مکمل بنزین
خبرداخلی

خودروسازی کشورمان در مقابل تحریم‌ها ایمن خواهد شد؟

خودروسازی کشور این روزها که درگیر و دار تحریم‌های شدید قرار گرفته و تامین مواد اولیه و قطعات برای آن سخت شده به نظر می‌رسد صرفا نشان دهنده یک موضوعی است که وزارت صنعت و خود این شرکت‌ها به آن توجه نداشته‌اند. موضوع داخلی سازی قطعات و خودروهای داخلی و کاهش وابستگی تولید به خارج از کشور سال‌هاست به صورت تئوری مطرح می‌شود ولی به دلیل اتفاقات بزرگ سیاسی رخ داده در کشور عملا به باد فراموشی سپرده شده است!

به گزارش چرخان، خودروسازان کشورمان در سال‌های اخیر نوسانات زیادی را تجربه کرده‌اند که شاید سابقه بزرگ آن را به سال‌های 90 تا 92 می‌توانیم بازگردانیم که با شروع تحریم‌های جدید که نسبت به قبل از آن از سابقه ای نداشت، این شرکتها دچار مشکل شدند و با مشکل تامین مواد اولیه و قطعات موردنیازشان روبرو شدند که بسیاری از اهالی این صنعت معتقد بودند که ایران‌خودرو سایپا در این رابطه، تقصیر کمتری داشتند ولی نکته اینجاست که با عقد قرارداد برجام و باز شدن راه ورود پژوسیتروئن و رنو در کشورمان عملا همه چیز به باد فراموشی سپرده شد و واردات مواد اولیه و قطعات افزایش یافت و حتی واردات از برندهای چینی نیز افزایش یافت.

خودروهای داخلی خودروسازاما در حال حاضر و با شکست برجام عملا روز از نو برای خودروسازان آغاز شده و با مشکل قبلی تامین قطعات و مواد اولیه روبرو شدند که گویی انگار آنها اطلاعاتی در رابطه با تحریم‌ها نداشته و تابحال با مشکل این چنینی روبرو نشدند! این اتفاق عجیب در حالیست که ترامپ در اطلاعیه خود در اردیبهشت ماه چیزی در حدود 3 ماه فرصت برای خودروسازان کشورمان قرار داده بود و آنها می‌توانستند به راحتی و حداقل برای یکسال اقدام به خرید قطعات کنند و یا حداقل تمهیدی برای تولید داخل کردن قطعات کنند که به طور کلی از این اتفاق جا ماندند!

حالا وزیر صنعت جدید که چند وقتی سکان این وزارت‌خانه را دست گرفته تصمیم دارد این موضوع را به صورت جدی در مورد خودروسازی کشورمان عملیاتی کند و وابستگی شرکت‌های داخلی را به قطعات خارجی کاهش دهد که طبیعتا این موضوع با قدرتمندسازی قطعه سازان داخلی عملیاتی خواهد شد! قطعه سازانی که در حال حاضر با مشکل شدید نقدینگی روبرو هستند و طبق آمار چیزی در حدود 40 درصد تعدیل نیرو داشتند و حتی بعضی از آنها به طور کلی در تعطیلات کوتاه مدت یا همیشگی به سر می‌برند!

خودروهای داخلیوزیر صنعت روز گذشته و در خبری اعلام کرد که بسته حمایتی ویژه‌ای برای خودروسازی کشور تهیه خواهد شد که آنها بتوانند وابستگی خود را به قطعه سازان خارجی کم کرده و تولیدات خود را بر مبنای تولید قطعات داخلی انجام دهند که بدین ترتیب و در بلند مدت می‌توانید امیدوار به این موضوع باشیم که صنعت خودروی کشورمان نسبت به تحریم‌ها ایمن شود.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا