مکمل بنزین
تحلیلیخبر

وضعیت بازار خودرو در نیمه دوم سال 98 چگونه خواهد شد؟

بازار خودرو در حال حاضر با وضعیت بسیار ویژه‌ای روبرو بوده و بعضی از اهالی بازار معتقدند که این روند نزولی پایان خواهد یافت و به زودی شاهد روند صعودی خواهیم بود و از سوی دیگر افرادی نیز معتقد به شکست شدید قیمت‌ها در بازار هستند. اما کارشناسان در مورد بازار نظرات متفاوتی دارند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

به گزارش چرخان، وضعیت بازار خودرو به قدری پیچیده شده است که حالا نه فروشندگان قادر به تصمیم‌گیری قطعی در مورد فروش خودروی خود هستند و نه خریداران برای خرید با قطعیت تمام وارد معامله می‌شوند! همه این توصیفات نشان می‌دهد که بازار به یک رکود عمیق فرو رفته و همه منتظر تعیین تکلیف هستند!

خودروهای داخلی بازار خودروفربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در مصاحبه‌ای پیرامون وضعیت بازار خودرو می‌گوید: بازار در نیمه دوم سال 98 قاعدتا از حیث تعداد معاملات رو به کاهش خواهد رفت. اما یک موضوع مهم تاثیرگذار در زمینه بازار خودرو این است که با ادامه‌دار بودن سیاست‌های بانک مرکزی پیرامون کاهش تورم و کنترل بازار، احتمالا شاهد همین روند خواهیم بود!

وی در ادامه افزود: در حال حاضر هنوز مردم به بعضی از خودروهای با قیمت دستوری دسترسی دارند و با خرید و پیش‌خرید این خودروها به راحتی اقدام به فروش در بازار آزاد می‌کنند. از این طریق سمت عرضه‌کنندگان خودرو افزایش پیدا کرده و فروشندگان زیادی در بازار وجود دارد.

خودروهای داخلیاین کارشناس بازار خودرو که از جمله کارشناسان شناخته‌شده محسوب می‌شود، در ادامه با اشاره به روند مشابه بازارهای مختلف گفت: روند گفته شده برای بازار خودرو به گونه‌ایست که در دیگر بازارها نیز شاهد آن هستیم و به طور مثال در بازار مسکن حتی موج بازگشتی نیز آغاز شده است. همین موضوع در بازار خودرو وجود داشته که یکی از دلایل آن بحث تکمیل و تحویل خودروهای ناقص خودروسازان به نحو مطلوب است.

زاوه در ادامه گفت: در صورتی که سیاست‌های پولی و مالی تغییری نکند می‌توان به کاهش بیشتر قیمت خودرو امیدوار بود ولی در صورت تغییر در این روند و عدم تعادل در عرضه خودرو بازهم شاهد افزایش قیمت در بازار خودرو خواهیم بود. البته با توجه به کسری بودجه و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد باعث می‌شود تا نگرانی‌ها از بابت عدم توانایی بانک مرکزی در کنترل تورم افزایش پیدا کند. دولت فعلا قصد اعمال سیاست‌های انقباضی را نداشته و به بازگشت درآمد فروش نفت امیدوار است که طبیعتا در صورت عدم تحقق این موارد، شاهد تغییر روند در بازار خواهیم بود.

این کارشناس بازار خودرو افزود: در صورتی که این روند عملیاتی شود اثرات سنگینی در بازار خواهد داشت ولی در صورت رعایت انضباط مالی و در پیش گرفتن سیاست‌های متناسب می‌توان از اتفاقات این‌چنینی جلوگیری کرد. خودروسازان باید سریعا تولید خودروهای ناقص را متوقف کنند و از حبس کردن نقدینگیشان جلوگیری نمایند. خودروسازان بایستی به سمت تولید خودروهای باب سلیقه مردم بروند که با توجه به تجربه طراحی خودرو توسط ایران‌خودرو و سایپا می‌توان به طراحی و تولید شاسی‌بلند در کشورمان امیدوار باشیم. مهم‌ترین مشکل خودروسازان در حال حاضر تامین مالی مربوط به پروژه‌هاست.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا