌های Flyer 60 و Flyer 72 تولید شده و تنها عرض آنها با یکدیگر متفاوت است! این یعنی نسخه 60 خودروی Flyer حدود 1.50 متر عرض داشته و در مقابل آن عرض نسخه 72 حدود 1.80 متر است. این افزایش و کاهش عرض در نسخه‌های مختلف Flyer به دلیل افزایش فضای بیشتر در برابر رقبای بین‌المللی و چالاکی بیشتر در میادین نبرد انجام شده است.

80 درصد از قطعات خودروی Flyer؛ از جمله موتور و سیستم برق‌رسانی آن را می‌توان در انواع و اقسام HMMWVهای آمریکایی مورد استفاده قرار داد. Flyer از یک پیشرانه 1.9 لیتری دیزلی با قدرت 195 اسب‌بخار استفاده کرده و وظیفه انتقال قدرت پیشرانه مذکور به چرخ‌ها را یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بر عهده دارد.

حمل‌و‌نقل Flyer به عنوان یک وسیله نقلیه نظامی بسیار آسان بوده و می‌توان با استفاده از بالگردهای ترابری و نظامی مختلفی مانند؛ CH-47 Chinook، V-22 Osprey و UH-60 Blackhawk خودروی Flyer را حمل کرد. اگر شرایط برای حمل Flyer با بالگرد فراهم نبود؛ می‌توان از هواپیمای C-130 Hercules استفاده کرد و در 1 دقیقه آماده نبرد شد!

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا