مکمل بنزین
تحلیلیخبر

آیا بازار خودرو با اخذ مالیات به تعادل و روند عادی خود باز می‌گردد؟

بازار خودرو با روند صعودی خود در ابتدای سال و همچنین روند نزولی آن در روزهای اخیر روزهای عجیبی را برای مردم و فعالانش رقم زده است که با توجه به عدم تاثیر مناسب بعضی از اقدامات مسئولین و مجلس و همچنین خودروسازان برای جلوگیری از دلالی و سودجویی‌های موجود در بازار، طرح جدیدی در حال بررسی است که به نظر می‌رسد شاید تیر آخری بر دلالانی باشد که احتمالا مقاومت سنگینی در برابر آن خواهند داشت.

به گزارش چرخان، با توجه به اینکه طبق آمارهای اعلامی توسط مسئولین چیزی در حدود 10 هزار میلیارد تومان از نوسانات بازار خودرو نصیب دلالان و سودجویان بازار شده است، طرحی در حال تبدیل به لایحه رسمی است که توسط سازمان مالیات در حال بررسی و نهایی سازی است که طبق آن از خرید و فروش‌های بخش خودرو مالیات مضاعف اخذ شود که البته این مضاعف از قشر خاصی از معاملات اخذ خواهد شد.

خودروهای داخلینکته مهم در مورد طرح مالیات بر عایدی این است که طرح مذکور در همه بازارها قابل اجرا بوده و به همین دلیل در بازار خودرو نیز اجرایی خواهد شد و کمیسیون صنایع مجلس به تصویب اولیه رسانده و سازمان مالیات در حال کارهای کارشناسی بر روی آن است تا با جزئیات کامل به مرحله اجرایی و تصویب نهایی در صحن علنی مجلس برسد.

این طرح پس از آن حالت جدی به خود گرفت که قیمت خودرو در بازار به شدت صعودی شد و طرح‌های مختلف عملا تاثیری در بازار نداشت که مجلسی‌ها دست به کار شدند و بر تعداد بالای معاملات بازار خودرو مالیاتی را اعمال کردند که در حال حاضر هنوز عملیاتی نشده ولی عملا دست دلالان را در زمینه خرید و فروش‌های زیاد خودرو خواهد بست چرا که طبیعتا محدودیت‌های معاملاتی بر هر خودرو اعمال خواهد نمود.

خودرو خودروهای داخلی بازار خودرومالیات بر عایدی سرمایه که به فروش مال به قیمتی بالاتر از قیمت خرید تعلق می‌گیرد و معمولا در بسیاری از کشورها دارای رقم بسیار قابل توجهی بوده و به همین دلیل از دلالی‌های معمول جلوگیری می‌کند و سودهای آنچنانی را برای دارندگان مال از بین می‌برد که در مورد خودرو نیز همین موضوع بسیار موثر خواهد بود.

در حال حاضر بسیاری از مردم به منظور کسب سود از محل خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار وارد بازی دلالی شده‌اند که فاصله قیمت خودرو در کارخانه تا بازار بسیار زیاد بوده و در صورتی که مالیات مذکور بر این فاصله اعمال شود عملا بسیاری از دلالی‌ها حذف خواهد شد!

بازار خودرو قیمت خودرو قیمت خودرو در بازار آزاد خرید خودرو شرایط فروش ایران‌خودرو قیمت جدید خودرواین موضوع اولین بار در مورد بعضی از خودروهای داخلی مطرح شد که فاصله دو برابری بین بازار و کارخانه داشتند و خریدار در طی دو روز پس از ثبت سفارش به راحتی اقدام به فروش حواله خرید خود می‌کرد و سود بسیار بالایی را نصیب خود می‌نمود. به همین دلیل مجلس و سازمان مالیات به دنبال تصویب این طرح بوده تا انگیزه خرید سفته بازی را از مردم بگیرد و صرفا مصرف کنندگان واقعی وارد بازار شوند که به نظر تا پایان سال 98 این طرح اجرایی خواهدشد و در همین سال می‌توان شاهد اثرات آن بود.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا