Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

چرا رنو ساندرو و ال90 بگیرید؟ پراید وانت در انتظار شماست!

به نظر این حقیر کشورهایی همچون ژاپن، فرانسه، آلمان و حتی ایالات متحده آمریکا که دستی در تولید خودرو داشته و به دنبال رسیدن به سطح کیفی خودروسازی ایران هستند، باید در اولین فرصت جمع شده و برای برگزاری کلاس‌های حرفه‌ای تولید و پیش‌فروش خودرو به ایران بیایند. طبیعی است هرچه بگذرد بیشتر به ضررشان خواهد بود.

آخر مگر می‌شود که کمپانی‌های عظیمی همچون فولکس‌واگن، تویوتا، فورد، جنرال موتورز و میتسوبیشی، توان پیش‌فروش خودروهای خود را نداشته باشند؟ البته درست است که کیفیت این محصولات هیچ گاه به پای محصولات روزی چون پراید و پژو 405 ما نمی‌رسد، اما خب بالاخره مدیریت چه می‌شود؟! یعنی در کشور آن‌ها یکی دو مدیر نظیر مدیرعامل‌های عزیز و با تجربه ما در ایران خودرو و سایپا پیدا نمی‌شود؟!

حتما می‌دانید که روز گذشته سایپا در بیانیه‌ای از نمایندگی‌های سراسر کشور خود خواسته است تا به دلایلی که عامل اصلی و مقصرش مردم هستند، کمی تحویل خودروها را تغییر داده تا خریداران تنبیه شوند! البته اگر به بیانیه نگاهی بی‌اندازید، آن‌چنان اتفاق مهم و بزرگی رخ نداده است، اما خب شاید بررسی آن کمی لازم باشد.

بگذارید تاکمی این داستان را مرور کنیم

سکانس اول

شما و خانواده عزیزتان کنار یک بخاری مدرن در یک شب بارانی نشسته و پس از کمی حساب و کتابِ دخل و خرج زندگی‌تان؛ در کنار قرض و قوله و خلاصه این داستان‌ها و پس از مشورت با عیال و در و همسایه و چرخیدن در اینترنت و… به این نتیجه رسیده‌اید که بروید و یک خودروی ال 90 ثبت نام کنید تا پس از تحویل آن، بار و بندیل را جمع کرده و برای تخریب جنگل‌ها و ساحل دریا راهی شمال کشور شوید! خب تا اینجای کار که مشکلی نیست، هست؟

وارد سایت سایپا (پارس خودرو) شده و به راحتی یک خودروی تندر 90 زیبا، به‌روز و مدرن با تجهیزات کامل نظیر صندلی، لاستیک، سقف، پنجره و… با مدت تحویل بسیار اندک نظیر 6 ماه را پیش خرید می‌کنید. این اتفاق به راحتی با اینترنت سرعت‌ بالای کشور ظرف کم‌تر از یک دقیقه انجام شده و پول اندک شما به حساب سایپا واریز می‌شود. خوش حال هستید که خودروی مورد نظر را با قیمت قطعی خریده اید!

سکانس دوم

یک روز صبح از خواب بیدار می‌شوید و پس از چک کردن تلگرام خود می‌بینید که مثلا سایت ثبت سفارش بسته شده و مسئولین جلوی ورود خودروهای بی‌کیفیت خارجی نظیر تویوتا و میتسوبیشی را گرفته و از خروج پول ملی کشورتان جلو گیری کرده‌اند. از این همه دلسوزی مسئولین اشک شوق در چشمان شما حلقه می‌زند و پیش خود میگویید کاش میشد مسئولین نیز خودروهای بی کیفیت خارجی خود را فروخته و سوار محصولات بی نظیر داخلی شوند.

نمونه ای از خودروهای بی کیفیت تولید شده در خارج از کشور

خدا را شکر نموده و به این فکر می‌کنید که تقریبا چند ماه دیگر با خانواده سوار ال 90 باکیفیت و مثلا فرانسوی (در اصل رومانیایی) خود شده و با گوش دادن به رادیو پخش پیشرفته آن در جاده چالوس و در ترافیک گیر کرده‌اید و لذت می‌برید!

سکانس سوم

از محل کار خود یک تاکسی اینترنتی گرفته و در مسیر خانه هستید. راننده خوش اخلاق و با فرهنگ پیچ رادیو را باز کرده تاکمی خبر خوش بشنوید. گوینده اخبار می‌گوید که در روز جاری دلار دولتی به قیمت 3700 تومان بوده و هیچ مشکلی در عرضه وجود ندارد. از پنجره خودرو به بیرون نگاه می‌کنید؛ جمعیت عظیمی جلوی صرافی‌ها صف کشیده تا دلارهای ارزان را بخرند؛ تعجب می‌کنید!

خرید دلار یا خرید خودرو

سکانس چهارم

در شبکه اینستاگرام که مخصوص رویت پیج‌های علمی و دیدن ویدیوهای باکیفیت و دابسمش‌های خاص طراحی شده، در حال لذت بردن از وقت خود هستید. ناگهان با یک آگهی خودرو روبرو می‌شوید که پراید 20 میلیون تومانی را در حدود 35 میلیون قیمت داده است. پیش خود می‌گویید: چه طنز بامزه‌ای!

سکانس پنجم

هنوز نمی‌دانید که چه اتفاقی در حال افتادن است. چند ماهی گذشته و به زمان تحویل خودروی خود نزدیک شده‌اید. شرایط فرق کرده است، خودرویی که شما چند ماه پیش مثلا با 50 میلیون تومان و قیمت قطعی خریداری کرده‌اید در بازار قیمتی دو برابر دارد. پیش خود می‌گویید چه شانسی آورده‌اید که آن شب، چنان تصمیم حیاتی را گرفته و ثبت نام کرده‌اید.

وارد سایت سایپا می‌شوید تا ببینید کی باید خودرو را تحویل بگیرید، می‌بینید که هیچ مشخصاتی موجود نبوده و هیچ‌چیز برای شما فاکتور نشده است. پیش خود می‌گویید خب تاخیر تا چند روز طبیعی است! اشکالی هم ندارد؛ هنوز فصل شمال رفتن فرا نرسیده و احتمالا تا موقع تحویل، خودرو گران‌تر هم شده و ما خوشبخت‌تر می‌شویم!

سکانس ششم

از زمان تحویل خودرو چند ماه گذشته، عصبانی هستید، سایپا پاسخگوی شما نبوده و تنها به تغییر مدیرعامل بسنده می‌کند! در گروه‌های تلگرامی در حال گشت‌وگذار هستید تا ببینید آیا می‌توانید راهی برای تحویل خودروی خود پیدا کنید یا خیر؟ خب پیش خود می‌گویید که همه‌چیز با پارتی قابل حل است. اما مثل اینکه این بار زمین زیر پای شما کمی سفت‌تر از حد معمول است!

سکانس آخر

مسئولین سایپا در جلسه‌ای با مدیران ارشد خود، برای حل مشکل خریداران دور هم جمع شده و پس از صرف یک صبحانه کاری مختصر، راه‌کارهای جهانی شدن را بررسی کرده و به این نتیجه می‌رسند که باید رضایت مشتری جلب شود. بهترین فکر این است که خودرو تحویل مشتری شود تا از عصبانیت او کم شده و فضای مثبتی به جامعه تزریق گردد.

همه مدیران با نشان دادن انگشت شست خود به نشانه لایک این ایده را تایید نموده و صورت جلسه را امضا می‌کنند.

مدیران ارشد این تولید کننده بزرگ به این نتیجه رسیده‌اند که شما نیازی به خودروی ال 90 نداشته و از اول ثبت نام‌تان اشتباه بوده است! بهترین تصمیم برای شما خرید یک دستگاه وانت 151 است. محصولی زیبا، به روز با امکاناتی بسیار فراتر از ال 90 که مخصوص کشاورزان رومانیایی بوده و شما حین خرید این موضوع را نمی‌دانستید!

سایت را باز کرده و به اعلامیه منتشر شده سایپا کمی دقت می‌کنید؛ بله درست است. آرزوی شما بر آورده شده است؛ هیچ وقت فکر هم نمی‌کردید که روزی این سعادت را داشته باشید به جای ال 90 زشت و بدقواره یک وانت سایپا 151 داشته باشید. پیش خود فکر می‌کنید که چه قدر خوب است؛ وسایل خانه را پشت فضای بسیار بزرگ این وانت جا داده و همراه 5 عضو خانواده خود در قسمت جلوی پرایدتان نشسته و با خودرویی که امروز بدون زه درب، رادیوپخش و… عرضه می‌شود، به سفری خاطره‌انگیز می‌روید!

چشمان خود را بسته و به خوشبختی خود فکر می‌کنید؛ به این 6 ماه انتظار؛ به این سعادت؛ و به این‌که حال به جای یک خودرو می‌توانید 2 پراید داشته باشید. یکی برای سفر و دیگری برای انجام امور روزمره. از این‌همه خوشبختی در حال سکته کردن هستید؛ بلند شده و پس از خوردن یک قرص مُسَکن، پنجره را باز کرده و با نگاهی به افق زیبای شهر تمیز خود، داد زده و می‌گویید: مسئولین خودروساز کشورم مچکرم!


اما تا این مطلب را نبسته‌اید و غرق در شادی نشده‌اید، بگذارید تا به شرایط ویژه سایپا اشاره‌ای داشته باشیم:

گروه خودروسازی سایپا با توجه به مشکلات پیش رو برای تولید محصولات رنو در پارس‌خودرو، خودروهای قابل تحویل به جای ساندرو، ساندرو استپ وی، تندر ۹۰ و پارس تندر را طی اطلاعیه‌ای به مشتریان خود معرفی کرد.

ساندرو

البته که این طرح تبدیل در صورت تمایل مشتریان منتظر خودروهای رنو انجام می‌شود و این افراد می‌توانند با نپذیرفتن این شرایط، منتظر اطلاعیه‌های بعدی و یا تحویل خودروهای ثبت نامی بمانند.

در این اطلاعیه چند بند اساسی وجود دارد:

۱- تکلیف مشتریان منتظر برای تحویل خودروهای رنو

اگر مشتریان بخواهند تنها خودروهای رنو و آنچه ثبت نام کرده‌اند را تحویل بگیرند، می‌توانند تا زمان تحویل از سود ۲۷ درصد که شامل ۱۵ درصد سود مشارکت و ۱۲ درصد سود تاخیر است، بهره‌مند شوند؛ اما قیمت خودرو طبق قرارداد بر اساس بهای رسمی در زمان تحویل محاسبه می‌شود. نه بر اساس وعده‌ی اولیه ی شرکت جهت تحویل خودرو! لذا حتما به این نکته دقت کنید.

۲- به جای خودروهای رنو؛ پراید، تیبا و ساینا تحویل بگیرید

اگر جز آن دسته از مشتریانی هستید که ساندرو و یا ساندرو استپ وی ثبت نام کرده‌اید، می‌توانید به جای این خودروهای رنو، دو دستگاه خودرو از سبد اعلامی انتخاب کنید. یک دستگاه خانواده X100 (پراید ۱۳۱ و یا پراید وانت ۱۵۱) و یک دستگاه خانواده ی X200 (تیبا و یا تیبا ۲ و یا ساینا) که یکی از آن‌ها را در بهمن ۱۳۹۷ بر مبنای قیمت زمان تحویل محصول رنو طبق قرارداد و یک دستگاه دیگر را در آذر ۱۳۹۸ با بهای رسمی روز می‌توانید تحویل بگیرید. توجه داشته باشید که تا زمان تحویل خودروها ۲۷ درصد سود شامل حال مشتریان می‌شود.

اگر هم رنو تندر ۹۰ و یا پارس تندر ثبت نام کرده‌اید، می‌توانید تنها یک دستگاه خودرو از خانواده ی X100 و یا X200 انتخاب کنید و سایپا هم آن را در بهمن ۱۳۹۷ بر مبنای قیمت زمان تحویل محصول رنو طبق قرارداد به شما تحویل می‌دهد.

۳- می‌توانید با درصد سود بیشتر انصراف دهید

در حالت عادی سایپا و پارس‌خودرو موظف هستند تا زمان تحویل محصولات رنو به خاطر تأخیرهای پیش آمده، سود ۲۷ درصد را برای مشتریان در نظر بگیرند. حال سایپا در یکی از پیشنهادهای خود به حواله داران رنو می‌گوید که اگر تا تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۹۷ انصراف دهید، به ودیعه شما ۳۶ درصد سود تعلق می‌گیرد. اگر هم انصراف شما بعد از آغاز آذرماه باشد، این سود ۳۰ درصد محاسبه می‌شود.

مدیران سایپا و پارس‌خودرو اعلام می‌کنند که تا حد امکان به تمام تعهدات مشتریان رنو پاسخ داده می‌شود و این طرح‌ها تنها برای افرادی است که دیگر تمایلی به دریافت محصولات این برند فرانسوی ندارند؛ اما همان‌طور که در این اطلاعیه اعلام‌شده است، دیگر خبری از محاسبه قیمت خودرو بر اساس وعده اولیه تحویل خودرو نیست و هرچقدر که قیمت رسمی محصولات رنو در زمان اصلی تحویل مشخص شود (شاید یک میلیارد تومان تا آن زمان!)، مشتریان بعد از کسر ۲۷ درصد سودشان می‌توانند اقدام به تکمیل وجه نمایند.

شما را با این‌همه خوشبختی به حال خود گذاشته و از خداوند متعال برای شما صبری فراوان را آرزومندیم!

12 دیدگاه
  1. محمد می گوید

    خیلی با حال بود

  2. میلاد می گوید

    چه وحشتناک

  3. ناشناس می گوید

    دمت گرم

  4. یوسف می گوید

    خلایق هرچه لایق استاد

  5. محمد می گوید

    این خودرو سازها عادت دارند براحتی زیر قراردادهای خود بزنند و فرصت هایی که خریداران داشتند تا ماشین خود رو بخرند کلا از دست اونها خارج کنند من نمی دونم یعنی اینقدر سخته که این شرکتها با این همه کارشنان دکتر و مهندس و … چطور نمی تونند برنامه و محاسبات درستی انجام بدن تا به اندازه تولید پیش فروش انجام بدن چون اینها براحتی از هزاران نفر رو هوا پول میگیرن و هر وقت هم خواستند میگن موجود نیست و پولتونو با سود مشارکت بگیرید در حالی که قیمت خودرو ۲ برابر شده و هیچ نهادی نیز دنبال این نیست تا نظارتی بر این شرکتهای بزرگ داشته باشه .

  6. seedni می گوید

    آفرین . بسیار خوب گفتی . اینو میگن یه پُست عالی . دیگر سایتها که جرات گفتن چنین واقعیت هایی رو ندارن . سایت *زومیت* برای بقا و پول ، فقط از وزرا و نمایندگان مجلس مدام تعریف و تمجید میکنه .

  7. رحمان می گوید

    جالب بود وصدالبته جالب تر اینکه اگر از مدیر عامل جدیدو خوش فکرسایپا یعنی جناااااااااااب دکتر… که در این مدت کوتاه از حضوردر شرکت سایپاو قبول مسئولیتشان شگفتی ساز و مشکل گشا شدند هم اشاره ای میکردید،عالی می شد. از توجه وحمایت شما به مردم خصوصا مشتریان سایپا سپاسگزارم

  8. سجاد می گوید

    نکرده بگه برلیانس یا چانگان میگه پراید! آخه مرد ناحسابی اگر پراید می خواستیم ۶ ماه منتظر می موندیم!؟

  9. ناشناس می گوید

    فقط متاسفم

  10. حسن می گوید

    نمیدونم چرا اینهمه دعا و نفرین های ما ملت بدبخت و بیچاره برآورده نمیشه و اینهمه مرگ بر آمریکاها کارساز نیست؟؟؟!!!!!!!!!

  11. وحید می گوید

    جالب بود.مرسی

  12. ایران خر خودرو می گوید

    بریم سرمونو بکوبیم به دیوار بمیریم بهتر از این حس خریته

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.